12.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: näppärämpi näköispainos – Volvo V60 D4 Business aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 D4 näyttää samalta kuin isoveljensä V90, mutta on sitä edullisempi ja nykymuodossaan vähintään yhtä käytännöllinenkin. Hyvää: ajoasento, sisätilat, monipuoliset säätömahdollisuudet. Huonoa: takaistuimen reisituki, pieni suksiluukku, moottori-vaihteistoyhdistelmän ajoittainen sivistymättömyys. Ei näitä helpolla erota toisistaan, edes valokuvia vierekkäin vertailemalla. On mielenkiintoinen veto ruotsalaisvalmistajalta, että Volvo V60 kasvoi uudistuksessaan näin paljon: niin ulkonäkö kuin käytännön mitat ovat suoraan isommasta, pari vuotta sitten esitellystä V90-kartanomallista.Ruodimme näiden autojen eroja laajalti jo auton ensikoeajoreissulla Barcelonassa, joten ei niistä tässä yhteydessä sen enempää. Todettakoon kiteytyksenä, että uusi V60 on vain hieman V90-mallia pienempi, ja tuntuvasti edeltäjäänsä suurempi. Tämä Suomessa tehty koeajo alleviivasi senkin, että kyseessä on mitä aidoin nyky-Volvo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakatilaa pitkillekinKäyttäjän kannalta V60:n kasvusta on tietysti vain hyvää sanottavaa, sillä takapenkillä isokin ihminen viihtyy senttien puolesta hyvin. Vain reisituki jää useimpien nykyautojen tapaan aika ohueksi, joten pidemmillä matkoilla tauoista nuriseminen lienee tiheämpää kuin erinomaisilla etuistuimilla matkustavilla, ja tila kengillekin riittää vain juuri ja juuri.Kojelauta on liki identtinen muiden viimeaikaisten Volvojen kanssa. Kosketusnäytön reagointia sormen painalluksiin voi edelleen kehua, mutta esimerkiksi navigaattorin grafiikka alkaa vähitellen jäädä jälkeen vaikkapa VW-konsernin huippumodernista esitystavasta. Erittäin hyvä piirre Volvossa on se, että useita auton toimintoja voi säätää monipuolisesti oman maun mukaiseksi – tutkaohjattu vakionopeudensäädin vaihtuu lennossa tavalliseksi, sadetunnistin perinteiseksi sadetunnistimeksi ja sitä rataa. Useimmat kilpailijat päättävät tällaiset seikat valmiiksi jo tehtaalla ilman joustamisen mahdollisuuksia.Riittävä tavaratilaV60:n tavaratilakin riittänee useimpien tämän päivän farmareiden vetoisuuteen tottuneille. Vaikka takalasi ei tunnetusti ole yhtä pysty kuin menneissä Volvoissa, kontin selkeä muoto ja mutkaton laajennettavuus auttavat matalahkon tilan kanssa operoitaessa. Suksiluukku tosin on nykyisten göteborgilaisten kartanovaunujen tapaan mahdollisimman pientä mallia.Niin kutsuttu koiraverkko eli tavaratilan ja matkustamon välinen suoja on hieman yllättäen toteutettu eri tavoin kuin V90:ssä. V60:ssa käytetään irtonaista verkkoa isoveljen kiinteään kasettiin kytkettyyn verkkoon verrattuna, ja paikalleen asentaminen onkin hieman työläämpää. Kiitettävänä ominaisuutena tässäkin verkossa on asennusmahdollisuus myös etuistuinten taakse eli laajennetun tilan eteen.Ripeä, mutta vähän rapeaV60:n kahdesta kaksilitraisesta dieselistä tehokkaampi, siis 190-hevosvoimainen viritysaste on saatavana paitsi nyt koeajettuna etuvetoisena automaattina, myös manuaalietuvetona tai nelivetoautomaattina. Käsin hämmennettävän vaihteiston menekki on nykyään enää marginaaliluokkaa, sen sijaan joka nurkasta raapivan version vajaan kolmen tonnin lisähintaa kannattaa hyvinkin harkita.Moottori kuljettaa yli 1 700-kiloista Volvoa – totta kai – ripeästi, joten varsinaiset huomiot keskittyvät tuntumapuolelle. Siellä ruotsalaismerkin perinteinen helmasynti, vaihteiston hieman laiska reagointi kaasupolkimen painallukseen, nostaa taas kerran päätään. Risteyksistä lähdettäessä pedaalin ja auton varsinaisen kiihtyvyyden välinen mietintäaika tuleekin ottaa joka kerta huomioon.Käyntiäänikin on kiihdytyksissä varsin karkean kuuloinen, joskin samalla vaimeahko, ja esimerkiksi 60 km/h nopeudella ylämäkeen noustaessa vaihteisto pitää liian suuren pykälän päällä, mistä seuraa sivistymätöntä jyrinää.Näissä kohdissa aiemmin koeajamamme bensiinimoottorinen V60 T6 vaikutti valmiimmalta vaihtoehdolta, joskin tietysti kalliimmalta ja kuluttavammalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakaa ja vaimeaMuuten V60 D4:nkin melutaso on vaimea, ainakin koeajoauton lisävarusteisilla äänieristelaseilla autettuna.Alusta on varsin jämäkkä ja pintakovakin, mutta muuten Volvo on saanut aiemmista uusista malleista löydetyn jousituksen tärinän aika hyvin haltuun. Pikkusisar XC40:n pehmeys jää silti etenkin koeajoyksilön 235/45 R18 -rengaskoolla haaveeksi, joten vakiokoon 225/50 R17 koeajaminen ennen ostopäätöstä on hyödyllistä.Ohjaus on periaatteessa välitön ja maantiellä erittäin hyvin keskittävä, mutta esimerkiksi palautuksessa keskiasentoon on havaittavissa selvää keinotekoisuutta – joka tosin ei juuri eroa monien muiden valmistajien vastaavista toteutuksista. Kokonaisuutena V60:n ajettavuus on sellaista kuin nykyautolta voi odottaakin – siis huomaamattoman vaivatonta.Hinnoittelu lämmittääPikkumoitteistaan – jotka ovat Volvo-käyttäjille jo tuttujakin – huolimatta uusi Volvo V60 on niin toimivan tuntuinen paketti, että sitä voi suositella monenlaiseen käyttöön. Etenkin kun muistetaan, että kutakuinkin samat ominaisuudet tarjoava isoveli V90 maksaa samanlaisella voimalinjayhdistelmällä yli 7 000 euroa enemmän. Ja edeltäjä-V60:een nähdenhän sisätilat sekä tavaratila ovat aivan toiselta planeetalta.Volvon hyödylliseksi havaittuun tapaan Business-malli ei sisällä turhia lisäkoristeita vaan Suomen oloihin oivallisesti sopivat polttoainetoimisen lisälämmittimen ajastimella sekä sähkölämmittimet ohjauspyörään, tuulilasin pesusuuttimille sekä takaistuimen reunapaikoille. Kuin pisteenä järki-sanan iin päälle.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volvocars.com/v60 Volvo V60 D4 Business aut Hinta alkaen 46 939 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 095 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 000/750 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!