31.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: peruspremiumia – Jaguar F-Pace 20d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Jaguar F-Pace:sta vähennetään kaksi sylinteriä ja varusteita, lähestytään maan pintaa niin mielikuvissa kuin ominaisuuksissakin. Hyvää: ajoasento, tilat. Huonoa: moottorin ääni, viivyttelevä vaihteisto. Koeajoimme viime syksynä Jaguar F-Pace -katumaasturin paremman pään mallin, mausteinaan kolmilitrainen V6-diesel, 22-tuumaiset pyörät ja huipputason Portfolio-varustelu. Tykkäsimme tuosta SUV-maailman ja urheilullisuuden yhdistelmästä.Jutun päätteeksi tosin kirjoitimme varauksen:”Lopullisen mielipiteen muodostamiseksi täytyy kuitenkin vielä kokeilla kaksilitraisella nelosdieselillä varustettua perusversiota. Samalla saadaan vastaus siihen, kuinka paljon joutuu tinkimään, kun hinnasta putoaa pois noin 20 000 euroa.”Sen tarkistuskoeajon aika on nyt. Alle saamamme Jaguar F-Pace oli juurikin kaksilitrainen ja automaattivaihteinen, ja varustettu toiseksi edullisimmalla eli Prestige-tasolla. Hinta ilman lisävarusteita on mainitut pari kymppitonnia edullisempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValiovaatimattomuuttaLopputulema oli valmis jo oikeastaan ensimmäisenä koeajopäivänä. Jaguar F-Pace 20d:n olemus on yllättävänkin selvästi tuota aiemmin ajettua 30d-mallia vaatimattomampi.Eräs suurimmista identiteettimuutoksista tekevät pienemmät pyörät. Lisävarusteiset 19-tuumaiset kiekot eivät ole alimittaiset, mutta paksujen korilinjojen kanssa eivät myöskään yhtä kuvaukselliset. 18 tuuman perusvanteet vähentänevät sporttisuutta entisestään.Sisustuksessa asiat ovat hivenen arvokkaammin – siis nopealla vilkaisulla. Tarkemmin tarkasteltuna istuinten köyhempi nahkaverhoilu, halvemman oloiset jalopuupaneelit ja kojelaudan päällystäminen muovilla nahan sijaan arkipäiväistävät tunnelmaa tuntuvasti.Muokattava digimittaristo ja kierrettävä vaihteenvalitsin sentään ovat piristävän näköisiä ja käteviä yksityiskohtia. Myös leveä keskikonsoli, jota käytetään miltei identtisenä Jaguarin muissa malleissa, istuu massiiviseen autoon pikkuveljiä paremmin.Tilavaa, muttei niin mukavaaYdinasiat, kuten ajoasento, matkustamotilat ja tavaratila muunneltavuuksineen ovat F-Pacessa mallissaan. Tältä osin auto asettuu kilpailemaan jopa kaikkein suurimpien katumaasturien kanssa – edellyttäen, ettei kolmas penkkirivi kuulu toivelistalle.Järkevämmin rengastetun perusmallin ajomukavuudelta odotimme paljon, mutta jouduimme hieman pettymään. Kumien suurempi ilmatila ei F-Pacen tapauksessa realisoitunut pehmeämpänä kulkuna, vaan vaikutelma oli pikemminkin päinvastainen.Kun tähän yhdistää moottorin karkean käyntiäänen erityisesti kovemmissa kiihdytyksissä, glamour karkaa kauemmas viime syksyyn verraten. Kaiken lisäksi 80 km/h vauhdissa ohjaamoon välittyy jyrinää, kun kierrokset asettuvat suurimmalla vaihteella liian alas.Kolmilitraiseen pataan nähden tehoa uupuu 120 hevosvoimaa ja vääntöä 270 Nm, mutta alla olevaan tekniikkalaatikkoon täytetyt loppulukemat ovat nekin varsin mallikelpoisia. Lisäksi tämä moottori on osoittautunut mittauksissa todella taloudelliseksi.Maantieohituksiin voimaa saisi tosin olla enemmänkin, ja automaatin alaspäinvaihdot tulevat varsin verkkaisina. Sen sijaan kaasupolkimeen reagointi on 30d-mallia pehmeämpää. Ohituksissa saa silti olla tarkkana, koska ohjauspyörä elää voimakkaasti urien mukaan.Edullisemmin ja erikoisemminKaiken kaikkiaan F-Pacen kaksilitraisessa mallissa korostuvat samat ristiriidat kuin identtisellä moottorilla varustetussa XE-sedanissa. Autosta kyllä löytyy ominaisuuksia ja luonnettakin, mutta kivikovassa saksalaisseurassa anti jää vähän laimeaksi.Nyt koeajettu F-Pace ei ole ihan hinnat alkaen -versio, vaan mallistosta löytyy vieläkin maanläheisempiä vaihtoehtoja. Tämän saman moottorin saa halutessaan manuaalivaihteisena nelivetona tai jopa käsin hämmennettävänä takavetona!Etenkin viimeksi mainittu vaihtoehto on erikoinen, sillä vastaavaa voimansiirtojärjestelmää ei kilpailevien premium-merkkien maastureista löydy. Massasta erottuminen ei siis välttämättä tarkoita hankintabudjetin venyttämistä äärimmilleen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Jaguar F-Pace 20d AWD Aut Prestige Hinta alkaen 69 040 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 217 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4731 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta / ei km-rajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle