10.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Opel Movano – Paluu menneisyyteen, osa 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Movano on työkalu, joka kaipaisi hiljalleen päivitystä. Hyvää: kuljetuskapasiteetti, hinnoittelu Huonoa: ajoergonomia, ikä painaa Jos Opel Movanoa haluaisi kuvailla mahdollisimman kauniin sanankääntein, pitäisi sanoa kyseessä olevan retromallin. Oikeasti Opelin kookas pakettiauto on kuitenkin vuoden 2006 Fiat Ducatoon perustuva paku, joka on saanut osakseen kasvojenkohotuksen. Facelift ei vaan enää onnistu hämäämään ketään.Mallin kantaisä Ducato III on siis vuodelta 2006, ja se luo perustan kokonaisuudelle. Opel Movano on auttamatta vanha ja jäänyt hieman jälkeen siitä, mitä pakettiautomarkkinoilla tätä nykyä tapahtuu. Samalla kehityksen kelkasta ovat pudonneet sisarmallit Fiat Ducato, Citroën Jumper ja Peugeot Boxer.Iäkkääseen automalliin on koetettu tunkea moderneja yksityiskohtia se mitä on pystytty. Audiojärjestelmä tukee bluetooth-liitettävyyttä, autosta löytyy peruutuskamera, vakionopeudensäädin, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Säätimet ja mittaristo ovat puolestaan vahvasti vuotta 2006. Kaikesta huolimatta homma toimii.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottorina perusväkevä dieselOpelin voimanlähde on 2,2-litrainen turboahdettu dieselmoottori, joka tuottaa versiosta riippuen 88 kW (120 hv), 103 kW (140 hv) tai 123 kW (165 hv). Vääntöä kaikissa tehoversioissa on yhteneväiset 370 Nm. Oli kyseessä mikä tehoversio tahansa, suorituskyky on riittävä, sillä vääntö on tässäkin tapauksessa varsinainen pihvi.Koeajettu versio on Van L2H2 ja moottorina 140-hevosvoimainen BiTurbo. Mylly toimii hyvin sekalaisessa ajossa ja kulutus pyörii kympin tienoilla. Polttoainetaloutta on vuosien varrella kiristelty sieltä täältä ja nykyisellään Opelista löytyy mm. Start-stop -automatiikka.Vaihteistovalikoimaa ei tarvitse kauan selailla, sillä ainoa vaihtoehto on 6-lovinen manuaali. Opeliin ei ole saatavilla lainkaan automaattilaatikkoa, toisin kuin Fiat Ducatoon. Siinä vaihteisto on tätä nykyä ihan oikea automaattiaski vanhan robottivaihteiston tilalle.Moottori on väkevä vääntöjuhta ja täydelläkin lastilla Movano jaksaa mennä sen mitä tyhjänä. Opel ei säikähdä kuormaa, vaan ajettavuus säilyy ennallaan, ja jopa paranee. Huippuvääntö tarjoillaan 1750 kierroksen kohdalla ja 3000 kierroksen tuolla puolen meno alkaa jo hyytyä. Kierrosten nostaminen ei tuo käytännön tasolla mitään lisää menohaluihin.Tavaratilaa piisaa Movano-perheen kookkaimmassa versiossa kunnioitettavat 17 kuutiota, mikä on luokkansa kärkikastia. Tavaraa autoon kyllä mahtuu, mikä on toki pakettiauton kohdalla hyvä asia. Sisään mahtuu neljä eurolavaa. Korin saa tilattua neljässä eri pituudessa ja kolmessa korkeudessa.Koeajetun version tavaratila on 13 kuutiota, ja sekin on varsin riittävästi. Tavaratila on 3705 mm pitkä, joten sisään mahtuu heittämällä täysikokoinen kipsilevy. Tämä tieto jakaa pakut monen päässä hyviin ja huonoihin.Isolla ei kaikkialle pääseIso koko asettaa toki myös rajoitteita. Movanon kohdalla etenkin 2,5 metrin korkeus sulkee pois osan parkkihalleista, sillä standardi tuntuu olevan kymmenen senttiä matalampi kattokorkeus. Se kannattaa Opelilla huristellessa muistaa, ettei katto raapiudu tärviölle.Movanon kokonaispainoluokka vaihtelee malliversion mukaan 3000–4000 kilon välillä ja vetopaino on parhaimmillaan 3000 kiloa. Nämä numerot tekevät Opelista käyttökelpoisen auton raskaampiinkin kuljetustarpeisiin.Opel Movano on perinteinen pakettiauto, jonka ajomukavuus on vähän sinne päin. Ajoasento on kaikkea muuta kuin mukava ja etuistuimet muistuttavat enemmän kirkonpenkkiä, kuin modernia autoa. Mutta sellaista se pakettiautojen kanssa useimmiten on. Ainakin viime vuosikymmenen puolivälissä.Vaikka Opelille tekisi mieli antaa reilusti pyyhkeitä vanhahtavasta fiiliksestä, on tosiasia se, että auto on edelleen varsin käyttökelpoinen peli pakumarkkinoilla. Se on tilava ja kantokykyinen. Ne ovat ominaisuuksia, jotka pakettiautossa merkkaavat kaikkein eniten. Toki pieni panostus ajomukavuuteen ja muotokieleen eivät tekisi pahaa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Opel Movano Van L2H2 140 BiTurbo FWD Hinta alkaen 47 819 € Moottori Dieselmoottori 2 184 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 3720 r/min Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Huippunopeus 153 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,4 (yhd.) CO2-päästöt 218 g/km Mitat pituus 5548 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2524 mm, akseliväli 3450 mm Omamassa: 1895 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Muu tieto Tavaratila: 13m2 Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous