11.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai e-Power ja tarina kaksijakoisesta kulutuksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai -katumaasturin uusi e-Power-voimalinja on sujuva ja kuluttaa kaupungissa vähän, mutta maantiellä talousetu katoaa. Hyvää: sähköautomaisen sujuva voimalinja, polttomoottorin äänettömyys myös kovissa kiihdytyksissä, kaupunkikulutus. Huonoa: ei maantiekulutusetua perus-Qashqaihin nähden, jousituksen pintakovuus. Nissan Qashqai e-Power vakuuttaa sujuvuudellaan heti ensimetreistä lähtien: tunnelma on kuin sähköautolla ajaisi. Ajotuntuma selittyy kolmannen sukupolven Qashqaihin saatavasta e-Power -tekniikasta, johon otimme ensituntumaa jo aiemmin ulkomaankoeajolla.Voimalinja on persoonallinen, sillä 1,5-litraisella kolmisylinterisellä polttomoottorilla ei ole lainkaan mekaanista yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan sen tehtävänä on joko ladata 1,8 kWh:n ajoakkua tai syöttää ajotilanteen mukaan virtaa ”suoraan” sähkömoottorille.Kotimaan koeajo osoitti, että e-Power pelaa kaikenlaisissa ajotilanteissa sivistyneesti. Liikkeellelähdöissä sähkömoottorin voimantuotto on viiveetöntä ja vaihteiston nykäyksistä vapaata. Teslamaista räjähtävää voimaa on turha odottaa, mutta tavanomaisessa arkiajossa Qashqain pyöreän rauhallinen reagointi ”toivomuspolkimen” painalluksiin toimii.Poljinta reilummin painettaessa polttomoottori herää tarpeen vaatiessa henkiin ja kuulostaa kylmänä hieman oudolta, mutta pitää lopulta melut hyvin mahassaan. Käyntinopeus pysyy kiitettävän alhaisina normaaleissa ajotilanteissa, käytännössä miltei tyhjäkäynnillä.Myös ripeissä moottoritieramppikiihdytyksissä e-Power -järjestelmä yllättää meluttomuudellaan. Polttomoottorin kierrokset eivät nouse punarajalle asti kuten vanhemmissa Toyotan hybrideissä, vaan pysyttelevät korvakuulolta hieman korotetun tyhjäkäynnin yläpuolella ripeämmissäkin kiihdytyksissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan kaupungissaUusi voimalinja on parhaimmillaan taajama-ajossa. Auto kulkee sähkön voimin yllättävän pitkiä matkoja ennen polttomoottorin hörähtämistä käyntiin. Satojen metrien sijaan puhutaan parhaimmillaan useammasta lähipäästöttömästä kilometristä.Sähköautomaista tunnelmaa edesauttaa Nissanin Ariya-täyssähköautosta tuttu e-pedal-toiminto. Kaasupoljinta höllennettäessä regenerointi on sen verran tehokasta, ettei kuljettajan tarvitse painaa jarrupoljinta yhtä usein kuin peruspolttomoottoriautoilla. Toiminto kuitenkin tippuu pois pelistä ajonopeuden laskiessa 10 km/h alapuolelle, joten täydellistä yhden polkimen ajoa Nissan ei ajajalleen tarjoa.Kolmannen sukupolven Qashqai suoriutuu kaupunkipyörityksestä muutenkin mallikkaasti. Aivan kuten käyttötestiautossamme, näkyvyys ulos on hyvä ja ergonomiaa voi vain kiitellä. Maantiellä Qashqai kulkee suoraan, mutkatiellä sen sijaan alkaa havaita ohjauksen tietynlaisen tunnottomuuden. Alusta toimii kaikkialla erinomaisesti, mutta jousituksen nypytys on alati läsnä hyvälläkin tiellä.Myöskään melutasoltaan Qashqai ei ole kaikkein hiljaisin, mutta se ei ole e-Power -voimalinjan syytä. Isojen pyörien kautta sisään välittyy tiemelua kohtalaisen kuuluvasti ja tuulen suhinaa kantautuu sivupeilin suunnalta maantienopeuksilla. Yllättäen myös asfalttiteiden satunnaiset irtosorat tuntuvat ropisevan takakaariin kohtuullisen äänekkäästi. Entä se kulutus?Autotesteissä ja -vertailuissa käyttämillämme maantie- ja kaupunkikulutuslenkeillä saimme e-Powerille ristiriitaisia kulutuslukemia. Maantiellä ero uuden voimalinjan ja viime vuonna testatun Qashqai MHEV 158 Xtronic -kevythybridijärjestelmän (jollainen käyttötestiautommekin oli) välillä oli vain 0,1 litraa sataa kilometriä kohden. Vieläpä niin päin, että MHEV oli e-Poweria taloudellisempi (5,8/5,9 l/100 km). Eroa voi selittää ainakin osittain sillä, että e-Powerin kulutuslenkeillä vallitsi viisi astetta kylmempi sää, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, ettei uusikaan voimalinja yllä maagisen piheihin lukemiin maantieolosuhteissa. Moottoritien 120 km/h -nopeudessakin ajotietokone näytti käytännössä samoja, liki kahdeksan litran kulutuslukemia kuin käyttötestiautossamme.Kaupunkikulutuslenkillä uuden voimalinjan kulutusetu sisarmalliinsa oli kuitenkin merkittävä. MHEV:n tulokseksi mittasimme aiemmin 7,6 l/100 km. Nyt täsmälleen samalla ajalla kellotettu ajolenkki sujui e-Powerilla 5,4 l/100 km -keskikulutuksella. Tämä tulos on luokassaan erinomainen, ja alleviivaa uuden voimalinjan olevan kaikkein etevimmillään taajama- ja kaupunkiajossa.Teksti: Pasi Piironen Kuvat: Tuomas Rajala Nissan Qashqai e-Power Tekna+ Hinta alkaen 39 250 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 690 € Moottori HYBRIDI, ETUVETO 3-syl. bensiinimoottori 1 497 cm3 Teho 140 kW (190 hv) Vääntö 330 Nm Vääntö 330 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1835 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 504-1440 l Omamassa: 1 687–1803 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi