15.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: perästään pidempi perheauto – Kia Ceed SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed on farmarimallina muunneltava, mutta muuten luokassaan varsin tavanomainen toteutus. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, ajoasento, ohjaamon ergonomia. Huonoa: suhteellisen matala tavaratila, niukahkot takapolvitilat, moottorin ja vaihteiston yhteispeli. Viime kesänä uudistunut Kia Ceed saapui heti perään kauppoihin myös farmarimallina. Konsepti on toteutettu sikäli yksinkertaisella kaavalla, että akseliväli on tismalleen sama kuin viistoperäisessä hatchback-mallissa.Näin ollen 29 sentin pituusero sijoittuu kokonaisuudessaan auton peräylitykseen. Mittasuhteet tulevat hyvin esiin jo farkkua suoraan sivusta katsottaessa: takaosa näyttää pitkältä ja akseliväli samalla turhankin lyhyeltä.Visuaalisen ilmeen lisäksi ratkaisu vaikuttaa myös Ceed SW:n tilankäyttöön. Jo viistoperässä takaistuimen polvitilat edustavat alemman keskiluokan niukempaa päätä, ja farkussa niitä voi pitää jo suorastaan ahtaina suhteutettuna auton 4,6 metrin kokonaispituuteen.Pääntilaa onneksi järjestyy hyvin, eikä muissakaan tiloissa ole valittamista. Edessä asiat ovat tuttuun korealaistapaan hyvin: ergonomia on superselkeää, ja ajoasento luonteva pitkällekin matkalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKontti pikkutavaroilleTavaratilaa löytyy ilmoitettujen VDA-litrojen valossa 625 litraa, mikä on reippaasti enemmän kuin viistoperän 395 litran lukema. Valitettavasti tässäkin kohdin tilankäyttö voisi olla tehokkaampaa, sillä nyt perusmuotoinen kontti on suhteellisen matala.Välipohjan alla on toki lisätilaa erilaisten lokeroiden muodossa, mutta se ei auta, jos kuskattavana on astetta korkeampaa tavaraa. Eräiden kilpailijoiden käyttämä kahteen eri tasoon säätyvä tavaratilan välipohja olisi joustavampi ratkaisu.Itse tila on kyllä selkeän suorakulmaiseksi muotoiltu, ja muunneltavuutta voi kiitellä. Selkänojan puolikkaat vapautuvat näppärästi tavaratilan puolelta vivuista. Kolmessa osassa laajeneva kontti muodostuu tasaiseksi, ja sisältää siis samalla suksiluukun. Kuormaverkon paikka löytyy myös laajennetun tilan edestä eli etuistuinten takaa, mistä turvallisuuskiitos. Kuormansidontalenkitkin on SW:ssä kiinnitetty auton runkoon, siis huomattavasti fiksummin kuin viistoperässä, missä ne ovat jostain käsittämättömästä syystä yhteydessä ainoastaan kontin irtonaiseen välipohjaan.Kolmella koneellaSW:hen tarjotaan hieman suppeampaa mallivalikoimaa kuin viistoperäiseen Ceediin, mutta perusperheautoa hakevalle tällä ei ole niin suurta merkitystä, sillä vajaus koskee vain 204-hevosvoimaisia GT-sporttiversioita.Jäljelle jäävät siis bensapuolella litrainen 120 hevosvoiman kolmisylinterinen manuaalivaihteisena, jollainen Ceed osallistui viistoperäisenä parivertailuumme uuden Ford Focuksen kanssa, sekä 1,4 litran 140-heppainen nelikko joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Dieselit tarjoavat joko 115 tai 136 hv.Koeajoautoamme vauhditti tehokkaampi bensakone, jonka yhteistyötä seitsenvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa moitimme jo viime kesänä vastaavan viistoperäversion koeajossa. Vaikka suorituskykyä käskemällä löytyykin, voimalinjaan kaipaisi lisää elastisuutta. Manuaalivaihteistolla koneen ominaisuuksista saaneekin selvästi enemmän irti.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.kia.com/ceed-sportswagon Kia Ceed SW 1.4 T-GDI ISG 140 hv Business Premium DCT A/T Ecodynamics Hinta alkaen 31 175 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 175 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 410/600 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja