17.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia 200 hv Turbo A – miksi näitä ei osteta enempää? Insignia on yhä erinomainen auto, mutta miten GM-taustainen perusrakenne selviää osin Chrysler-omisteisessa konsernissa? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tavallinen iso auto. Se alkaa olla jo epätavallista. Silti Opel Insignia Gran Sport 200 hv Turbo on oikeasti hyvä auto. Hyvää: ajettavuus, tilavuus, mukavuus. Huonoa: kulutus varauksin. Autoja on vaikea arvostella ilman referenssejä, vertailukohtia. Ilman kiintopisteitä ei voi vetää rajaa huonolle, hyväksyttävälle ja erinomaiselle. Joskus myös autoluokasta toiseen hyppääminen voi avata silmiä uudella tavalla. Niin kävi Opel Insignia Gran Sportille. Aiempi kokemus suuresta Opelista oli muutaman vuoden takaa. Ajoin autolla valokuvauksen yhteydessä pari päivää, eikä siitä jäänyt suurempia muistijälkiä. Siksi suhtaudun uuteen koeajoon uutena mahdollisuutena: tavallisen autonvalmistajan suuressa perheautossa on hurjan paljon potentiaalia hintavien premium-mallien ja katumaasturien keskellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volvosta Opeliin Koeajoa-aikataulusta johtuen hyppään Opelin ohjaksiin suoraan Volvo V60:stä. Automaailman epävirallisella jaloustaulukolla valtaosa sijoittanee ruotsalaisen designtuotteen saksalaista perheautovalmistajaa korkeammalle. Vaan kaksikosta juuri Insignia on se, joka tuntuu – jos ei ehkä näyttänyt – enemmän premiumille. Toisessa sukupolvessa Insignia vihdoinkin tarjoaa autoluokalta odotettavat väljät tilat. Myös ajoasento säätyy mainioksi. Auton sisäilme ei nyt sinänsä ole kovin tunteita herättävä, mutta toimivuus on kunnossa. Mukavuuden äärellä Ero Volvoon syntyykin vasta liikkeellelähdön jälkeen. Opelin alusta toimii hyvin. Terve annos pintapehmeyttä suodattaa tienpinnan pikkukarkeudet, jotka Volvo päästää takapuoleen saakka. Koeajoauto on toki varusteltu säätyvällä iskunvaimennuksella, joka saattaa tehdä oman osansa suoritukseen. Kuljettaja voi myös vaikuttaa alustan käytökseen esivalinnoilla, mutta edes ääripäiden välillä ei ole valtavaa eroa. Kitkarenkaiden vuoksi ohjauksesta on vaikea sanoa tarkkoja kommentteja, mutta ainakaan mikään ei talvikelissä häirinnyt tai haitannut. Matkaa taittaa mielikseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bensamallien huippu Vaikka perusauto ilahduttavasti muistutti hyvyydellään, on tämänkertaisen koeajon varsinaisena motiivina uusi bensiinimoottori. Turboahdettu 1,6-litrainen 200-hevosvoimainen on nykyisin Insignian tehokkain bensiiniversio, sillä 260-hevosvoimaisen nelivedon valmistus päättyi jo vuoden 2018 kesällä – vain vuoden tuotannon jälkeen. Lippulaivamalli GSi on siis nykyisin aina diesel. Vaikka moottori esiteltiin Insigniaan vasta PSA-konsernin ostettua Opel pois GM:ltä, perustuu 1,6-litrainen yhä GM-taustaiseen moottoriperheeseen. Moottoria kuvaa ehkä parhaiten suomalaisen tunteettomasti sanottu "ihan ok". Kaukana ovat ne ajat, kun 200-hevosvoimainen turbomoottori perheauton keulalla oli kova juttu – artikkelin toinen Volvo-viittaus, muistatte kai V40 T4:n? Insignia liikkuu vaivattomasti, mutta mitään räjähtävää suorituskykyä on turha odottaa, mistä 8 sekunnin kiihtyvyys sataan kilometriin tunnissa kertoo paljon. Moottorin perässä on numeroiden valossa jo vanhahtavalta kuulostava kuusivaihteinen automaatti, mutta käytännössä sen toimintaan ei juuri kiinnitä huomiota. Kovin pihistä moottorista ei ole kyse. WLTP-mittaus ennustaa autolle 6,9–8,0 litran kulutusta sadalla kilometrillä, ja noin 25 kilometrin työmatka-ajosta maantienopeuksilla koostuvalla koeajolla keskikulutus pyöri haitarin yläpäässä. Edullisimmillaan 200-hevosvoimaisen ja automaattivaihteisen Insignian rattiin pääsee varsin kattavan Innovation Plus -varustelun 34 398 eurolla. Manuaalivaihteiston valitsemalla hinnasta lähtee vielä vajaat pari tonnia pois. Kadonnut perusauto Ford Mondeon tapaan Insignia, eikä vain nyt ajetulla moottorilla, edustaa erinomaista esimerkkiä perinteisestä suuresta autosta. Mielikuvamarkkinoinnin tai tietyllä osa-alueella hurmaamisen sijaan se tarjoaa korkeatasoisen ja tasapuolisen paketin. Viime vuonna Insigniaa ensirekisteröitiin 1049 kappaletta. Se ei ole huono tulos, vaikka esimerkiksi Audi A4:ää myytiinkin 40 prosenttia enemmän ja Nissan Qashqaita yli viitisen tuhatta. Silti suomalaisten autonoston järkiperäisyyden tietäen tekee mieli palata otsikkoon: miksi näitä ei osteta enempää? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Insignia 200 hv Turbo A Hinta alkaen 34 398 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 145 kW (200 hv), 5500 r/min Vääntö 280 Nm (1650–4500 r/min) Vääntö 280 Nm (1650–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9–8,0 (yhd.) CO2-päästöt 157–181 g/km Mitat pituus 4897 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1941 mm, akseliväli 2829 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 730 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom Multicap – monikäyttöinen kumppani arkeen ja työhön 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – melkein liian hyvä sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan