11.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic – kuin Suomen kesä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesä 2017 ei kuulunut monenkaan suosikkeihin, sillä se yritti ikään kuin olla montaa asiaa kerralla. Mutta kuten koeajetulla AMG GLC:llä, oli silläkin hetkensä. Hyvää: suorituskyky. Huonoa: kompromissit. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic A on automalli, jossa ei ole juurikaan järkeä. Valtavalta tuntuva katutankkeri tarjoaa henkistä kokoaan vastaavien käyttötilojen sijaan valtaisan suorituskyvyn, jonka hyödyntäminen on toisinaan vaikeaa.Mutta tavallaan ei ole järkeä Suomen kesässäkään: sietää nyt yhdeksän kuukautta vuodesta loskaa, jotta kesällä mahdollisesti paistaisi aurinko edes hetken. Sitten lopputulos ei ole oikein sitäkään. Onneksi kesällä on hetkensä, kuten autollakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGLC, AMG, CoupéKolmiodraaman ainekset löytyvät heti mallimerkinnästä. Perusmallin Mercedes-Benz GLC on leppoisa katumaasturivastine tutulle C-sarjalle, tuoden korkeamman ajoasennon ja maavaran edut tullessaan.GLC Coupé on puolestaan linjakkaammalla katolla varustettu näkemys samasta luksustuotteesta. Takapenkkien matalampi pääntila ja tavaratilan haastavampi muoto ovat mahdollistaneet sulavamman kattolinjan. Tärkeintä on etuistuinten nautinnollisuus. AMG 43 on puolestaan Mercedeksen kevyempi vastaus tehontarpeeseen. 3,0-litraiseen V6:een perustuva malli ei ole niin raskaus hyppäys sporttipäätyyn kuin V8- ja V12-moottoriset AMG-mallit. Sama koskee toki myös hintaa. Tehon lisäksi auto komistuu entisestään AMG Line -varustepakettien myötä.AMG:lle uskolliseen tapaan suorituskykyä on tarjolla vähintään riittävästi. 367 hevosvoimaa ja 520 newtonmetriä vääntöä yhdistettynä kiinteään nelivetoon ja 9-vaihteiseen automaattiin takaa sen, että oikeanpuoleisen polkimen painalluksille löytyy vastinetta. 0–100 km/h taittuukin parhaimmillaan järjettömältä tuntuvassa 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin.Jekyllin ja Hyden puolivälissäMukava edustusauto vaivattomalla suorituskyvyllä kuulostaa monille unelmareseptiltä, mutta joskus tasapaino karkaa hyppysistä. AMG-käsittelyssä GLC:n toimiva alusta on joutunut jäykistyskuurille ja lopputuloksena jousitus ei oikein osaa hellittää edes mukavuutta painottavissa ajotiloissa. Toisaalta GLC on turhan massiivinen tunteakseen oloaan kotoisaksi mutkateiden kutsuessa.AMG:n V6 soi tietenkin komeasti kun sen antaa laulaa, mutta viimeiset taivaalliset ahaa-elämykset jäävät uupumaan. Toisaalta perusajossa kone mouruaa ahdistuneesti ja muistuttaa hihnassaan tempovaa koiraa. Tilannetta ei auta automaattivaihteisto, joka tuntuu yllyttävän moottoria joka käänteessä.Kompromissi on monelta osin ymmärrettävä, mutta tuntuu hiukan masentavalta monitaituristen arkisporttien ja hiottujen luksusnyrkkien aikakaudella.Kesä 2017Myös kesä 2017 tuntui monien mielestä turhalta kompromissilta. Sade ei tuntunut tulevan tasaisina sadepäivinä, vaan vettä tippui hiljakseltaan pitkin jokaista päivää. Vastaavasti helleporotusta nähtiin lähinnä vain heinäkuussa, silloinkin Ilmatieteenlaitoksen mukaan vain vaivaisena 10 päivänä. Oletettavasti myös grillimakkara maistui tympeältä ja festareilla soittivat vain väärät artistit.Kaikki nämä ikävyydet unohtuvat kuitenkin helposti oikealla hetkellä. Kun hiipii kuvaamaan merenrantaan auringon noustessa, on maailma kaunis ja yksinoikeudella sinun. Vain aamuyössä kohdatut 12 valkohäntäpeuraa katsovat GLC:n muotoja kummastellen. Ehkä ne hämmästelevät timanttikuvioitua etumaskia, joka tuo annoksen blingiä briljantinsinisen katumaasturin olemukseen.Mercedes-AMG GLC 43 Coupé tuntuu usein autolta, jonka kohdalla kannattaisi valita kaksi asiaa kolmesta. Mutta kun kesäaurinko vaivautuu horisontin yli uneliaasti punastellen ja kadut ovat tyhjiä, on kaikki hyvin juuri näin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic A Hinta alkaen 101 350 € Koeajetun auton hinta varusteineen 135 151 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 520 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 520 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 4727 mm, leveys 1930 mm, korkeus 1586 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 1855 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen