24.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: näppärän kokoinen katumaasturi – Volvo XC40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutuus Volvo XC40 on valmistajansa ensimmäisen malli kautta aikain, joka on Vuoden auto Euroopassa – ja ansaitusti. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, moottori, vaihteisto, neliveto. Huonoa: pysty istuma-asento takana, näkyvyys takaviistoon, hinta varusteltuna. Volvo XC40 -katumaasturi sai suitsutusta taannoisessa Geneven autonäyttelyssä, jossa se paistatteli parrasvaloissa. Uutuus on ensimmäisen Volvo kautta aikain, joka on Vuoden auto Euroopassa.Voitto tuli valmistajan kannalta oivaan saumaan, sillä XC40 täydentää malliston: Volvolla on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla kolme erikokoista katumaasturia. Ketterän kokoisten mallien suosio myös Suomessa on ollut vahvaa, eikä laantumisesta näy merkkejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava voimalinjastoAutoon on tarjolla kattava voimalinjavalikoima. Valittavissa on väkeviä nelivetoversioita diesel- tai bensiinimoottorilla. Bensiininä nelivetojen tehot ovat 190 tai 247 hevosvoimaa, dieseleinä 150 tai 190 hevosvoimaa. Volvo XC40:n pienin T3-bensiinimoottori tarjoaa tehoa 156 hevosvoimaa.Hybridisaatio etenee monella rintamalla automaailmassa, niin myös Volvon mallistossa.XC40:n kohdalla ladattavaa hybridiä odottelevien suomalaisten tulee kuitenkin olla kärsivällisiä, sillä tämän mallin sähköistetty versio on luvassa puolentoista vuoden päästä syksyllä – jos Volvon tuotantoaikeet toteutuvat suunnitellusti.Hybridinä luvatut hiilidioksidipäästöt laskevat, joten myös verokohtelu on maltillista. Hybridinä sekä kukkaro että luonto kiittävät. XC40-mallin voi povata saavan suosiota hybridinä. Isoveljen eli XC60-mallin alustavien myyntitietojen mukaan näyttää siltä, että jopa puolet ostajista valitsee Volvonsa hybridinä.Ajettavuus kunnossaXC40 on erinomaisen kiinnostava ja pätevä tuttavuus, uutuusmalli, joka tuntuu valmiilta valloittamaan oman sijansa suositussa ja tiukasti kilpaillussa kompaktien katumaasturien luokassa. Auto on erinomainen myös ajettavuudeltaan.Korkea auto huojahtelee hieman kaupunkiajon tiukoissa käännöksissä, mutta on maantiellä vakaa matkakumppani.Uusi alusta ja jousitus toimivat erinomaisesti yhteen. Auto kuolettaa isot töyssyt tyylikkäästi, muttei juuri nypytä teiden ja sillankansien poikittaisissa saumoissa. Jousitus on tasapainoinen ratkaisu mukavuuden ja ketteryyden välillä.Ohjaustuntuma on volvomaisen selkeä ja vakaa.Tilat tehokäytössäKojelauta, iso pystymallinen kosketusnäyttö ja selkeälukuinen mittaristokenttä ovat taattua Volvo-käytännöllisyyttä – varsin tyylikkäästi muotoiltuna. Tämän koeajoyksilön ovien sisäverhous jakanee mielipiteitä. Oranssi tehosteväri mustassa autossa on varmasti monen mielestä pirteä ratkaisu, mutta kokolattiamattoa muistuttava kangaspinta ei saa kaikista ystäviä. No, verhoiluvaihtoehtoja on muitakin. Lokerikkoja on kohtuullisesti. Etuovien lokeroiden tilavuutta on saatu kasvatettua siirtämällä kaiuttimet pois ovista.XC40:n tavaratila edustaa volvomaista panostusta tilaan ja käytännöllisyyteen: välipohja taittuu pystyksi tilanjakajaksi ja kassikoukuiksi. Pintamateriaalien muovisuus hieman häiritsee.Auton kokoluokka paljastuu eritoten takamatkustajille. Pääntilaa ei ole liikaa. Taakse saa myös käydä nöyrästi: oviaukko ahdas, eikä ovi aukene kovin leveälle.Takana istutaan matalalla ja pystyssä asennossa, joten polvet nousevat ikävästi eivätkä reidet saa tukea. Takana matkustavan aikuisen jalat puutuvat pitemmällä matkalla.Edessä on hyvät tilat. Näkyvyys ulos on kunnossa takaviistoa lukuun ottamatta. Peruuttajaa helpottaa kirkaskuvainen peruutuskamera, jonka avulla autoa on vaivatonta viikkailla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava varusteluVakiovarusteiden lista on jo varsin kattava. R-design-versio tuo mukanaan monia herkkuja, jotka tuovat mukavuutta ja myös turvaa ajamiseen.R-design-varusteluun kuuluvat muun muassa pysäköintitutkat eteen ja taakse, mukautuvan vakionopeudensäätimen jonoavustimella ja puoliautomaattisen ohjausaputoiminnon. Avaimeton järjestelmä tuo käyttövaivattomuutta. Näyttävyyttä ja mukavuutta tuovat R-design-verhoilu, ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi ja polkimet. Etuistuimen reisituki on säädettävä ja ristiselän tuki säätyy sähköisesti nelisuuntaisesti.Ulkoa malliversion erottaa kiiltävästä mustasta tehosteväristä katossa, kattokiskoissa, sivupeilien taustassa sekä sivuikkunoiden kehysten alalistoissa. Ulkonäössä menohaluista kielivät tuplapakoputket.Jos haluaa viedä nelivetoisen kaupunkimaasturin oikeasti kehnoille väylille tai peräti maastoon, niin kerrottakoon perusmitat: maavaraa on 211 milliä, tulokulma on 21,7 astetta ja jättökulma on 30,4 astetta. Nämä ominaisuudet riittävät roudan runtelemille möykkyisille mökkiteille, mutta haastavat maastot on syytä unohtaa – jos haluaa myös takaisin päällystetyille teille.Potkua riittääKonepellin alla jyllää väkevä voimanlähde. Tehoa on tarjolla 247 hevosvoimaa. Vääntöä on käytössä 350 newtonmetrin verran mukavan laajalla kierrosalueella, joten eteneminen on vaivatonta, olipa kyse ruuhkanytkyttelystä, tasavauhtisesta matka-ajosta, ohituskiihdytyksistä tai ylämäkien kipuamisista.Vaihteisto toimii jouheasti eri ajotilanteissa. Volvon kahdeksanlovisen automaattivaihteiston toimintaan ei juuri tule koeajon aikana kiinnittäneeksi huomiota, joka on hyvä merkki: tekniikka on renki, ei isäntä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volvocars.com/fi/xc40 Volvo XC40 T5 AWD R-Design aut. Hinta alkaen 62 737 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 920 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 182 kW (247 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 168 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle