17.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia 200 hv Turbo A – miksi näitä ei osteta enempää? Insignia on yhä erinomainen auto, mutta miten GM-taustainen perusrakenne selviää osin Chrysler-omisteisessa konsernissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavallinen iso auto. Se alkaa olla jo epätavallista. Silti Opel Insignia Gran Sport 200 hv Turbo on oikeasti hyvä auto. Hyvää: ajettavuus, tilavuus, mukavuus. Huonoa: kulutus varauksin. Autoja on vaikea arvostella ilman referenssejä, vertailukohtia. Ilman kiintopisteitä ei voi vetää rajaa huonolle, hyväksyttävälle ja erinomaiselle. Joskus myös autoluokasta toiseen hyppääminen voi avata silmiä uudella tavalla. Niin kävi Opel Insignia Gran Sportille.Aiempi kokemus suuresta Opelista oli muutaman vuoden takaa. Ajoin autolla valokuvauksen yhteydessä pari päivää, eikä siitä jäänyt suurempia muistijälkiä. Siksi suhtaudun uuteen koeajoon uutena mahdollisuutena: tavallisen autonvalmistajan suuressa perheautossa on hurjan paljon potentiaalia hintavien premium-mallien ja katumaasturien keskellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvosta OpeliinKoeajoa-aikataulusta johtuen hyppään Opelin ohjaksiin suoraan Volvo V60:stä. Automaailman epävirallisella jaloustaulukolla valtaosa sijoittanee ruotsalaisen designtuotteen saksalaista perheautovalmistajaa korkeammalle. Vaan kaksikosta juuri Insignia on se, joka tuntuu – jos ei ehkä näyttänyt – enemmän premiumille.Toisessa sukupolvessa Insignia vihdoinkin tarjoaa autoluokalta odotettavat väljät tilat. Myös ajoasento säätyy mainioksi. Auton sisäilme ei nyt sinänsä ole kovin tunteita herättävä, mutta toimivuus on kunnossa. Mukavuuden äärelläEro Volvoon syntyykin vasta liikkeellelähdön jälkeen. Opelin alusta toimii hyvin. Terve annos pintapehmeyttä suodattaa tienpinnan pikkukarkeudet, jotka Volvo päästää takapuoleen saakka. Koeajoauto on toki varusteltu säätyvällä iskunvaimennuksella, joka saattaa tehdä oman osansa suoritukseen. Kuljettaja voi myös vaikuttaa alustan käytökseen esivalinnoilla, mutta edes ääripäiden välillä ei ole valtavaa eroa. Kitkarenkaiden vuoksi ohjauksesta on vaikea sanoa tarkkoja kommentteja, mutta ainakaan mikään ei talvikelissä häirinnyt tai haitannut. Matkaa taittaa mielikseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensamallien huippuVaikka perusauto ilahduttavasti muistutti hyvyydellään, on tämänkertaisen koeajon varsinaisena motiivina uusi bensiinimoottori. Turboahdettu 1,6-litrainen 200-hevosvoimainen on nykyisin Insignian tehokkain bensiiniversio, sillä 260-hevosvoimaisen nelivedon valmistus päättyi jo vuoden 2018 kesällä – vain vuoden tuotannon jälkeen. Lippulaivamalli GSi on siis nykyisin aina diesel.Vaikka moottori esiteltiin Insigniaan vasta PSA-konsernin ostettua Opel pois GM:ltä, perustuu 1,6-litrainen yhä GM-taustaiseen moottoriperheeseen.Moottoria kuvaa ehkä parhaiten suomalaisen tunteettomasti sanottu "ihan ok". Kaukana ovat ne ajat, kun 200-hevosvoimainen turbomoottori perheauton keulalla oli kova juttu – artikkelin toinen Volvo-viittaus, muistatte kai V40 T4:n?Insignia liikkuu vaivattomasti, mutta mitään räjähtävää suorituskykyä on turha odottaa, mistä 8 sekunnin kiihtyvyys sataan kilometriin tunnissa kertoo paljon. Moottorin perässä on numeroiden valossa jo vanhahtavalta kuulostava kuusivaihteinen automaatti, mutta käytännössä sen toimintaan ei juuri kiinnitä huomiota.Kovin pihistä moottorista ei ole kyse. WLTP-mittaus ennustaa autolle 6,9–8,0 litran kulutusta sadalla kilometrillä, ja noin 25 kilometrin työmatka-ajosta maantienopeuksilla koostuvalla koeajolla keskikulutus pyöri haitarin yläpäässä.Edullisimmillaan 200-hevosvoimaisen ja automaattivaihteisen Insignian rattiin pääsee varsin kattavan Innovation Plus -varustelun 34 398 eurolla. Manuaalivaihteiston valitsemalla hinnasta lähtee vielä vajaat pari tonnia pois.Kadonnut perusautoFord Mondeon tapaan Insignia, eikä vain nyt ajetulla moottorilla, edustaa erinomaista esimerkkiä perinteisestä suuresta autosta. Mielikuvamarkkinoinnin tai tietyllä osa-alueella hurmaamisen sijaan se tarjoaa korkeatasoisen ja tasapuolisen paketin. Viime vuonna Insigniaa ensirekisteröitiin 1049 kappaletta. Se ei ole huono tulos, vaikka esimerkiksi Audi A4:ää myytiinkin 40 prosenttia enemmän ja Nissan Qashqaita yli viitisen tuhatta.Silti suomalaisten autonoston järkiperäisyyden tietäen tekee mieli palata otsikkoon: miksi näitä ei osteta enempää? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Insignia 200 hv Turbo A Hinta alkaen 34 398 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 145 kW (200 hv), 5500 r/min Vääntö 280 Nm (1650–4500 r/min) Vääntö 280 Nm (1650–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9–8,0 (yhd.) CO2-päästöt 157–181 g/km Mitat pituus 4897 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1941 mm, akseliväli 2829 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 730 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?