28.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Olemisen ihastuttava keveys – Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet on sitä, kun malttaa sijoittaa itseensä. Hyvää: eleetön vaivattomuus, alusta Huonoa: ilmajousitus, moottoriäänet Mercedeksen vahvan E-sarjan viimeinen mallivariaatio on ehkä joukon haastavin, sillä ei ole kerta eikä kaksi, kun kangaskatto on pilannut muuten toimivan paketin. Niin ei kuitenkaan käynyt tällä kertaa, vaan Cabriolet jatkaa siitä, mihin sulavalinjainen Coupe jäi. Monikerroksinen kangaskatto säilyttää sopivasti kovakaton muotoja, kuitenkin omilla ehdoillaan. Pehmeän katon lisäetuna on matkustamossa vallitseva hiljaisuus.Hyvät uutiset jatkuvat myös katon avauduttua noin 20 sekunnissa. Etuistuinten ilmanpyörteet ovat hyvin hallinnassa kovissakin nopeuksissa ja sähköisesti nostettavat Aircap-ilmanohjaimet tuovat helpotusta myös takapenkkiläisten elämään maantienopeuksissa. Alppien keskellä avoauto on ehdoton valinta mielettömän maiseman ahmimiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan perinteisestiMercedes-Benz E 300 A Cabriolet yllättää eniten ehkä alustansa puolesta, sillä jousitusmukavuuden suhteen ykkösvalinta ovat perinteiset teräsjouset säädettävällä iskunvaimennuksella. Niiden turvin nelipaikkainen avojahti ylittää tien epätasaisuudet sille kuuluvalla arvokkuudella.Huonompi arvosana heltiää ilmajousitukselle, joka saa juonesta kiinni vasta moottoritiellä. Hitaammat vauhdit ja pienet epätasaisuudet täräyttävät autoa yllättävästi, vavahduksen muistuttaessa samalla katon puuttumisesta.Mont Blancin pitkässä tunnelissa arvostaa hyvän katon lisäksi ajoavustimia.Moottoreiden suhteen tilanne on avoimempi. Koeajossa oli myös 6-sylinterisellä moottorilla varustettu E 400, mutta lisämukien murinat kuuluivat vain vaimeasti sporttitilassa. Niinpä samaan tulokseen pääsee jo 4-sylinterisellä E 300:lla, jonka M264-moottori tuo mukanaan 48-volttisen miedon hybriditekniikan. Mercedeksen 9-vaihteisen automaatin ansiosta eteneminen on joka tapauksessa jouhevaa. Voimalinjavalikoimasta löytyy myös ensimmäistä kertaa 4Matic-neliveto E-sarjan avomallin yhteydessä.Vuoristoteiden syheröillä Cabriolet on muiden E-sarjalaisten tavoin helppo ajettava, sporttitilan soveltuessa hyvin mutkista poistumiseen. Ohjauspyörän kautta tiestä välittyvät lähinnä suuret linjat, pienten asioiden kadotessa sulan voin pehmeydellä. Vaivattomasti varusteillaMerkittävä osa E 300 Cabrioletin helppoudesta muodostuu sen varusteista sekä pienten yksityiskohtien huomioinnista. Kattomekanismi toimii aina 50 km/h nopeuteen asti ja avattuna katto nipistää tavaratilaa 75 litran verran, jättäen laukuille riittävät 310 litraa. Lisävarusteiset Magic Vision Control -lasinpesurit osaavat huomioida katon aukiolon, annostellen pesunestettä vasta sulan heilahtaessa alaspäin. Ilmanohjainten lisäksi Airscarf-ilmahuivi helpottaa avoautoilua hellejakson ulkopuolella. Helteen sattuessa valmistaja lupailee puolestaan istuinten nahkaverhoilun heijastavan lämpöä viileämpää istuskelua varten. Sen sijaan etuistuinten viilennystoiminto kaipaisi lisää tehoa, jääden lähinnä symboliseksi.Moottoritiellä E-sarjan puoliautonomiset ajoavustimet ovat edukseen, keventäen kuljettajan urakkaa. Mittariston ja viihdejärjestelmän kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä yhdistävä lasiohjaamo on upea lisävaruste, joka helpottaa Comand-järjestelmän käyttöä lukuisten avustimien ja toimintojen hallinnassa. Palkitse itsesiPääinsinööri Christian Früh mainitsee, että E-sarjan Cabrioletin kaltaiset avoautot ovat sellaisia, joita hankitaan usein itselle palkkioksi tehdystä työstä. Näkökulmaan ei ole vaikea yhtyä, sillä Cabrioletilla liikkuminen on vaivatonta kuin hotellissa asuminen, ainakin silloin kun ei ole kiire.Ja mikäs kiire tässä olisi, valmiissa maailmassa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet Hinta alkaen 80 444 € Moottori Bensiinimoottori 1991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 180 kW (245 hv), 5500 r/min Vääntö 370 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 370 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1428 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 310–385 l Omamassa: 1780 kg Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa