13.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: parempi pikkuveli – Lexus UX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX on perheensä tuorein tulokas, ja yllättää positiivisesti. Hyvää: ulkonäkö erottautumishaluisille, jousitus, melutaso, kuskin penkin säätövarat, laadukas ohjaamo. Huonoa: ulkonäkö konservatiivisille, tilat. Katumaastoautoilu paisuu aina vain isommaksi muoti-ilmiöksi. Lexus venyttää sekin luokkarajoja, ja lähtee nyt mukaan kisaan kompaktia premium-crossoveria omakseen haaveilevien alati kasvavasta joukosta. Lexus UX on siis kokonaan uusi tulokas perheessä, ja sen myötä merkin valikoima kattaa jo kymmenen mallia.Kaikkein edullisin Lexus eli CT 200h ei ole ollut jättimenestys, eli UX:stä toivotaan selvästi parempaa ja houkuttelevampaa sisäänheittäjää Lexus-maailmaan. Ainakin fiilikseltään ja laatuvaikutelmaltaan autot ovat ensikoeajon perusteella kuin eri planeetalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso ja pieniMikään pikkuauto ei UX ole, sillä pituutta kertyy 4,5 metriä. Keula on massiivinen, kylkilinja puolestaan yllättävän siro, ja perässä on jänniä yksityiskohtia vaikka muille jakaa. UX ei siis jätä kylmäksi, vaan varmasti polarisoi mielipiteitä hyvinkin radikaalisti.Mutta koostaan huolimatta UX ei myöskään ole mikään tilaihme. Piirustuspöydällä on luotu raju ja tietyistä kulmista hyvin voimakkaasti pullisteleva paketti, jonka sisätilat ja takakontti ovat samaa tasoa kuin alemman kokoluokan viistoperissä. Kyseessä ei ole siis perheauto – etenkin kun tavaratila on melko matala.Moottorin ja voimalinjan valinta on yksinkertaista, sillä vaihtoehtoja on tasan yksi. UX 250h toimitetaan uuden kaksilitraisen vapaasti hengittävän 152-hevosvoimaisen bensakoneen sekä kahdesta sähkömoottorista saadun 109 hevosvoiman tehon yhdistelmällä: voimalinjan yhteisteho on 184 kilowattia.Vetävien pyörien lukumäärän suhteen valintoja joutuu kyllä tekemään. Nelivedosta joutuu pulittamaan vajaat 3 000 euroa enemmän kuin etuvedosta. Myös tyylimaku vaikuttaa valintoihin. Comfort, Premium ja Luxury -varustelinjat tulevat hieman erilaisella keulalla ja lisukkeilla kuin F Sport ja F Sport S. Ylhäältä alasEnsikoeajolla oli mahdollista ajaa sekä etuvetoinen Luxury että nelivetoinen F Sport S -tason auto. Suomessa tosin Luxury on aina nelivetoinen.Lexukselle tyypillisesti Luxury ottaa tien epätasaisuudet hieman pehmeämmin, mutta tällä kertaa F Sport S ei ole aivan yhtä kova kuin mihin UX:n isommissa sisarissa on saatu tottua. Jousitusta voi pitää onnistuneena; se vaimentaa jämäkän mukavasti töyssyjä jopa 18-tuumaisilla ja matalaprofiilisilla renkailla varustettuna. Tästä on kiittäminen hyvin toimivaa säädettävää iskunvaimennusta.UX:n istuma-asentoon voi vaikuttaa yllättävän paljon, sillä kuskin penkin korkeussäätö on poikkeuksellisen runsas. Penkki alhaalla fiilis on hieman kuin niiden edellä mainittujen kompaktien viistoperien ratin takana, penkki ylhäällä tunnelma puolestaan kohoaa korostetun katumaasturimaiseksi.Edelleen portaatonLexuksen portaattoman hybridivoimansiirron käyttömukavuutta on hiottu taas piirun verran mukavampaan suuntaan, ja perusajossa asiat toimivat miellyttävästi ja suurin piirtein niin kuin kuski haluaa. Mutta kun moottorin kuormitusta kasvatetaan, vanha häiritsevä ominaisuus eli kasvava melutaso nousee esiin.Tähän voi onneksi vaikuttaa ajo-ohjelman valinnalla. Moodeja on F Sport -malleissa viisi: eko, normi, sporttinen, vielä sporttisempi sekä yksilöity. Vihreimmällä asetuksella kaasun vaste suorastaan pakottaa ajamaan taloudellisesti, kun taas Sport S+ räyhättää konetta hieman turhankin rajusti. Luonnollisimmalta voimalinja tuntuu normaaliasetuksella. Ja voimalinjassahan sähkö on mukana Toyota-strategian mukaisesti, eli pientä akkua ladataan vain jarrutusenergiaa talteen ottamalla, ja pelkällä sähköllä voidaan ajaa yhtä kyytiä korkeintaan pari kilometriä. Taiten ajaen sähköllä voi kuitenkin hissutella yllättävän ison osan normaalista arkiliikkumisesta.Edullisimmillaan UX irtoaa kaupasta etuvetoisena Comfortina 40 425 eurolla, ja pisimmän sentin eli 60 119 euroa joutuu pulittamaan nelivetoisesta F Sport S:stä. Tällöin autossa on vakiona lähes kaikki. Maahantuoja veikkaa myydyimmäksi varustetasoksi Premiumia, jolloin hintahaarukka on 46 356–49 170 euroa.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaLisätietoa: www.lexus.fi/ux Lexus UX F Sport S Hinta alkaen 60 119 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 119 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto. Sähkömoottorit 80 kW (109 hv), 202 Nm. Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous