29.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: parempi kuin Seat Ibiza? – Volkswagen Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Polo on kasvanut ja kypsynyt, mutta pärjääkö se sisarmalli Seat Ibizalle? Hyvää: tilat, viimeistely, ergonomia, ajettavuus. Huonoa: voimalinja ei yllä muun auton vaivattomuuteen. Ei ole epäilystäkään, etteikö uuden kuudennen sukupolven Volkswagen Polon pahin kilpailija olisi tuore Seat Ibiza. Volkswagen Polo ja Seat Ibiza jakavat saman perusrakenteen eli molempia on hellitty reilusti kasvaneella akselivälillä ja erinomaisilla sisätiloilla. Polon kohdalla kasvua edeltäjään on seuraavasti: pituus 8 senttimetriä, leveyttä 7 senttiä ja akseliväliä 9 senttiä. Kasvaneen korin perusmuodot noudattavat edeltäjänsä erinomaisesti aikaa kestäneitä linjoja. Suurimmat muutokset on tehty keulaan ja kylkeen. Jouhevasti keulamaskista ajovaloihin jatkuvissa linjoissa on hienovaraista vihjailua pyöreälamppuiseen 1980-luvun 86C-sukupolven Poloon. Suurin muotoilullinen kikkailu on tehty kyljessä, jota koristaa takavaloista ovenkahvojen läpi kulkeva pokkaus, joka heittää etulokasuojassa U-käännöksen palatakseen kohti C-pilarin juureen. Sisältä Polo on ehtaa Volkswagenia: ohjaamossa vallitsee selkeys ja laadukkuus, mutta myös hienoinen harmaus. Ilmettä hallitsee Ibizasta poiketen ilmasuuttimien yläpuolelle nostettu 8-tuumainen kosketusnäyttö Radio Composition Media, joka kuuluu Comfortline-varusteluun. Järjestelmä hallitsee CarPlay- ja MirrorLink-älypuhelinpeilaukset, mutta navigaatiosta täytyy maksaa lisää. Maininnan arvoinen yksityiskohta on myös äänenvoimakkuudensäätö perinteisellä kätevällä nupilla – Volkswagen lienee oppinut jotain huippuvarustelluista Golfeista, joissa siirryttiin hipaisupohjaiseen voimakkuudensäätöön. Koeajoauton mittaristo edustaa perinteistä tyyliä, mutta lisävarusteena Poloon on saatavilla suuremmista Volkswagen-malleista tuttu näyttöpohjainen järjestelmä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sopivan pieni, sopivan suuri Pieni Volkswagen tarjoaa erimittaisille kuljettajille moitteettoman ajoasennon, eikä edes reisituessa ole valitettavaa. Ajettavuus ei yllätä: yhdistelmä pikkuauton näppäryyttä ja tervettä ison auton tuntua maantiellä on Seat Ibizasta tuttu menestysresepti. Pikkuautomaisuuden huomaa lähinnä maantielle kantautuvasta yleiskohinasta, mutta rengasmelu pysyy 185/65 R15 -koolla kurissa. Alustassa on tyypillistä saksalaista pintajämäkkyyttä, joten Citroën C3:sta tulokas ei haasta luokan mukavimpana autona. Suuremmissa töyssyissä Polon mukavuudessa ei ole moitittavaa. Töyssyissä ja kuopissa ei esiinny räminöitä tai kolinoita, joka tulee laadukasta vaikutelmaa. Rajoitteita moottoreissa Volkswagen Polo ja Seat Ibiza ovat monin puolin tasavertaisia autoja, mutta moottorivalikoimassa espanjalainen ottaa etumatkaa. Seatiin tarjotaan litraista kolmisylinteristä perusmoottoria 75, 95 ja 115 hevosvoiman kera. Tehokkain 115-hevosvoimainen puuttuu toistaiseksi Polon maahantuontiohjelmasta. Nyt koeajettu 95-hevosvoimainen on malliston väkevin bensiinimoottori, jos 200-hevosvoimaista GTI:tä ei lasketa. Puhdikkaammalla moottorilla varustettu Ibiza on myös vastaavaa Poloa edullisempi. Polon ajaminen kaupungissa on luontevaa, ja osakaasulla auto kulkee pirteästi. Täyskaasulla menoa vaivaa puhdittomuus, jota Seatissa ei koe. Ongelmaa korostaa vaihteistovalinta: Ibizassa pykäliä on kuusi, kun Polossa saa tulla toimeen viidellä. Pykälät ovat vieläpä varsin pitkiä, joten välillä joutuu arpomaan korkeiden kierrosten tai kolmisylinterisen jyrinän välillä – viitosvaihde on käyttökelpoinen vasta 80 km/h jälkeen. Toki Seatin ja Volkswagenin saa myös DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. On mielenkiintoista nähdä, miten myynti jakautuu Ibizan ja Polon välillä. Molemmat ovat erinomaisia pikkuautoja, mutta aggressiivisemman hinnoittelun ja väkevämmän moottorinsa ansiosta oma valintani kaksikosta kääntyisi Seatiin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.volkswagen.fi/uusi-polo Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline Hinta alkaen 18 481 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 839 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 2000–3500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4053 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2551 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe