28.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Olemisen ihastuttava keveys – Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet on sitä, kun malttaa sijoittaa itseensä. Hyvää: eleetön vaivattomuus, alusta Huonoa: ilmajousitus, moottoriäänet Mercedeksen vahvan E-sarjan viimeinen mallivariaatio on ehkä joukon haastavin, sillä ei ole kerta eikä kaksi, kun kangaskatto on pilannut muuten toimivan paketin. Niin ei kuitenkaan käynyt tällä kertaa, vaan Cabriolet jatkaa siitä, mihin sulavalinjainen Coupe jäi. Monikerroksinen kangaskatto säilyttää sopivasti kovakaton muotoja, kuitenkin omilla ehdoillaan. Pehmeän katon lisäetuna on matkustamossa vallitseva hiljaisuus.Hyvät uutiset jatkuvat myös katon avauduttua noin 20 sekunnissa. Etuistuinten ilmanpyörteet ovat hyvin hallinnassa kovissakin nopeuksissa ja sähköisesti nostettavat Aircap-ilmanohjaimet tuovat helpotusta myös takapenkkiläisten elämään maantienopeuksissa. Alppien keskellä avoauto on ehdoton valinta mielettömän maiseman ahmimiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan perinteisestiMercedes-Benz E 300 A Cabriolet yllättää eniten ehkä alustansa puolesta, sillä jousitusmukavuuden suhteen ykkösvalinta ovat perinteiset teräsjouset säädettävällä iskunvaimennuksella. Niiden turvin nelipaikkainen avojahti ylittää tien epätasaisuudet sille kuuluvalla arvokkuudella.Huonompi arvosana heltiää ilmajousitukselle, joka saa juonesta kiinni vasta moottoritiellä. Hitaammat vauhdit ja pienet epätasaisuudet täräyttävät autoa yllättävästi, vavahduksen muistuttaessa samalla katon puuttumisesta.Mont Blancin pitkässä tunnelissa arvostaa hyvän katon lisäksi ajoavustimia.Moottoreiden suhteen tilanne on avoimempi. Koeajossa oli myös 6-sylinterisellä moottorilla varustettu E 400, mutta lisämukien murinat kuuluivat vain vaimeasti sporttitilassa. Niinpä samaan tulokseen pääsee jo 4-sylinterisellä E 300:lla, jonka M264-moottori tuo mukanaan 48-volttisen miedon hybriditekniikan. Mercedeksen 9-vaihteisen automaatin ansiosta eteneminen on joka tapauksessa jouhevaa. Voimalinjavalikoimasta löytyy myös ensimmäistä kertaa 4Matic-neliveto E-sarjan avomallin yhteydessä.Vuoristoteiden syheröillä Cabriolet on muiden E-sarjalaisten tavoin helppo ajettava, sporttitilan soveltuessa hyvin mutkista poistumiseen. Ohjauspyörän kautta tiestä välittyvät lähinnä suuret linjat, pienten asioiden kadotessa sulan voin pehmeydellä. Vaivattomasti varusteillaMerkittävä osa E 300 Cabrioletin helppoudesta muodostuu sen varusteista sekä pienten yksityiskohtien huomioinnista. Kattomekanismi toimii aina 50 km/h nopeuteen asti ja avattuna katto nipistää tavaratilaa 75 litran verran, jättäen laukuille riittävät 310 litraa. Lisävarusteiset Magic Vision Control -lasinpesurit osaavat huomioida katon aukiolon, annostellen pesunestettä vasta sulan heilahtaessa alaspäin. Ilmanohjainten lisäksi Airscarf-ilmahuivi helpottaa avoautoilua hellejakson ulkopuolella. Helteen sattuessa valmistaja lupailee puolestaan istuinten nahkaverhoilun heijastavan lämpöä viileämpää istuskelua varten. Sen sijaan etuistuinten viilennystoiminto kaipaisi lisää tehoa, jääden lähinnä symboliseksi.Moottoritiellä E-sarjan puoliautonomiset ajoavustimet ovat edukseen, keventäen kuljettajan urakkaa. Mittariston ja viihdejärjestelmän kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä yhdistävä lasiohjaamo on upea lisävaruste, joka helpottaa Comand-järjestelmän käyttöä lukuisten avustimien ja toimintojen hallinnassa. Palkitse itsesiPääinsinööri Christian Früh mainitsee, että E-sarjan Cabrioletin kaltaiset avoautot ovat sellaisia, joita hankitaan usein itselle palkkioksi tehdystä työstä. Näkökulmaan ei ole vaikea yhtyä, sillä Cabrioletilla liikkuminen on vaivatonta kuin hotellissa asuminen, ainakin silloin kun ei ole kiire.Ja mikäs kiire tässä olisi, valmiissa maailmassa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet Hinta alkaen 80 444 € Moottori Bensiinimoottori 1991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 180 kW (245 hv), 5500 r/min Vääntö 370 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 370 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1428 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 310–385 l Omamassa: 1780 kg Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla