31.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: peruspremiumia – Jaguar F-Pace 20d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Jaguar F-Pace:sta vähennetään kaksi sylinteriä ja varusteita, lähestytään maan pintaa niin mielikuvissa kuin ominaisuuksissakin. Hyvää: ajoasento, tilat. Huonoa: moottorin ääni, viivyttelevä vaihteisto. Koeajoimme viime syksynä Jaguar F-Pace -katumaasturin paremman pään mallin, mausteinaan kolmilitrainen V6-diesel, 22-tuumaiset pyörät ja huipputason Portfolio-varustelu. Tykkäsimme tuosta SUV-maailman ja urheilullisuuden yhdistelmästä.Jutun päätteeksi tosin kirjoitimme varauksen:”Lopullisen mielipiteen muodostamiseksi täytyy kuitenkin vielä kokeilla kaksilitraisella nelosdieselillä varustettua perusversiota. Samalla saadaan vastaus siihen, kuinka paljon joutuu tinkimään, kun hinnasta putoaa pois noin 20 000 euroa.”Sen tarkistuskoeajon aika on nyt. Alle saamamme Jaguar F-Pace oli juurikin kaksilitrainen ja automaattivaihteinen, ja varustettu toiseksi edullisimmalla eli Prestige-tasolla. Hinta ilman lisävarusteita on mainitut pari kymppitonnia edullisempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValiovaatimattomuuttaLopputulema oli valmis jo oikeastaan ensimmäisenä koeajopäivänä. Jaguar F-Pace 20d:n olemus on yllättävänkin selvästi tuota aiemmin ajettua 30d-mallia vaatimattomampi.Eräs suurimmista identiteettimuutoksista tekevät pienemmät pyörät. Lisävarusteiset 19-tuumaiset kiekot eivät ole alimittaiset, mutta paksujen korilinjojen kanssa eivät myöskään yhtä kuvaukselliset. 18 tuuman perusvanteet vähentänevät sporttisuutta entisestään.Sisustuksessa asiat ovat hivenen arvokkaammin – siis nopealla vilkaisulla. Tarkemmin tarkasteltuna istuinten köyhempi nahkaverhoilu, halvemman oloiset jalopuupaneelit ja kojelaudan päällystäminen muovilla nahan sijaan arkipäiväistävät tunnelmaa tuntuvasti.Muokattava digimittaristo ja kierrettävä vaihteenvalitsin sentään ovat piristävän näköisiä ja käteviä yksityiskohtia. Myös leveä keskikonsoli, jota käytetään miltei identtisenä Jaguarin muissa malleissa, istuu massiiviseen autoon pikkuveljiä paremmin.Tilavaa, muttei niin mukavaaYdinasiat, kuten ajoasento, matkustamotilat ja tavaratila muunneltavuuksineen ovat F-Pacessa mallissaan. Tältä osin auto asettuu kilpailemaan jopa kaikkein suurimpien katumaasturien kanssa – edellyttäen, ettei kolmas penkkirivi kuulu toivelistalle.Järkevämmin rengastetun perusmallin ajomukavuudelta odotimme paljon, mutta jouduimme hieman pettymään. Kumien suurempi ilmatila ei F-Pacen tapauksessa realisoitunut pehmeämpänä kulkuna, vaan vaikutelma oli pikemminkin päinvastainen.Kun tähän yhdistää moottorin karkean käyntiäänen erityisesti kovemmissa kiihdytyksissä, glamour karkaa kauemmas viime syksyyn verraten. Kaiken lisäksi 80 km/h vauhdissa ohjaamoon välittyy jyrinää, kun kierrokset asettuvat suurimmalla vaihteella liian alas.Kolmilitraiseen pataan nähden tehoa uupuu 120 hevosvoimaa ja vääntöä 270 Nm, mutta alla olevaan tekniikkalaatikkoon täytetyt loppulukemat ovat nekin varsin mallikelpoisia. Lisäksi tämä moottori on osoittautunut mittauksissa todella taloudelliseksi.Maantieohituksiin voimaa saisi tosin olla enemmänkin, ja automaatin alaspäinvaihdot tulevat varsin verkkaisina. Sen sijaan kaasupolkimeen reagointi on 30d-mallia pehmeämpää. Ohituksissa saa silti olla tarkkana, koska ohjauspyörä elää voimakkaasti urien mukaan.Edullisemmin ja erikoisemminKaiken kaikkiaan F-Pacen kaksilitraisessa mallissa korostuvat samat ristiriidat kuin identtisellä moottorilla varustetussa XE-sedanissa. Autosta kyllä löytyy ominaisuuksia ja luonnettakin, mutta kivikovassa saksalaisseurassa anti jää vähän laimeaksi.Nyt koeajettu F-Pace ei ole ihan hinnat alkaen -versio, vaan mallistosta löytyy vieläkin maanläheisempiä vaihtoehtoja. Tämän saman moottorin saa halutessaan manuaalivaihteisena nelivetona tai jopa käsin hämmennettävänä takavetona!Etenkin viimeksi mainittu vaihtoehto on erikoinen, sillä vastaavaa voimansiirtojärjestelmää ei kilpailevien premium-merkkien maastureista löydy. Massasta erottuminen ei siis välttämättä tarkoita hankintabudjetin venyttämistä äärimmilleen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Jaguar F-Pace 20d AWD Aut Prestige Hinta alkaen 69 040 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 217 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4731 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta / ei km-rajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?