28.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Olemisen ihastuttava keveys – Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet on sitä, kun malttaa sijoittaa itseensä. Hyvää: eleetön vaivattomuus, alusta Huonoa: ilmajousitus, moottoriäänet Mercedeksen vahvan E-sarjan viimeinen mallivariaatio on ehkä joukon haastavin, sillä ei ole kerta eikä kaksi, kun kangaskatto on pilannut muuten toimivan paketin. Niin ei kuitenkaan käynyt tällä kertaa, vaan Cabriolet jatkaa siitä, mihin sulavalinjainen Coupe jäi. Monikerroksinen kangaskatto säilyttää sopivasti kovakaton muotoja, kuitenkin omilla ehdoillaan. Pehmeän katon lisäetuna on matkustamossa vallitseva hiljaisuus. Hyvät uutiset jatkuvat myös katon avauduttua noin 20 sekunnissa. Etuistuinten ilmanpyörteet ovat hyvin hallinnassa kovissakin nopeuksissa ja sähköisesti nostettavat Aircap-ilmanohjaimet tuovat helpotusta myös takapenkkiläisten elämään maantienopeuksissa. Alppien keskellä avoauto on ehdoton valinta mielettömän maiseman ahmimiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaimmillaan perinteisesti Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet yllättää eniten ehkä alustansa puolesta, sillä jousitusmukavuuden suhteen ykkösvalinta ovat perinteiset teräsjouset säädettävällä iskunvaimennuksella. Niiden turvin nelipaikkainen avojahti ylittää tien epätasaisuudet sille kuuluvalla arvokkuudella. Huonompi arvosana heltiää ilmajousitukselle, joka saa juonesta kiinni vasta moottoritiellä. Hitaammat vauhdit ja pienet epätasaisuudet täräyttävät autoa yllättävästi, vavahduksen muistuttaessa samalla katon puuttumisesta. Mont Blancin pitkässä tunnelissa arvostaa hyvän katon lisäksi ajoavustimia. Moottoreiden suhteen tilanne on avoimempi. Koeajossa oli myös 6-sylinterisellä moottorilla varustettu E 400, mutta lisämukien murinat kuuluivat vain vaimeasti sporttitilassa. Niinpä samaan tulokseen pääsee jo 4-sylinterisellä E 300:lla, jonka M264-moottori tuo mukanaan 48-volttisen miedon hybriditekniikan. Mercedeksen 9-vaihteisen automaatin ansiosta eteneminen on joka tapauksessa jouhevaa. Voimalinjavalikoimasta löytyy myös ensimmäistä kertaa 4Matic-neliveto E-sarjan avomallin yhteydessä. Vuoristoteiden syheröillä Cabriolet on muiden E-sarjalaisten tavoin helppo ajettava, sporttitilan soveltuessa hyvin mutkista poistumiseen. Ohjauspyörän kautta tiestä välittyvät lähinnä suuret linjat, pienten asioiden kadotessa sulan voin pehmeydellä. Vaivattomasti varusteilla Merkittävä osa E 300 Cabrioletin helppoudesta muodostuu sen varusteista sekä pienten yksityiskohtien huomioinnista. Kattomekanismi toimii aina 50 km/h nopeuteen asti ja avattuna katto nipistää tavaratilaa 75 litran verran, jättäen laukuille riittävät 310 litraa. Lisävarusteiset Magic Vision Control -lasinpesurit osaavat huomioida katon aukiolon, annostellen pesunestettä vasta sulan heilahtaessa alaspäin. Ilmanohjainten lisäksi Airscarf-ilmahuivi helpottaa avoautoilua hellejakson ulkopuolella. Helteen sattuessa valmistaja lupailee puolestaan istuinten nahkaverhoilun heijastavan lämpöä viileämpää istuskelua varten. Sen sijaan etuistuinten viilennystoiminto kaipaisi lisää tehoa, jääden lähinnä symboliseksi. Moottoritiellä E-sarjan puoliautonomiset ajoavustimet ovat edukseen, keventäen kuljettajan urakkaa. Mittariston ja viihdejärjestelmän kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä yhdistävä lasiohjaamo on upea lisävaruste, joka helpottaa Comand-järjestelmän käyttöä lukuisten avustimien ja toimintojen hallinnassa. Palkitse itsesi Pääinsinööri Christian Früh mainitsee, että E-sarjan Cabrioletin kaltaiset avoautot ovat sellaisia, joita hankitaan usein itselle palkkioksi tehdystä työstä. Näkökulmaan ei ole vaikea yhtyä, sillä Cabrioletilla liikkuminen on vaivatonta kuin hotellissa asuminen, ainakin silloin kun ei ole kiire. Ja mikäs kiire tässä olisi, valmiissa maailmassa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet Hinta alkaen 80 444 € Moottori Bensiinimoottori 1991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 180 kW (245 hv), 5500 r/min Vääntö 370 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 370 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1428 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 310–385 l Omamassa: 1780 kg Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe