29.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: parempi kuin Seat Ibiza? – Volkswagen Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Polo on kasvanut ja kypsynyt, mutta pärjääkö se sisarmalli Seat Ibizalle? Hyvää: tilat, viimeistely, ergonomia, ajettavuus. Huonoa: voimalinja ei yllä muun auton vaivattomuuteen. Ei ole epäilystäkään, etteikö uuden kuudennen sukupolven Volkswagen Polon pahin kilpailija olisi tuore Seat Ibiza. Volkswagen Polo ja Seat Ibiza jakavat saman perusrakenteen eli molempia on hellitty reilusti kasvaneella akselivälillä ja erinomaisilla sisätiloilla.Polon kohdalla kasvua edeltäjään on seuraavasti: pituus 8 senttimetriä, leveyttä 7 senttiä ja akseliväliä 9 senttiä.Kasvaneen korin perusmuodot noudattavat edeltäjänsä erinomaisesti aikaa kestäneitä linjoja. Suurimmat muutokset on tehty keulaan ja kylkeen. Jouhevasti keulamaskista ajovaloihin jatkuvissa linjoissa on hienovaraista vihjailua pyöreälamppuiseen 1980-luvun 86C-sukupolven Poloon. Suurin muotoilullinen kikkailu on tehty kyljessä, jota koristaa takavaloista ovenkahvojen läpi kulkeva pokkaus, joka heittää etulokasuojassa U-käännöksen palatakseen kohti C-pilarin juureen.Sisältä Polo on ehtaa Volkswagenia: ohjaamossa vallitsee selkeys ja laadukkuus, mutta myös hienoinen harmaus.Ilmettä hallitsee Ibizasta poiketen ilmasuuttimien yläpuolelle nostettu 8-tuumainen kosketusnäyttö Radio Composition Media, joka kuuluu Comfortline-varusteluun. Järjestelmä hallitsee CarPlay- ja MirrorLink-älypuhelinpeilaukset, mutta navigaatiosta täytyy maksaa lisää. Maininnan arvoinen yksityiskohta on myös äänenvoimakkuudensäätö perinteisellä kätevällä nupilla – Volkswagen lienee oppinut jotain huippuvarustelluista Golfeista, joissa siirryttiin hipaisupohjaiseen voimakkuudensäätöön.Koeajoauton mittaristo edustaa perinteistä tyyliä, mutta lisävarusteena Poloon on saatavilla suuremmista Volkswagen-malleista tuttu näyttöpohjainen järjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivan pieni, sopivan suuriPieni Volkswagen tarjoaa erimittaisille kuljettajille moitteettoman ajoasennon, eikä edes reisituessa ole valitettavaa.Ajettavuus ei yllätä: yhdistelmä pikkuauton näppäryyttä ja tervettä ison auton tuntua maantiellä on Seat Ibizasta tuttu menestysresepti. Pikkuautomaisuuden huomaa lähinnä maantielle kantautuvasta yleiskohinasta, mutta rengasmelu pysyy 185/65 R15 -koolla kurissa.Alustassa on tyypillistä saksalaista pintajämäkkyyttä, joten Citroën C3:sta tulokas ei haasta luokan mukavimpana autona. Suuremmissa töyssyissä Polon mukavuudessa ei ole moitittavaa. Töyssyissä ja kuopissa ei esiinny räminöitä tai kolinoita, joka tulee laadukasta vaikutelmaa.Rajoitteita moottoreissaVolkswagen Polo ja Seat Ibiza ovat monin puolin tasavertaisia autoja, mutta moottorivalikoimassa espanjalainen ottaa etumatkaa. Seatiin tarjotaan litraista kolmisylinteristä perusmoottoria 75, 95 ja 115 hevosvoiman kera. Tehokkain 115-hevosvoimainen puuttuu toistaiseksi Polon maahantuontiohjelmasta.Nyt koeajettu 95-hevosvoimainen on malliston väkevin bensiinimoottori, jos 200-hevosvoimaista GTI:tä ei lasketa. Puhdikkaammalla moottorilla varustettu Ibiza on myös vastaavaa Poloa edullisempi.Polon ajaminen kaupungissa on luontevaa, ja osakaasulla auto kulkee pirteästi. Täyskaasulla menoa vaivaa puhdittomuus, jota Seatissa ei koe.Ongelmaa korostaa vaihteistovalinta: Ibizassa pykäliä on kuusi, kun Polossa saa tulla toimeen viidellä.Pykälät ovat vieläpä varsin pitkiä, joten välillä joutuu arpomaan korkeiden kierrosten tai kolmisylinterisen jyrinän välillä – viitosvaihde on käyttökelpoinen vasta 80 km/h jälkeen. Toki Seatin ja Volkswagenin saa myös DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla.On mielenkiintoista nähdä, miten myynti jakautuu Ibizan ja Polon välillä. Molemmat ovat erinomaisia pikkuautoja, mutta aggressiivisemman hinnoittelun ja väkevämmän moottorinsa ansiosta oma valintani kaksikosta kääntyisi Seatiin.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.volkswagen.fi/uusi-polo Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline Hinta alkaen 18 481 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 839 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 2000–3500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4053 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2551 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster