11.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai e-Power ja tarina kaksijakoisesta kulutuksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai -katumaasturin uusi e-Power-voimalinja on sujuva ja kuluttaa kaupungissa vähän, mutta maantiellä talousetu katoaa. Hyvää: sähköautomaisen sujuva voimalinja, polttomoottorin äänettömyys myös kovissa kiihdytyksissä, kaupunkikulutus. Huonoa: ei maantiekulutusetua perus-Qashqaihin nähden, jousituksen pintakovuus. Nissan Qashqai e-Power vakuuttaa sujuvuudellaan heti ensimetreistä lähtien: tunnelma on kuin sähköautolla ajaisi. Ajotuntuma selittyy kolmannen sukupolven Qashqaihin saatavasta e-Power -tekniikasta, johon otimme ensituntumaa jo aiemmin ulkomaankoeajolla.Voimalinja on persoonallinen, sillä 1,5-litraisella kolmisylinterisellä polttomoottorilla ei ole lainkaan mekaanista yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan sen tehtävänä on joko ladata 1,8 kWh:n ajoakkua tai syöttää ajotilanteen mukaan virtaa ”suoraan” sähkömoottorille.Kotimaan koeajo osoitti, että e-Power pelaa kaikenlaisissa ajotilanteissa sivistyneesti. Liikkeellelähdöissä sähkömoottorin voimantuotto on viiveetöntä ja vaihteiston nykäyksistä vapaata. Teslamaista räjähtävää voimaa on turha odottaa, mutta tavanomaisessa arkiajossa Qashqain pyöreän rauhallinen reagointi ”toivomuspolkimen” painalluksiin toimii.Poljinta reilummin painettaessa polttomoottori herää tarpeen vaatiessa henkiin ja kuulostaa kylmänä hieman oudolta, mutta pitää lopulta melut hyvin mahassaan. Käyntinopeus pysyy kiitettävän alhaisina normaaleissa ajotilanteissa, käytännössä miltei tyhjäkäynnillä.Myös ripeissä moottoritieramppikiihdytyksissä e-Power -järjestelmä yllättää meluttomuudellaan. Polttomoottorin kierrokset eivät nouse punarajalle asti kuten vanhemmissa Toyotan hybrideissä, vaan pysyttelevät korvakuulolta hieman korotetun tyhjäkäynnin yläpuolella ripeämmissäkin kiihdytyksissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan kaupungissaUusi voimalinja on parhaimmillaan taajama-ajossa. Auto kulkee sähkön voimin yllättävän pitkiä matkoja ennen polttomoottorin hörähtämistä käyntiin. Satojen metrien sijaan puhutaan parhaimmillaan useammasta lähipäästöttömästä kilometristä.Sähköautomaista tunnelmaa edesauttaa Nissanin Ariya-täyssähköautosta tuttu e-pedal-toiminto. Kaasupoljinta höllennettäessä regenerointi on sen verran tehokasta, ettei kuljettajan tarvitse painaa jarrupoljinta yhtä usein kuin peruspolttomoottoriautoilla. Toiminto kuitenkin tippuu pois pelistä ajonopeuden laskiessa 10 km/h alapuolelle, joten täydellistä yhden polkimen ajoa Nissan ei ajajalleen tarjoa.Kolmannen sukupolven Qashqai suoriutuu kaupunkipyörityksestä muutenkin mallikkaasti. Aivan kuten käyttötestiautossamme, näkyvyys ulos on hyvä ja ergonomiaa voi vain kiitellä. Maantiellä Qashqai kulkee suoraan, mutkatiellä sen sijaan alkaa havaita ohjauksen tietynlaisen tunnottomuuden. Alusta toimii kaikkialla erinomaisesti, mutta jousituksen nypytys on alati läsnä hyvälläkin tiellä.Myöskään melutasoltaan Qashqai ei ole kaikkein hiljaisin, mutta se ei ole e-Power -voimalinjan syytä. Isojen pyörien kautta sisään välittyy tiemelua kohtalaisen kuuluvasti ja tuulen suhinaa kantautuu sivupeilin suunnalta maantienopeuksilla. Yllättäen myös asfalttiteiden satunnaiset irtosorat tuntuvat ropisevan takakaariin kohtuullisen äänekkäästi. Entä se kulutus?Autotesteissä ja -vertailuissa käyttämillämme maantie- ja kaupunkikulutuslenkeillä saimme e-Powerille ristiriitaisia kulutuslukemia. Maantiellä ero uuden voimalinjan ja viime vuonna testatun Qashqai MHEV 158 Xtronic -kevythybridijärjestelmän (jollainen käyttötestiautommekin oli) välillä oli vain 0,1 litraa sataa kilometriä kohden. Vieläpä niin päin, että MHEV oli e-Poweria taloudellisempi (5,8/5,9 l/100 km). Eroa voi selittää ainakin osittain sillä, että e-Powerin kulutuslenkeillä vallitsi viisi astetta kylmempi sää, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, ettei uusikaan voimalinja yllä maagisen piheihin lukemiin maantieolosuhteissa. Moottoritien 120 km/h -nopeudessakin ajotietokone näytti käytännössä samoja, liki kahdeksan litran kulutuslukemia kuin käyttötestiautossamme.Kaupunkikulutuslenkillä uuden voimalinjan kulutusetu sisarmalliinsa oli kuitenkin merkittävä. MHEV:n tulokseksi mittasimme aiemmin 7,6 l/100 km. Nyt täsmälleen samalla ajalla kellotettu ajolenkki sujui e-Powerilla 5,4 l/100 km -keskikulutuksella. Tämä tulos on luokassaan erinomainen, ja alleviivaa uuden voimalinjan olevan kaikkein etevimmillään taajama- ja kaupunkiajossa.Teksti: Pasi Piironen Kuvat: Tuomas Rajala Nissan Qashqai e-Power Tekna+ Hinta alkaen 39 250 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 690 € Moottori HYBRIDI, ETUVETO 3-syl. bensiinimoottori 1 497 cm3 Teho 140 kW (190 hv) Vääntö 330 Nm Vääntö 330 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1835 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 504-1440 l Omamassa: 1 687–1803 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle