13.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – sähköä salamamerkin syömähampaaseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paperilla Opel Astra Electric ei ehkä ole järin räväkkä uutuus, sillä pinnan alta löytyy Stellantiksen tuttuja ratkaisuja. Kokonaisuus kuitenkin yllättää. Hyvää: tilat, ergonomia, Huonoa: autojen ja hintojen odotus. Nykypolven Opel Astran saapuessa kerrottiin pian, että autosta tulee myös täyssähköversio – hiukan Peugeot 308:n tapaan. Nyt uutuus on vihdoin saapumassa, sillä muun muassa komponenttipula on hidastanut jo aiemmin esiteltyjen malliversioiden tuomista markkinoille merkittävissä määrin. Peugeotin tavoin myös Astra Electric saapuu aikanaan myös farmariversiona, joten sähköautomarkkinoiden harvalukuinen pitkäperäjengi saa vihdoin lisää jäseniä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu Astra, tuttu Stellantis Opelin Vizor-keulailme on Astrassa tuttu jo entuudestaan, eikä sitä ole erityisemmin maskattu umpeen edes täyssähkömallissa. Asennetta on kuitenkin haettu GS-puskureista, vaikka "kuuman" GSe:n rooli jääkin lataushybridille. Pinnan alla käytössä on tuttua Stellantis-tekniikkaa, eli 54 kilowattitunnin akku 100 kilowatin pikalatauksella ja 11 kilowatin kolmivaiheisella AC-latauksella. Menopuolesta vastaa 115 kilowatin sähkömoottori etuakselilla. Muiden uusien Stellantis-sähköautojen tapaan Astran WLTP-toimintamatka on venytetty yli 400 kilometrin. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Astra Electricin huippunopeus on 170 km/h, eli kympin sisariaan korkeampi. Opelin mukaan akku on sijoitettu auton lattiaan siten, että tavara- tai takatiloista ei tarvitse tinkiä. Tavaratilaa on pystyperässä 352 litraa ja se on laajennettavissa 1 268 litraan. Alas sijoitettu akku on myös siirtänyt auton painopisteen alemmas ja auton vääntöjäykkyys on parantunut 31 prosenttia. Myös paino on saatu pidettyä 1 600 kilogramman tienoilla. Tilojen ja käyttöliittymän suhteen Opel Astra onkin siis ennallaan. Etupenkkeinä on AGR-hyväksytyt ergonomiaistuimet. Tietoviihdejärjestelmän jäsentely on tuttua muista PSA-pohjaisista autoista, joskin ergonomiaa on höystetty tuomalla lämmityslaitteen toiminnot oikeisiin painikkeisiin. Mittaristossa Opel suosii omaa pelkistetyn selkeää tyyliään. Molemmat ruudut ovat kooltaan 10 tuumaa. Jämäkästi saksalainen Ajettavuudessa ero polttomoottorimalleihin ei ole järin suuri, mutta se on olemassa, ja Astra Electric kallistelee vähemmän. Alusta on edelleen napakka ja selvästi Autobahnille suunniteltu. Äänieristys on polttomoottoriversioita parempi ja Opel on ylpeä laminoitujen lasien käytöstä, tosin berliiniläistiestön pinta ei vastaa suomalaista karkeudeltaan. Berliinin kaupunkialueella suoritetussa koeajossa kulutuslukemat pyörivät 14 kilowattitunnin paremmalla puolella, joten ainakin kaupunkipainotteinen ajolenkki tuntui sopivan Astralle mainiosti. Myös yhdistetty WLTP-kulutus vihjaa Astran olevan jopa joitain pienempiä sisariaan pihimpi. Opel Astra Electric erottuu muista Stellantiksen E-CMP-sähköautoista olemalla rehellisesti C-segmentin edustaja ja pienen alkuhaparoinnin jälkeen saksalaismerkki on löytänyt oman tapansa tehdä autoja yhteisistä aineksista. Myöhemmin saapuva farmariversio on sekin tervetullut lisäys markkinoille ja varmasti malli, joka herättää monien katumaastureista piittaamattomien mielenkiinnon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Astra Electric GS Moottori Sähköauto, etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0/ 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 416 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km Yhdistetty WLTP-kulutus 14,8 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4374 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 352–1268 l Omamassa: 1679 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 27.6.2024 Koeajo Koeajo: Skywell BE11 – vielä vain päältä kaunis kiinalaiskakku 26.6.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan – yökerhotunnelmaa välikokoon 26.6.2024 Uutinen Kiinalaisautolla karmea törmäystestitulos lähimenneisyydessä – maahantuojan mukaan Suomeen tuotavilla autoilla kaikki on kunnossa 25.6.2024 Ajoneuvot Audi Q6 E-Tron on nyt jännittävällä ensivisiitillään Suomessa – maahantuonnin mielenkiintoiset piirteet selvillä 25.6.2024 Koeajo Maistiainen: Yksi kiinalainen lisää – onko Skywellista haastajaksi? 24.6.2024 Koeajo Koeajo: Renault Captur hybridi – järkevästi sähkön tuella 23.6.2024 Koeajo Maistiainen: Audi Q6 e-tron ja uuden kuun tuulet 23.6.2024 Ajoneuvot Näyttävästi uudistunut BMW X3 on välietappi kohti Neue Klassea Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.6.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan – yökerhotunnelmaa välikokoon 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 26.6.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota bZ3X - Toyotan bZ-malliston tuorein kiinalainen jäsen on omaa sukua GAC Aion V 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Å koda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Å koda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 22.6.2024 Lentokoneet Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis - uutta löytyy kaikista matkustusluokista 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Å koda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia