17.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia 200 hv Turbo A – miksi näitä ei osteta enempää? Insignia on yhä erinomainen auto, mutta miten GM-taustainen perusrakenne selviää osin Chrysler-omisteisessa konsernissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavallinen iso auto. Se alkaa olla jo epätavallista. Silti Opel Insignia Gran Sport 200 hv Turbo on oikeasti hyvä auto. Hyvää: ajettavuus, tilavuus, mukavuus. Huonoa: kulutus varauksin. Autoja on vaikea arvostella ilman referenssejä, vertailukohtia. Ilman kiintopisteitä ei voi vetää rajaa huonolle, hyväksyttävälle ja erinomaiselle. Joskus myös autoluokasta toiseen hyppääminen voi avata silmiä uudella tavalla. Niin kävi Opel Insignia Gran Sportille. Aiempi kokemus suuresta Opelista oli muutaman vuoden takaa. Ajoin autolla valokuvauksen yhteydessä pari päivää, eikä siitä jäänyt suurempia muistijälkiä. Siksi suhtaudun uuteen koeajoon uutena mahdollisuutena: tavallisen autonvalmistajan suuressa perheautossa on hurjan paljon potentiaalia hintavien premium-mallien ja katumaasturien keskellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volvosta Opeliin Koeajoa-aikataulusta johtuen hyppään Opelin ohjaksiin suoraan Volvo V60:stä. Automaailman epävirallisella jaloustaulukolla valtaosa sijoittanee ruotsalaisen designtuotteen saksalaista perheautovalmistajaa korkeammalle. Vaan kaksikosta juuri Insignia on se, joka tuntuu – jos ei ehkä näyttänyt – enemmän premiumille. Toisessa sukupolvessa Insignia vihdoinkin tarjoaa autoluokalta odotettavat väljät tilat. Myös ajoasento säätyy mainioksi. Auton sisäilme ei nyt sinänsä ole kovin tunteita herättävä, mutta toimivuus on kunnossa. Mukavuuden äärellä Ero Volvoon syntyykin vasta liikkeellelähdön jälkeen. Opelin alusta toimii hyvin. Terve annos pintapehmeyttä suodattaa tienpinnan pikkukarkeudet, jotka Volvo päästää takapuoleen saakka. Koeajoauto on toki varusteltu säätyvällä iskunvaimennuksella, joka saattaa tehdä oman osansa suoritukseen. Kuljettaja voi myös vaikuttaa alustan käytökseen esivalinnoilla, mutta edes ääripäiden välillä ei ole valtavaa eroa. Kitkarenkaiden vuoksi ohjauksesta on vaikea sanoa tarkkoja kommentteja, mutta ainakaan mikään ei talvikelissä häirinnyt tai haitannut. Matkaa taittaa mielikseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bensamallien huippu Vaikka perusauto ilahduttavasti muistutti hyvyydellään, on tämänkertaisen koeajon varsinaisena motiivina uusi bensiinimoottori. Turboahdettu 1,6-litrainen 200-hevosvoimainen on nykyisin Insignian tehokkain bensiiniversio, sillä 260-hevosvoimaisen nelivedon valmistus päättyi jo vuoden 2018 kesällä – vain vuoden tuotannon jälkeen. Lippulaivamalli GSi on siis nykyisin aina diesel. Vaikka moottori esiteltiin Insigniaan vasta PSA-konsernin ostettua Opel pois GM:ltä, perustuu 1,6-litrainen yhä GM-taustaiseen moottoriperheeseen. Moottoria kuvaa ehkä parhaiten suomalaisen tunteettomasti sanottu "ihan ok". Kaukana ovat ne ajat, kun 200-hevosvoimainen turbomoottori perheauton keulalla oli kova juttu – artikkelin toinen Volvo-viittaus, muistatte kai V40 T4:n? Insignia liikkuu vaivattomasti, mutta mitään räjähtävää suorituskykyä on turha odottaa, mistä 8 sekunnin kiihtyvyys sataan kilometriin tunnissa kertoo paljon. Moottorin perässä on numeroiden valossa jo vanhahtavalta kuulostava kuusivaihteinen automaatti, mutta käytännössä sen toimintaan ei juuri kiinnitä huomiota. Kovin pihistä moottorista ei ole kyse. WLTP-mittaus ennustaa autolle 6,9–8,0 litran kulutusta sadalla kilometrillä, ja noin 25 kilometrin työmatka-ajosta maantienopeuksilla koostuvalla koeajolla keskikulutus pyöri haitarin yläpäässä. Edullisimmillaan 200-hevosvoimaisen ja automaattivaihteisen Insignian rattiin pääsee varsin kattavan Innovation Plus -varustelun 34 398 eurolla. Manuaalivaihteiston valitsemalla hinnasta lähtee vielä vajaat pari tonnia pois. Kadonnut perusauto Ford Mondeon tapaan Insignia, eikä vain nyt ajetulla moottorilla, edustaa erinomaista esimerkkiä perinteisestä suuresta autosta. Mielikuvamarkkinoinnin tai tietyllä osa-alueella hurmaamisen sijaan se tarjoaa korkeatasoisen ja tasapuolisen paketin. Viime vuonna Insigniaa ensirekisteröitiin 1049 kappaletta. Se ei ole huono tulos, vaikka esimerkiksi Audi A4:ää myytiinkin 40 prosenttia enemmän ja Nissan Qashqaita yli viitisen tuhatta. Silti suomalaisten autonoston järkiperäisyyden tietäen tekee mieli palata otsikkoon: miksi näitä ei osteta enempää? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Insignia 200 hv Turbo A Hinta alkaen 34 398 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 145 kW (200 hv), 5500 r/min Vääntö 280 Nm (1650–4500 r/min) Vääntö 280 Nm (1650–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9–8,0 (yhd.) CO2-päästöt 157–181 g/km Mitat pituus 4897 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1941 mm, akseliväli 2829 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 730 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe