28.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Olemisen ihastuttava keveys – Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet on sitä, kun malttaa sijoittaa itseensä. Hyvää: eleetön vaivattomuus, alusta Huonoa: ilmajousitus, moottoriäänet Mercedeksen vahvan E-sarjan viimeinen mallivariaatio on ehkä joukon haastavin, sillä ei ole kerta eikä kaksi, kun kangaskatto on pilannut muuten toimivan paketin. Niin ei kuitenkaan käynyt tällä kertaa, vaan Cabriolet jatkaa siitä, mihin sulavalinjainen Coupe jäi. Monikerroksinen kangaskatto säilyttää sopivasti kovakaton muotoja, kuitenkin omilla ehdoillaan. Pehmeän katon lisäetuna on matkustamossa vallitseva hiljaisuus.Hyvät uutiset jatkuvat myös katon avauduttua noin 20 sekunnissa. Etuistuinten ilmanpyörteet ovat hyvin hallinnassa kovissakin nopeuksissa ja sähköisesti nostettavat Aircap-ilmanohjaimet tuovat helpotusta myös takapenkkiläisten elämään maantienopeuksissa. Alppien keskellä avoauto on ehdoton valinta mielettömän maiseman ahmimiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan perinteisestiMercedes-Benz E 300 A Cabriolet yllättää eniten ehkä alustansa puolesta, sillä jousitusmukavuuden suhteen ykkösvalinta ovat perinteiset teräsjouset säädettävällä iskunvaimennuksella. Niiden turvin nelipaikkainen avojahti ylittää tien epätasaisuudet sille kuuluvalla arvokkuudella.Huonompi arvosana heltiää ilmajousitukselle, joka saa juonesta kiinni vasta moottoritiellä. Hitaammat vauhdit ja pienet epätasaisuudet täräyttävät autoa yllättävästi, vavahduksen muistuttaessa samalla katon puuttumisesta.Mont Blancin pitkässä tunnelissa arvostaa hyvän katon lisäksi ajoavustimia.Moottoreiden suhteen tilanne on avoimempi. Koeajossa oli myös 6-sylinterisellä moottorilla varustettu E 400, mutta lisämukien murinat kuuluivat vain vaimeasti sporttitilassa. Niinpä samaan tulokseen pääsee jo 4-sylinterisellä E 300:lla, jonka M264-moottori tuo mukanaan 48-volttisen miedon hybriditekniikan. Mercedeksen 9-vaihteisen automaatin ansiosta eteneminen on joka tapauksessa jouhevaa. Voimalinjavalikoimasta löytyy myös ensimmäistä kertaa 4Matic-neliveto E-sarjan avomallin yhteydessä.Vuoristoteiden syheröillä Cabriolet on muiden E-sarjalaisten tavoin helppo ajettava, sporttitilan soveltuessa hyvin mutkista poistumiseen. Ohjauspyörän kautta tiestä välittyvät lähinnä suuret linjat, pienten asioiden kadotessa sulan voin pehmeydellä. Vaivattomasti varusteillaMerkittävä osa E 300 Cabrioletin helppoudesta muodostuu sen varusteista sekä pienten yksityiskohtien huomioinnista. Kattomekanismi toimii aina 50 km/h nopeuteen asti ja avattuna katto nipistää tavaratilaa 75 litran verran, jättäen laukuille riittävät 310 litraa. Lisävarusteiset Magic Vision Control -lasinpesurit osaavat huomioida katon aukiolon, annostellen pesunestettä vasta sulan heilahtaessa alaspäin. Ilmanohjainten lisäksi Airscarf-ilmahuivi helpottaa avoautoilua hellejakson ulkopuolella. Helteen sattuessa valmistaja lupailee puolestaan istuinten nahkaverhoilun heijastavan lämpöä viileämpää istuskelua varten. Sen sijaan etuistuinten viilennystoiminto kaipaisi lisää tehoa, jääden lähinnä symboliseksi.Moottoritiellä E-sarjan puoliautonomiset ajoavustimet ovat edukseen, keventäen kuljettajan urakkaa. Mittariston ja viihdejärjestelmän kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä yhdistävä lasiohjaamo on upea lisävaruste, joka helpottaa Comand-järjestelmän käyttöä lukuisten avustimien ja toimintojen hallinnassa. Palkitse itsesiPääinsinööri Christian Früh mainitsee, että E-sarjan Cabrioletin kaltaiset avoautot ovat sellaisia, joita hankitaan usein itselle palkkioksi tehdystä työstä. Näkökulmaan ei ole vaikea yhtyä, sillä Cabrioletilla liikkuminen on vaivatonta kuin hotellissa asuminen, ainakin silloin kun ei ole kiire.Ja mikäs kiire tässä olisi, valmiissa maailmassa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet Hinta alkaen 80 444 € Moottori Bensiinimoottori 1991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 180 kW (245 hv), 5500 r/min Vääntö 370 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 370 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1428 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 310–385 l Omamassa: 1780 kg Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?