17.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Golfeista paras ja pahin – Volkswagen e-Golf 100 kW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen e-Golf on erinomainen vaihtoehto hyvin pienelle asiakaskunnalle. Hyvää: loistava Golf lyhyille matkoille. Huonoa: huono Golf pitkille matkoille, lämmityslaite, akunlämmityksen puute. Volkswagen Golf on kenties automaailman paras kompromissi: Riittävän pieni pysäköintiin, riittävän suuri elämään. Nimensä autoluokalle antanut Golf tekee hyvin valtaosan niistä asioista, mitä perheautoilta odotetaan. Golfin menestys perustuu erinomaiseen perusreseptiin, jota on ylläpidetty teknologian kehittyessä ja maailman muuttuessa. Täyssähköinen Volkswagen e-Golf on luonnollinen jatkumo tälle tarinalle.Golfin siirtyminen sähkökäyttöön tuo autoon tervettä yksinkertaistusta: poissa on huippumonimutkainen polttomoottori turboahtimineen, säätyvine venttiilikoneistoineen ja kalliine pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoineen. Sen ja vaihteiston tilalla on yksinkertainen sähkömoottori, joka on suoraan yhteydessä tasauspyörästöön. Ei öljynvaihtoja, ei jakoketjuja eikä kytkinremppoja.Volkswagen e-Golf näki päivänvalon jo vuonna 2014. Ensimmäisen lähdön rampautti 24,2 kilowattitunnin akku, jonka pieni koko rajoitti toimintamatkaa sen verran, ettei e-Golf oikein tarjonnut Golfilta odotettua vaivattomuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköpelin toinen lähtöVuonna 2017 Golfin kasvojenkohotus nosti e-Golfin tehot 115 hevosvoimasta 136:een, ja samalla akku kasvoi 35,8 kilowattituntiin. Lähes 50 prosentin kasvu nosti luvatun toimintamatkan 190 kilometristä 300 kilometriin.Uuden akun myötä e-Golf onkin ehkä kaikkien aikojen paras Golf arjen rutiineista toiseen ajellessa. Se tarjoaa Golfilta odotetut tilat, ajettavuuden, mukavuuden ja ergonomian paketissa, jota ei tarvitse sääliä lyhyilläkään pakkassiirtymillä. Sähkömoottori kun on lähes immuuni lämpötilalle, eikä ajoakkukaan kärsi kylmäkäynnistyksistä. Volkswagen on ajatellut sähköautoilijan arkea monella tapaa: auton voi opettaa käyttämään eri latausvirtaa eri latauspaikoissa, ja latauksen ajastaminen onnistuu helposti. Peruslataus e-Golfilla sujuu Type 2 –liitännälä 7,2 kilowatilla (1-vaihe, 32A). Pikalataus sujuu CCS-järjestelmällä 40 kilowatilla, eli akku täyttyy 80 prosenttiin 40 minuutissa.Ei kokokansan autoSähkö-Golfin hyvyys riippuu vahvasti siitä, riittääkö sen toimintamatka omaan arkeen. Lämpimästä tallista lähtiessä säästytään sisätilojen lämpötilannostolta, ja silloin e-Golf etenee pääkaupunkiseudun kehäteitä noin 16 kilowattitunnilla sataa kilometriä kohden. Se tarkoittaa suunnilleen parinsadan kilometrin toimintamatkaa. Jos akkuvoimaa lainataan lämmitykseen, nousee kulutus pakkasilla 20–25 kilowattituntiin sadalla kilometrillä, jolloin toimintamatka jää reiluun 120 kilometriin.Jos e-Golf täyttää omat autoiluvaatimukset, on se parhaita sähköautoja markkinoilla. Erinomaisuuden takana on tosin perusauton loistavuus, ei niinkään sähkölliset meriitit – siis päin vastoin kuin Leafissa. Hohto e-Golfin ympärillä himmenee nopeasti, kun autolla lähtee pidemmälle matkalle – siis sellaiselle, joka veisi ehkä neljänneksen polttomoottoriversion tankista. Rajattu toimintamatkan voi vielä tällä hetkellä sähköautolta hyväksyä, mutta e-Golfin talviominaisuudet kaipaisivat kohennusta. Sähköauton ajoakun pakkaslataamiseen liittyät ongelmat on useimmissa malleissa ratkaistu ajoakun lämmitysvastuksilla, mutta e-Golfista ne puuttuvat. Ajonaikaiset häviöt lämmittävät akkua hitaasti, joten tehokas pikalataus onnistuu vasta pitkän ajomatkan jälkeen. Myös lämmityslaitteen tehokkuudessa on parannettavaa, nyt ohjaamossa alkaa tulla kylmä pakkasen laskiessa alle 15 asteeseen.Volkswagen e-Golf ei siis ole yleispätevästi kaikkien aikojen paras Golf. Se ei ole automaailman paras kompromissi, vaan enemmänkin täysin kompromissiton tuote: valtaosalle se voi hyvinkin olla kelvoton, mutta pienen asiakasryhmän tarpeisiin se voi hyvinkin olla yksi markkinoiden parhaista autoista.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volkswagen.fi/e-golfPäivittyneet hintatiedot e-Golfista täällä. Volkswagen e-Golf 100 kW Hinta alkaen 41 767 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 478 € Moottori Sähköauto, automaattivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 3000–12000 r/min Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Akku 35,8 kWh, litiumioni-akku. Akkujen takuu 8 vuotta / 160 000 km. Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4270 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2692 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?