7.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Aircross – Kubismista katumaasturismiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross on juuri sitä, mitä pitikin: hiukan enemmän C3:sta. Hyvää: Citroënin uusi pirteys jatkuu, helppous ja mukavuus Huonoa: varustetasot, katumaasturihype Hilpeän ja hauskan Citroën C3:n kaveriksi ranskalaisen väkäsmerkin mallistoon saapuu nyt C3 Aircross. Ilmakrossi korvaa jatkossa tutun Picasso-tilaversion, sillä katumaasturibuumin myötä myös C3 vetää helmat ylös ja näyttäytyy raflaavasti maastotyyliin sonnustautuneena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katu, maasto ja tila Citroënin nykyinen pirteä muotokieli jatkuu hienosti C3 Aircrossissa. Mallille on siunattu maltilliset 20 millimetriä lisää maavaraa ja maastohenki jatkuu helmoissa ja alleajosuojissa. Samalla voimakkaita mielipiteitä aiheuttaneet Airbump-kylkipuskurit ovat jääneet kokonaan pois, joten parkkipaikkapallukat nähdään vain tavallisen C3:n tapauksessa. Maastoasenteen osana Citroën C3 Aircross on saatavissa muun muassa Peugeot 3008:sta tutulla Grip Control -ajotilajärjestelmällä ja alamäkihidastimella. Varsinaista nelivetoa ei voimalinjavalikoimasta kuitenkaan löydy, mikä on ymmärrettävää B-segmentin crossovereissa. Valmistajan ylitsevuotava SUV-katumaasturihehkutus tuntuu ajoittain hiukan liioittelulta tuotteeseen nähden. Nykypikkuautoista perittyyn tapaan tarjolla on uskomaton valikoima värejä ja ulkonäköpaketteja. Citroën C3 Aircrossin tapauksessa eri yhdistelmiä on peräti 90. Lisäksi valittavana on 5 erilaista sisustavaihtoehtoa. Erityisen hauska yksityiskohta on muovista valmistettu oopperaikkuna, joka on somistettu värillisillä sälekaihdingrafiikoilla. Loput Citroënin pirteästä monikäyttöisyydestä kumpuaa sen tila-automaisuudesta. Liukuvien takaistuinten ansiosta tavaratilaa on käytössä aina 410 litrasta 520 litraan. Suhteessa 60/40 kaatuvat takaistuimet kasvattavat kuormakyvyn peräti 1289 litraan. Ja mikäli huonekalukaupasta tarttuu mukaan kirjahyllyn rakennussarja, voi autossa kuljettaa peräti 2,4 metriä pitkiä esineitä kiitos etumatkustajan istuimen kaadettavan selkänojan. Matkustamossa vallitsee Citroënin nykyteesien mukaisesti tilava ja valoisa tunnelma. Pettämättömällä ranskalaistyylillä valitut materiaalit ja muodot tekevät sisustasta miellyttävän oleskelupaikan, joka taatusti poikkeaa valtaharmaudesta. Valoa puolestaan virtaa panoraamalasikatosta, jonka saa jopa avattua sään suosiessa. Takaistuimilla on kiitettävästi tilaa ja varustelistalta löytyvät jopa pimennysverhot takaovien laseihin. Helposti liikenteessä Ajettaessa Citroën C3 Aircross täyttää sille asetut odotukset. Korkeampi ajoasento tuo mukanaan paremman näkyvyyden sitä kaipaaville. Korsikan mutkaisilla teillä ohjauspyörän kautta ei välity juuri mitään tietoa etupyörien tekemisistä, mutta kevyt ohjaus on helppo ja lineaarinen. Sama kepeä helppous pätee myös muihin hallintalaitteisiin, sopien Citroënin imagoon. Mukavan pehmeästä jousituksesta huolimatta korkean C3 Aircrossin kallistelut ovat hyvin hallinnassa niin kuopissa kuin jarrutuksissa. Koeajetun BlueHDi 120 S&S -dieselin voimavarat riittävät hyvin suurin piirtein koko Korsikan ajamiseen kolmosvaihteella, 6-vaihteisen manuaalin toimiessa selkeästi. Pääsimme kokeilemaan myös 6-vaihteisella automaatilla varustettua PureTech 110 -bensiinimallia, joka on karkeasointisempi mutta helpompi tapa liikkua. Tarjolla on kattava valikoima elämää helpottavia varusteita. Trendin mukaisesti keskikonsolissa sijaitsee Qi-standardin mukainen langaton latauskolo kännykälle. Peruutuskameran kuva on kattavat 180°, mutta kameran ruudunpäivitys jättää toivomisen varaa. Muilta osin 7-tuumainen viihde- ja navigaatiojärjestelmä toimii mainiosti. Citroën on panostanut voimakkaasti myös turvavarusteisiin. C3 Aircrossin saa halutessaan jopa mainiolla tuulilasinäytöllä varustettuna, joka yhdessä vakiovarusteisen liikennemerkkitunnistuksen kanssa helpottaa kuljettajan työtaakkaa. Automaattinen hätäjarrutustoiminto jää kuitenkin valitettavasti lisävarustelistalle kaikilla varustetasoilla. Liukuvat takaistuimet ja automaatti-ilmastointi tulevat nekin vakiona vasta parhaassa Shine-tasossa. Suomessa uusi Citroën C3 Aircross nähdään vielä ennen vuodenvaihdetta, hintojen vahvistuessa lähikuukausina. Luvassa on pirteän omaperäinen tulokas korkeiden pikkuautojen kiristyvään segmenttiin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C3 Aircross BlueHDi 120 S&S Shine Moottori Dieselmoottori 1 560 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km 4,7 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4155 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Tavaratila: 410–520 l Omamassa: 1233 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?