24.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: näppärän kokoinen katumaasturi – Volvo XC40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutuus Volvo XC40 on valmistajansa ensimmäisen malli kautta aikain, joka on Vuoden auto Euroopassa – ja ansaitusti. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, moottori, vaihteisto, neliveto. Huonoa: pysty istuma-asento takana, näkyvyys takaviistoon, hinta varusteltuna. Volvo XC40 -katumaasturi sai suitsutusta taannoisessa Geneven autonäyttelyssä, jossa se paistatteli parrasvaloissa. Uutuus on ensimmäisen Volvo kautta aikain, joka on Vuoden auto Euroopassa.Voitto tuli valmistajan kannalta oivaan saumaan, sillä XC40 täydentää malliston: Volvolla on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla kolme erikokoista katumaasturia. Ketterän kokoisten mallien suosio myös Suomessa on ollut vahvaa, eikä laantumisesta näy merkkejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava voimalinjastoAutoon on tarjolla kattava voimalinjavalikoima. Valittavissa on väkeviä nelivetoversioita diesel- tai bensiinimoottorilla. Bensiininä nelivetojen tehot ovat 190 tai 247 hevosvoimaa, dieseleinä 150 tai 190 hevosvoimaa. Volvo XC40:n pienin T3-bensiinimoottori tarjoaa tehoa 156 hevosvoimaa.Hybridisaatio etenee monella rintamalla automaailmassa, niin myös Volvon mallistossa.XC40:n kohdalla ladattavaa hybridiä odottelevien suomalaisten tulee kuitenkin olla kärsivällisiä, sillä tämän mallin sähköistetty versio on luvassa puolentoista vuoden päästä syksyllä – jos Volvon tuotantoaikeet toteutuvat suunnitellusti.Hybridinä luvatut hiilidioksidipäästöt laskevat, joten myös verokohtelu on maltillista. Hybridinä sekä kukkaro että luonto kiittävät. XC40-mallin voi povata saavan suosiota hybridinä. Isoveljen eli XC60-mallin alustavien myyntitietojen mukaan näyttää siltä, että jopa puolet ostajista valitsee Volvonsa hybridinä.Ajettavuus kunnossaXC40 on erinomaisen kiinnostava ja pätevä tuttavuus, uutuusmalli, joka tuntuu valmiilta valloittamaan oman sijansa suositussa ja tiukasti kilpaillussa kompaktien katumaasturien luokassa. Auto on erinomainen myös ajettavuudeltaan.Korkea auto huojahtelee hieman kaupunkiajon tiukoissa käännöksissä, mutta on maantiellä vakaa matkakumppani.Uusi alusta ja jousitus toimivat erinomaisesti yhteen. Auto kuolettaa isot töyssyt tyylikkäästi, muttei juuri nypytä teiden ja sillankansien poikittaisissa saumoissa. Jousitus on tasapainoinen ratkaisu mukavuuden ja ketteryyden välillä.Ohjaustuntuma on volvomaisen selkeä ja vakaa.Tilat tehokäytössäKojelauta, iso pystymallinen kosketusnäyttö ja selkeälukuinen mittaristokenttä ovat taattua Volvo-käytännöllisyyttä – varsin tyylikkäästi muotoiltuna. Tämän koeajoyksilön ovien sisäverhous jakanee mielipiteitä. Oranssi tehosteväri mustassa autossa on varmasti monen mielestä pirteä ratkaisu, mutta kokolattiamattoa muistuttava kangaspinta ei saa kaikista ystäviä. No, verhoiluvaihtoehtoja on muitakin. Lokerikkoja on kohtuullisesti. Etuovien lokeroiden tilavuutta on saatu kasvatettua siirtämällä kaiuttimet pois ovista.XC40:n tavaratila edustaa volvomaista panostusta tilaan ja käytännöllisyyteen: välipohja taittuu pystyksi tilanjakajaksi ja kassikoukuiksi. Pintamateriaalien muovisuus hieman häiritsee.Auton kokoluokka paljastuu eritoten takamatkustajille. Pääntilaa ei ole liikaa. Taakse saa myös käydä nöyrästi: oviaukko ahdas, eikä ovi aukene kovin leveälle.Takana istutaan matalalla ja pystyssä asennossa, joten polvet nousevat ikävästi eivätkä reidet saa tukea. Takana matkustavan aikuisen jalat puutuvat pitemmällä matkalla.Edessä on hyvät tilat. Näkyvyys ulos on kunnossa takaviistoa lukuun ottamatta. Peruuttajaa helpottaa kirkaskuvainen peruutuskamera, jonka avulla autoa on vaivatonta viikkailla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava varusteluVakiovarusteiden lista on jo varsin kattava. R-design-versio tuo mukanaan monia herkkuja, jotka tuovat mukavuutta ja myös turvaa ajamiseen.R-design-varusteluun kuuluvat muun muassa pysäköintitutkat eteen ja taakse, mukautuvan vakionopeudensäätimen jonoavustimella ja puoliautomaattisen ohjausaputoiminnon. Avaimeton järjestelmä tuo käyttövaivattomuutta. Näyttävyyttä ja mukavuutta tuovat R-design-verhoilu, ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi ja polkimet. Etuistuimen reisituki on säädettävä ja ristiselän tuki säätyy sähköisesti nelisuuntaisesti.Ulkoa malliversion erottaa kiiltävästä mustasta tehosteväristä katossa, kattokiskoissa, sivupeilien taustassa sekä sivuikkunoiden kehysten alalistoissa. Ulkonäössä menohaluista kielivät tuplapakoputket.Jos haluaa viedä nelivetoisen kaupunkimaasturin oikeasti kehnoille väylille tai peräti maastoon, niin kerrottakoon perusmitat: maavaraa on 211 milliä, tulokulma on 21,7 astetta ja jättökulma on 30,4 astetta. Nämä ominaisuudet riittävät roudan runtelemille möykkyisille mökkiteille, mutta haastavat maastot on syytä unohtaa – jos haluaa myös takaisin päällystetyille teille.Potkua riittääKonepellin alla jyllää väkevä voimanlähde. Tehoa on tarjolla 247 hevosvoimaa. Vääntöä on käytössä 350 newtonmetrin verran mukavan laajalla kierrosalueella, joten eteneminen on vaivatonta, olipa kyse ruuhkanytkyttelystä, tasavauhtisesta matka-ajosta, ohituskiihdytyksistä tai ylämäkien kipuamisista.Vaihteisto toimii jouheasti eri ajotilanteissa. Volvon kahdeksanlovisen automaattivaihteiston toimintaan ei juuri tule koeajon aikana kiinnittäneeksi huomiota, joka on hyvä merkki: tekniikka on renki, ei isäntä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volvocars.com/fi/xc40 Volvo XC40 T5 AWD R-Design aut. Hinta alkaen 62 737 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 920 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 182 kW (247 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 168 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa