15.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: perästään pidempi perheauto – Kia Ceed SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed on farmarimallina muunneltava, mutta muuten luokassaan varsin tavanomainen toteutus. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, ajoasento, ohjaamon ergonomia. Huonoa: suhteellisen matala tavaratila, niukahkot takapolvitilat, moottorin ja vaihteiston yhteispeli. Viime kesänä uudistunut Kia Ceed saapui heti perään kauppoihin myös farmarimallina. Konsepti on toteutettu sikäli yksinkertaisella kaavalla, että akseliväli on tismalleen sama kuin viistoperäisessä hatchback-mallissa.Näin ollen 29 sentin pituusero sijoittuu kokonaisuudessaan auton peräylitykseen. Mittasuhteet tulevat hyvin esiin jo farkkua suoraan sivusta katsottaessa: takaosa näyttää pitkältä ja akseliväli samalla turhankin lyhyeltä.Visuaalisen ilmeen lisäksi ratkaisu vaikuttaa myös Ceed SW:n tilankäyttöön. Jo viistoperässä takaistuimen polvitilat edustavat alemman keskiluokan niukempaa päätä, ja farkussa niitä voi pitää jo suorastaan ahtaina suhteutettuna auton 4,6 metrin kokonaispituuteen.Pääntilaa onneksi järjestyy hyvin, eikä muissakaan tiloissa ole valittamista. Edessä asiat ovat tuttuun korealaistapaan hyvin: ergonomia on superselkeää, ja ajoasento luonteva pitkällekin matkalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKontti pikkutavaroilleTavaratilaa löytyy ilmoitettujen VDA-litrojen valossa 625 litraa, mikä on reippaasti enemmän kuin viistoperän 395 litran lukema. Valitettavasti tässäkin kohdin tilankäyttö voisi olla tehokkaampaa, sillä nyt perusmuotoinen kontti on suhteellisen matala.Välipohjan alla on toki lisätilaa erilaisten lokeroiden muodossa, mutta se ei auta, jos kuskattavana on astetta korkeampaa tavaraa. Eräiden kilpailijoiden käyttämä kahteen eri tasoon säätyvä tavaratilan välipohja olisi joustavampi ratkaisu.Itse tila on kyllä selkeän suorakulmaiseksi muotoiltu, ja muunneltavuutta voi kiitellä. Selkänojan puolikkaat vapautuvat näppärästi tavaratilan puolelta vivuista. Kolmessa osassa laajeneva kontti muodostuu tasaiseksi, ja sisältää siis samalla suksiluukun. Kuormaverkon paikka löytyy myös laajennetun tilan edestä eli etuistuinten takaa, mistä turvallisuuskiitos. Kuormansidontalenkitkin on SW:ssä kiinnitetty auton runkoon, siis huomattavasti fiksummin kuin viistoperässä, missä ne ovat jostain käsittämättömästä syystä yhteydessä ainoastaan kontin irtonaiseen välipohjaan.Kolmella koneellaSW:hen tarjotaan hieman suppeampaa mallivalikoimaa kuin viistoperäiseen Ceediin, mutta perusperheautoa hakevalle tällä ei ole niin suurta merkitystä, sillä vajaus koskee vain 204-hevosvoimaisia GT-sporttiversioita.Jäljelle jäävät siis bensapuolella litrainen 120 hevosvoiman kolmisylinterinen manuaalivaihteisena, jollainen Ceed osallistui viistoperäisenä parivertailuumme uuden Ford Focuksen kanssa, sekä 1,4 litran 140-heppainen nelikko joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Dieselit tarjoavat joko 115 tai 136 hv.Koeajoautoamme vauhditti tehokkaampi bensakone, jonka yhteistyötä seitsenvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa moitimme jo viime kesänä vastaavan viistoperäversion koeajossa. Vaikka suorituskykyä käskemällä löytyykin, voimalinjaan kaipaisi lisää elastisuutta. Manuaalivaihteistolla koneen ominaisuuksista saaneekin selvästi enemmän irti.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.kia.com/ceed-sportswagon Kia Ceed SW 1.4 T-GDI ISG 140 hv Business Premium DCT A/T Ecodynamics Hinta alkaen 31 175 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 175 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 410/600 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster