17.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Golfeista paras ja pahin – Volkswagen e-Golf 100 kW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen e-Golf on erinomainen vaihtoehto hyvin pienelle asiakaskunnalle. Hyvää: loistava Golf lyhyille matkoille. Huonoa: huono Golf pitkille matkoille, lämmityslaite, akunlämmityksen puute. Volkswagen Golf on kenties automaailman paras kompromissi: Riittävän pieni pysäköintiin, riittävän suuri elämään. Nimensä autoluokalle antanut Golf tekee hyvin valtaosan niistä asioista, mitä perheautoilta odotetaan. Golfin menestys perustuu erinomaiseen perusreseptiin, jota on ylläpidetty teknologian kehittyessä ja maailman muuttuessa. Täyssähköinen Volkswagen e-Golf on luonnollinen jatkumo tälle tarinalle.Golfin siirtyminen sähkökäyttöön tuo autoon tervettä yksinkertaistusta: poissa on huippumonimutkainen polttomoottori turboahtimineen, säätyvine venttiilikoneistoineen ja kalliine pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoineen. Sen ja vaihteiston tilalla on yksinkertainen sähkömoottori, joka on suoraan yhteydessä tasauspyörästöön. Ei öljynvaihtoja, ei jakoketjuja eikä kytkinremppoja.Volkswagen e-Golf näki päivänvalon jo vuonna 2014. Ensimmäisen lähdön rampautti 24,2 kilowattitunnin akku, jonka pieni koko rajoitti toimintamatkaa sen verran, ettei e-Golf oikein tarjonnut Golfilta odotettua vaivattomuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköpelin toinen lähtöVuonna 2017 Golfin kasvojenkohotus nosti e-Golfin tehot 115 hevosvoimasta 136:een, ja samalla akku kasvoi 35,8 kilowattituntiin. Lähes 50 prosentin kasvu nosti luvatun toimintamatkan 190 kilometristä 300 kilometriin.Uuden akun myötä e-Golf onkin ehkä kaikkien aikojen paras Golf arjen rutiineista toiseen ajellessa. Se tarjoaa Golfilta odotetut tilat, ajettavuuden, mukavuuden ja ergonomian paketissa, jota ei tarvitse sääliä lyhyilläkään pakkassiirtymillä. Sähkömoottori kun on lähes immuuni lämpötilalle, eikä ajoakkukaan kärsi kylmäkäynnistyksistä. Volkswagen on ajatellut sähköautoilijan arkea monella tapaa: auton voi opettaa käyttämään eri latausvirtaa eri latauspaikoissa, ja latauksen ajastaminen onnistuu helposti. Peruslataus e-Golfilla sujuu Type 2 –liitännälä 7,2 kilowatilla (1-vaihe, 32A). Pikalataus sujuu CCS-järjestelmällä 40 kilowatilla, eli akku täyttyy 80 prosenttiin 40 minuutissa.Ei kokokansan autoSähkö-Golfin hyvyys riippuu vahvasti siitä, riittääkö sen toimintamatka omaan arkeen. Lämpimästä tallista lähtiessä säästytään sisätilojen lämpötilannostolta, ja silloin e-Golf etenee pääkaupunkiseudun kehäteitä noin 16 kilowattitunnilla sataa kilometriä kohden. Se tarkoittaa suunnilleen parinsadan kilometrin toimintamatkaa. Jos akkuvoimaa lainataan lämmitykseen, nousee kulutus pakkasilla 20–25 kilowattituntiin sadalla kilometrillä, jolloin toimintamatka jää reiluun 120 kilometriin.Jos e-Golf täyttää omat autoiluvaatimukset, on se parhaita sähköautoja markkinoilla. Erinomaisuuden takana on tosin perusauton loistavuus, ei niinkään sähkölliset meriitit – siis päin vastoin kuin Leafissa. Hohto e-Golfin ympärillä himmenee nopeasti, kun autolla lähtee pidemmälle matkalle – siis sellaiselle, joka veisi ehkä neljänneksen polttomoottoriversion tankista. Rajattu toimintamatkan voi vielä tällä hetkellä sähköautolta hyväksyä, mutta e-Golfin talviominaisuudet kaipaisivat kohennusta. Sähköauton ajoakun pakkaslataamiseen liittyät ongelmat on useimmissa malleissa ratkaistu ajoakun lämmitysvastuksilla, mutta e-Golfista ne puuttuvat. Ajonaikaiset häviöt lämmittävät akkua hitaasti, joten tehokas pikalataus onnistuu vasta pitkän ajomatkan jälkeen. Myös lämmityslaitteen tehokkuudessa on parannettavaa, nyt ohjaamossa alkaa tulla kylmä pakkasen laskiessa alle 15 asteeseen.Volkswagen e-Golf ei siis ole yleispätevästi kaikkien aikojen paras Golf. Se ei ole automaailman paras kompromissi, vaan enemmänkin täysin kompromissiton tuote: valtaosalle se voi hyvinkin olla kelvoton, mutta pienen asiakasryhmän tarpeisiin se voi hyvinkin olla yksi markkinoiden parhaista autoista.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volkswagen.fi/e-golfPäivittyneet hintatiedot e-Golfista täällä. Volkswagen e-Golf 100 kW Hinta alkaen 41 767 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 478 € Moottori Sähköauto, automaattivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 3000–12000 r/min Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Akku 35,8 kWh, litiumioni-akku. Akkujen takuu 8 vuotta / 160 000 km. Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4270 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2692 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla