29.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: parempi kuin Seat Ibiza? – Volkswagen Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Polo on kasvanut ja kypsynyt, mutta pärjääkö se sisarmalli Seat Ibizalle? Hyvää: tilat, viimeistely, ergonomia, ajettavuus. Huonoa: voimalinja ei yllä muun auton vaivattomuuteen. Ei ole epäilystäkään, etteikö uuden kuudennen sukupolven Volkswagen Polon pahin kilpailija olisi tuore Seat Ibiza. Volkswagen Polo ja Seat Ibiza jakavat saman perusrakenteen eli molempia on hellitty reilusti kasvaneella akselivälillä ja erinomaisilla sisätiloilla.Polon kohdalla kasvua edeltäjään on seuraavasti: pituus 8 senttimetriä, leveyttä 7 senttiä ja akseliväliä 9 senttiä.Kasvaneen korin perusmuodot noudattavat edeltäjänsä erinomaisesti aikaa kestäneitä linjoja. Suurimmat muutokset on tehty keulaan ja kylkeen. Jouhevasti keulamaskista ajovaloihin jatkuvissa linjoissa on hienovaraista vihjailua pyöreälamppuiseen 1980-luvun 86C-sukupolven Poloon. Suurin muotoilullinen kikkailu on tehty kyljessä, jota koristaa takavaloista ovenkahvojen läpi kulkeva pokkaus, joka heittää etulokasuojassa U-käännöksen palatakseen kohti C-pilarin juureen.Sisältä Polo on ehtaa Volkswagenia: ohjaamossa vallitsee selkeys ja laadukkuus, mutta myös hienoinen harmaus.Ilmettä hallitsee Ibizasta poiketen ilmasuuttimien yläpuolelle nostettu 8-tuumainen kosketusnäyttö Radio Composition Media, joka kuuluu Comfortline-varusteluun. Järjestelmä hallitsee CarPlay- ja MirrorLink-älypuhelinpeilaukset, mutta navigaatiosta täytyy maksaa lisää. Maininnan arvoinen yksityiskohta on myös äänenvoimakkuudensäätö perinteisellä kätevällä nupilla – Volkswagen lienee oppinut jotain huippuvarustelluista Golfeista, joissa siirryttiin hipaisupohjaiseen voimakkuudensäätöön.Koeajoauton mittaristo edustaa perinteistä tyyliä, mutta lisävarusteena Poloon on saatavilla suuremmista Volkswagen-malleista tuttu näyttöpohjainen järjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivan pieni, sopivan suuriPieni Volkswagen tarjoaa erimittaisille kuljettajille moitteettoman ajoasennon, eikä edes reisituessa ole valitettavaa.Ajettavuus ei yllätä: yhdistelmä pikkuauton näppäryyttä ja tervettä ison auton tuntua maantiellä on Seat Ibizasta tuttu menestysresepti. Pikkuautomaisuuden huomaa lähinnä maantielle kantautuvasta yleiskohinasta, mutta rengasmelu pysyy 185/65 R15 -koolla kurissa.Alustassa on tyypillistä saksalaista pintajämäkkyyttä, joten Citroën C3:sta tulokas ei haasta luokan mukavimpana autona. Suuremmissa töyssyissä Polon mukavuudessa ei ole moitittavaa. Töyssyissä ja kuopissa ei esiinny räminöitä tai kolinoita, joka tulee laadukasta vaikutelmaa.Rajoitteita moottoreissaVolkswagen Polo ja Seat Ibiza ovat monin puolin tasavertaisia autoja, mutta moottorivalikoimassa espanjalainen ottaa etumatkaa. Seatiin tarjotaan litraista kolmisylinteristä perusmoottoria 75, 95 ja 115 hevosvoiman kera. Tehokkain 115-hevosvoimainen puuttuu toistaiseksi Polon maahantuontiohjelmasta.Nyt koeajettu 95-hevosvoimainen on malliston väkevin bensiinimoottori, jos 200-hevosvoimaista GTI:tä ei lasketa. Puhdikkaammalla moottorilla varustettu Ibiza on myös vastaavaa Poloa edullisempi.Polon ajaminen kaupungissa on luontevaa, ja osakaasulla auto kulkee pirteästi. Täyskaasulla menoa vaivaa puhdittomuus, jota Seatissa ei koe.Ongelmaa korostaa vaihteistovalinta: Ibizassa pykäliä on kuusi, kun Polossa saa tulla toimeen viidellä.Pykälät ovat vieläpä varsin pitkiä, joten välillä joutuu arpomaan korkeiden kierrosten tai kolmisylinterisen jyrinän välillä – viitosvaihde on käyttökelpoinen vasta 80 km/h jälkeen. Toki Seatin ja Volkswagenin saa myös DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla.On mielenkiintoista nähdä, miten myynti jakautuu Ibizan ja Polon välillä. Molemmat ovat erinomaisia pikkuautoja, mutta aggressiivisemman hinnoittelun ja väkevämmän moottorinsa ansiosta oma valintani kaksikosta kääntyisi Seatiin.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.volkswagen.fi/uusi-polo Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline Hinta alkaen 18 481 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 839 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 2000–3500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4053 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2551 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?