11.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai e-Power ja tarina kaksijakoisesta kulutuksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai -katumaasturin uusi e-Power-voimalinja on sujuva ja kuluttaa kaupungissa vähän, mutta maantiellä talousetu katoaa. Hyvää: sähköautomaisen sujuva voimalinja, polttomoottorin äänettömyys myös kovissa kiihdytyksissä, kaupunkikulutus. Huonoa: ei maantiekulutusetua perus-Qashqaihin nähden, jousituksen pintakovuus. Nissan Qashqai e-Power vakuuttaa sujuvuudellaan heti ensimetreistä lähtien: tunnelma on kuin sähköautolla ajaisi. Ajotuntuma selittyy kolmannen sukupolven Qashqaihin saatavasta e-Power -tekniikasta, johon otimme ensituntumaa jo aiemmin ulkomaankoeajolla.Voimalinja on persoonallinen, sillä 1,5-litraisella kolmisylinterisellä polttomoottorilla ei ole lainkaan mekaanista yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan sen tehtävänä on joko ladata 1,8 kWh:n ajoakkua tai syöttää ajotilanteen mukaan virtaa ”suoraan” sähkömoottorille.Kotimaan koeajo osoitti, että e-Power pelaa kaikenlaisissa ajotilanteissa sivistyneesti. Liikkeellelähdöissä sähkömoottorin voimantuotto on viiveetöntä ja vaihteiston nykäyksistä vapaata. Teslamaista räjähtävää voimaa on turha odottaa, mutta tavanomaisessa arkiajossa Qashqain pyöreän rauhallinen reagointi ”toivomuspolkimen” painalluksiin toimii.Poljinta reilummin painettaessa polttomoottori herää tarpeen vaatiessa henkiin ja kuulostaa kylmänä hieman oudolta, mutta pitää lopulta melut hyvin mahassaan. Käyntinopeus pysyy kiitettävän alhaisina normaaleissa ajotilanteissa, käytännössä miltei tyhjäkäynnillä.Myös ripeissä moottoritieramppikiihdytyksissä e-Power -järjestelmä yllättää meluttomuudellaan. Polttomoottorin kierrokset eivät nouse punarajalle asti kuten vanhemmissa Toyotan hybrideissä, vaan pysyttelevät korvakuulolta hieman korotetun tyhjäkäynnin yläpuolella ripeämmissäkin kiihdytyksissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan kaupungissaUusi voimalinja on parhaimmillaan taajama-ajossa. Auto kulkee sähkön voimin yllättävän pitkiä matkoja ennen polttomoottorin hörähtämistä käyntiin. Satojen metrien sijaan puhutaan parhaimmillaan useammasta lähipäästöttömästä kilometristä.Sähköautomaista tunnelmaa edesauttaa Nissanin Ariya-täyssähköautosta tuttu e-pedal-toiminto. Kaasupoljinta höllennettäessä regenerointi on sen verran tehokasta, ettei kuljettajan tarvitse painaa jarrupoljinta yhtä usein kuin peruspolttomoottoriautoilla. Toiminto kuitenkin tippuu pois pelistä ajonopeuden laskiessa 10 km/h alapuolelle, joten täydellistä yhden polkimen ajoa Nissan ei ajajalleen tarjoa.Kolmannen sukupolven Qashqai suoriutuu kaupunkipyörityksestä muutenkin mallikkaasti. Aivan kuten käyttötestiautossamme, näkyvyys ulos on hyvä ja ergonomiaa voi vain kiitellä. Maantiellä Qashqai kulkee suoraan, mutkatiellä sen sijaan alkaa havaita ohjauksen tietynlaisen tunnottomuuden. Alusta toimii kaikkialla erinomaisesti, mutta jousituksen nypytys on alati läsnä hyvälläkin tiellä.Myöskään melutasoltaan Qashqai ei ole kaikkein hiljaisin, mutta se ei ole e-Power -voimalinjan syytä. Isojen pyörien kautta sisään välittyy tiemelua kohtalaisen kuuluvasti ja tuulen suhinaa kantautuu sivupeilin suunnalta maantienopeuksilla. Yllättäen myös asfalttiteiden satunnaiset irtosorat tuntuvat ropisevan takakaariin kohtuullisen äänekkäästi. Entä se kulutus?Autotesteissä ja -vertailuissa käyttämillämme maantie- ja kaupunkikulutuslenkeillä saimme e-Powerille ristiriitaisia kulutuslukemia. Maantiellä ero uuden voimalinjan ja viime vuonna testatun Qashqai MHEV 158 Xtronic -kevythybridijärjestelmän (jollainen käyttötestiautommekin oli) välillä oli vain 0,1 litraa sataa kilometriä kohden. Vieläpä niin päin, että MHEV oli e-Poweria taloudellisempi (5,8/5,9 l/100 km). Eroa voi selittää ainakin osittain sillä, että e-Powerin kulutuslenkeillä vallitsi viisi astetta kylmempi sää, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, ettei uusikaan voimalinja yllä maagisen piheihin lukemiin maantieolosuhteissa. Moottoritien 120 km/h -nopeudessakin ajotietokone näytti käytännössä samoja, liki kahdeksan litran kulutuslukemia kuin käyttötestiautossamme.Kaupunkikulutuslenkillä uuden voimalinjan kulutusetu sisarmalliinsa oli kuitenkin merkittävä. MHEV:n tulokseksi mittasimme aiemmin 7,6 l/100 km. Nyt täsmälleen samalla ajalla kellotettu ajolenkki sujui e-Powerilla 5,4 l/100 km -keskikulutuksella. Tämä tulos on luokassaan erinomainen, ja alleviivaa uuden voimalinjan olevan kaikkein etevimmillään taajama- ja kaupunkiajossa.Teksti: Pasi Piironen Kuvat: Tuomas Rajala Nissan Qashqai e-Power Tekna+ Hinta alkaen 39 250 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 690 € Moottori HYBRIDI, ETUVETO 3-syl. bensiinimoottori 1 497 cm3 Teho 140 kW (190 hv) Vääntö 330 Nm Vääntö 330 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1835 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 504-1440 l Omamassa: 1 687–1803 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?