25.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: pari lisäkantajaa apuun – Citroën Jumpy 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Citroën Jumpy vie tavaraa talvimäkienkin tuolle puolen. Hyvää: etenemiskyky, moottorin ominaisuudet. Huonoa: tilat pitkälle kuljettajalle, seisontajarruvivun sijoitus. Olemme jo aiemmin kertoneet, miten normaalisti etuvetoinen Citroën Jumpy muunnellaan joka nurkasta raapivaksi ranskalaisen, pitkän linjan nelivetokokemuksen omaavan Dangel-yrityksen toimesta.Paitsi kaksi vetävää lisäpyörää, Jumpy saa tässä käsittelyssä maavaraansa 20 millimetrin korotuksen ja pohjaansa lisäsuojauksen varjelemaan moottoria, vaihteistoa, polttoainesäiliötä, taka-akselia sekä seisontajarrun vaijereita.Kojelautaan puolestaan asennetaan sähköinen vetotavan valitsin ja pikanttina yksityiskohtana numeroitu laatta merkiksi siitä, millaisesta nelivetokoulusta auto onkaan peräisin.Koeajoautossa oli lisävarusteena vielä 1 100 euron hintainen 40 millin ekstrakorotus, millä lähestytään jo maasturimaisia maavaralukemia. Alin kohta on tällöin moottorin pohjapanssarin alla, missä matkaa maanpintaan on auton varustelusta riippuen 190–200 mm. Taka-akselin ja ohjaamon alla maavaraa ilmoitetaan olevan vieläkin reilummin, tässä järjestyksessä 260–270 ja 275–285 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi konetta ja pituuttaNelivetomallisto on hieman suppeampi kuin etuvetoisessa Jumpyssa; tehottomin eli 95-hevosvoimainen sekä tehokkain eli 177-heppainen kone jäävät ulkopuolelle, joten joka nurkasta raapivan pakun saa joko 122 tai 150 hevosvoiman tehopainoksena kaksilitraisesta dieselistä.Vaihteisto on aina kuusinopeuksinen manuaali, ja valittavana on lisäksi kaksi koripituutta. Koeajossamme oli pidempi versio vähävoimaisemmalla moottorilla.Käytännössä senkin potku riittää oikein mukavasti, ainakin jos autolla ei innostuta viemään 1 269-kiloista suurinta sallittua nyyttiä. Nelivetoisen mallin kantavuus on vajaat 150 kiloa etuvetoista pienempi, mutta perävaunumassat ovat yhtä suuret.Moottori vetää ranskalaisdieselien tapaan erittäin pehmeästi jo tyhjäkäynniltä lähtien, ja kojelautaan sijoitettua vaihteenvalitsintakin käyttelee ilokseen.Jämäkkä alakertaVoimalinjan lisäksi ajettavuus on muutenkin hyvin henkilöautomaista, joten päällimmäisiksi epäkohdiksi jäävät liian alas lattiaan sijoitettu, raskaskäyttöinen seisontajarrun vipu sekä kojelaudan puutteellinen valaistus – nyt liian montaa asiaa joutuu haeskelemaan pitkiksi venyneinä kuljetusiltoina käsikopelolla.Arvostelun kohteeksi joutuvat myös kuljettajan tilat: 190-senttisellä kropalla varustettu koeajaja joutuu istumaan liiaksi pakaroidensa varassa. Pitkittäissäädön rajallisuus on toki yleinen epäkohta väliseinällisissä pakuissa, muttei sentään aivan kaikissa. Ihan isokenkäisimmät eivät myöskään ilahdu melko ahtaasta poljintilasta. Lyhyemmät kuskit eivät valittane, sillä istuinmukavuudessa ei ole moitteen sijaa.Korkeampi alusta ei tuota tien päällä huojahteluja, pikemminkin päinvastoin, sillä jousitus vaikuttaa varsin jämäkältä. Aiemmin koeajamassamme Citroën Spacetourer -bussiversiossa esiintyneessä keulan heijaamisessa ei nyt ollut tietoakaan.Maavara aiheuttaa kyllä lastauksen lomassa pientä lisävoimistelua: tavaratilaan täytyy loikata hieman isommin harppauksin, ja katto on tähän suhteutettuna varsin matalalla.Kolme vetovaihtoehtoaKoska koeajon pääaiheena oli nimenomaan nelivetoisuus, kokeilimme mäkilähtöä erittäin jyrkässä, jäisessa mäessä. Kunnollisista talvirenkaista huolimatta ensiyritys etuvedolla tyssäsi tietysti kuin seinään, joten käsi kävi nelivedon valintakiekolla.Ero oli suorastaan dramaattinen: vaikka kaikki neljä pyörää jauhoivat tyhjää, Jumpy lähti eteenpäin ja nousi ylös – tosin keula siirtyi samalla melko paljon oikealle ja tapasi jo ulkokaarteen lumista penkkaa.Kolmas, vieläkin etenemiskykyisempi vaihtoehto on kytkeä Dangelin erikoisuus, 1 050 euron lisähintainen takatasauspyörästön lukko. Se kytkettynä perä tuntui menettävän sivuttaispitonsa ensimmäisenä, eli auto oli perusnelivetoa paremmin ohjattavissa.100-prosenttista lukkoperää luonnollisesti suositellaan käytettäväksi vain liukkaalla pinnalla tai maastoajossa. Erittäin voimakas piippari takaa sen, ettei lukko päällä lähde kukaan kuuleva ihminen tietä pitkin ajelemaan. Jos näin kuitenkin tulee tehtyä, lukko kytkeytyy itsestään pois yli 30 km/h nopeudessa.Kaikista kulmistaan kuopiva kaappiauto on erinomaisen suositeltava väline hänelle, joka joutuu viemään tavaraa tiettömien tai auraamattomien taipaleiden taakse. Suomalaista talvea ajatellen onkin oikeastaan hämmästyttävää, että nelivetoiset ovat haukanneet kaikista viime vuosina rekisteröidyistä pakettiautoista vain vajaan neljänneksen siivun.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Citroën Jumpy 4x4 Blue HDi 120 XL Hinta alkaen 41 724 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 058 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 90 kW (122 hv), 3750 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous