29.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: parempi kuin Seat Ibiza? – Volkswagen Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Polo on kasvanut ja kypsynyt, mutta pärjääkö se sisarmalli Seat Ibizalle? Hyvää: tilat, viimeistely, ergonomia, ajettavuus. Huonoa: voimalinja ei yllä muun auton vaivattomuuteen. Ei ole epäilystäkään, etteikö uuden kuudennen sukupolven Volkswagen Polon pahin kilpailija olisi tuore Seat Ibiza. Volkswagen Polo ja Seat Ibiza jakavat saman perusrakenteen eli molempia on hellitty reilusti kasvaneella akselivälillä ja erinomaisilla sisätiloilla.Polon kohdalla kasvua edeltäjään on seuraavasti: pituus 8 senttimetriä, leveyttä 7 senttiä ja akseliväliä 9 senttiä.Kasvaneen korin perusmuodot noudattavat edeltäjänsä erinomaisesti aikaa kestäneitä linjoja. Suurimmat muutokset on tehty keulaan ja kylkeen. Jouhevasti keulamaskista ajovaloihin jatkuvissa linjoissa on hienovaraista vihjailua pyöreälamppuiseen 1980-luvun 86C-sukupolven Poloon. Suurin muotoilullinen kikkailu on tehty kyljessä, jota koristaa takavaloista ovenkahvojen läpi kulkeva pokkaus, joka heittää etulokasuojassa U-käännöksen palatakseen kohti C-pilarin juureen.Sisältä Polo on ehtaa Volkswagenia: ohjaamossa vallitsee selkeys ja laadukkuus, mutta myös hienoinen harmaus.Ilmettä hallitsee Ibizasta poiketen ilmasuuttimien yläpuolelle nostettu 8-tuumainen kosketusnäyttö Radio Composition Media, joka kuuluu Comfortline-varusteluun. Järjestelmä hallitsee CarPlay- ja MirrorLink-älypuhelinpeilaukset, mutta navigaatiosta täytyy maksaa lisää. Maininnan arvoinen yksityiskohta on myös äänenvoimakkuudensäätö perinteisellä kätevällä nupilla – Volkswagen lienee oppinut jotain huippuvarustelluista Golfeista, joissa siirryttiin hipaisupohjaiseen voimakkuudensäätöön.Koeajoauton mittaristo edustaa perinteistä tyyliä, mutta lisävarusteena Poloon on saatavilla suuremmista Volkswagen-malleista tuttu näyttöpohjainen järjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivan pieni, sopivan suuriPieni Volkswagen tarjoaa erimittaisille kuljettajille moitteettoman ajoasennon, eikä edes reisituessa ole valitettavaa.Ajettavuus ei yllätä: yhdistelmä pikkuauton näppäryyttä ja tervettä ison auton tuntua maantiellä on Seat Ibizasta tuttu menestysresepti. Pikkuautomaisuuden huomaa lähinnä maantielle kantautuvasta yleiskohinasta, mutta rengasmelu pysyy 185/65 R15 -koolla kurissa.Alustassa on tyypillistä saksalaista pintajämäkkyyttä, joten Citroën C3:sta tulokas ei haasta luokan mukavimpana autona. Suuremmissa töyssyissä Polon mukavuudessa ei ole moitittavaa. Töyssyissä ja kuopissa ei esiinny räminöitä tai kolinoita, joka tulee laadukasta vaikutelmaa.Rajoitteita moottoreissaVolkswagen Polo ja Seat Ibiza ovat monin puolin tasavertaisia autoja, mutta moottorivalikoimassa espanjalainen ottaa etumatkaa. Seatiin tarjotaan litraista kolmisylinteristä perusmoottoria 75, 95 ja 115 hevosvoiman kera. Tehokkain 115-hevosvoimainen puuttuu toistaiseksi Polon maahantuontiohjelmasta.Nyt koeajettu 95-hevosvoimainen on malliston väkevin bensiinimoottori, jos 200-hevosvoimaista GTI:tä ei lasketa. Puhdikkaammalla moottorilla varustettu Ibiza on myös vastaavaa Poloa edullisempi.Polon ajaminen kaupungissa on luontevaa, ja osakaasulla auto kulkee pirteästi. Täyskaasulla menoa vaivaa puhdittomuus, jota Seatissa ei koe.Ongelmaa korostaa vaihteistovalinta: Ibizassa pykäliä on kuusi, kun Polossa saa tulla toimeen viidellä.Pykälät ovat vieläpä varsin pitkiä, joten välillä joutuu arpomaan korkeiden kierrosten tai kolmisylinterisen jyrinän välillä – viitosvaihde on käyttökelpoinen vasta 80 km/h jälkeen. Toki Seatin ja Volkswagenin saa myös DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla.On mielenkiintoista nähdä, miten myynti jakautuu Ibizan ja Polon välillä. Molemmat ovat erinomaisia pikkuautoja, mutta aggressiivisemman hinnoittelun ja väkevämmän moottorinsa ansiosta oma valintani kaksikosta kääntyisi Seatiin.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.volkswagen.fi/uusi-polo Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline Hinta alkaen 18 481 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 839 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 2000–3500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4053 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2551 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous