23.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 Puretech 130 ei unohda kauneuttaan eikä käytännöllisyyttään Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikkyyttä etsivät miltei kaikki pikkukatumaasturit. Peugeot 2008:ssa on muistettu sekin, mihin tällainen auto on alun perin tehty. Hyvää: kevyesti toimivat hallintalaitteet, väljät sisätilat. Huonoa: kömpelö käyttöliittymä, huonot istuinlämmittimet. Kaikki on tietysti silkkaa makumieltymystä, mutta useimpien silmissä uusi Peugeot 2008 näyttää yksiselitteisen hyvältä. Erottautumista toki tässä tiheästi autoistuneessa luokassa tarvitaankin, ja siitä on otettu kaikki irti: keula hymyilee leveänkorkealla, kyljet pokkaavat rohkeasti ja takaluukkuun leijona on kynsinyt jo tutuksi tulleet led-raapaisunsa.Ja aivan kuten pikkuveli 208:ssa, myös yhtä nollaa suuremmassa mallissa peugeotmainen pieni ohjauspyörä sijoitettuna mittaristotason alapuolelle ei näytä ja tunnu niin erikoiselta kuin vaikkapa keskiluokkaisemmassa 508:ssa.Koska laatuvaikutelmakin on kopioitu isommista Peugeoteista, tähän luokkaan se tuo ylimääräistä luksusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTodellinen citymaasturi2008:n käyttöalue solahtaa luontevammin toistuvaan kaupunkisukkulointiin kuin päivittäisiin moottoritiesiirtymiin, ja suunnittelutiimi näyttää myös muistaneen tämän.Nurkkapyörittelyssä ohjaus on erittäin kevyt, mikä sopii tähän tarkoitusperään hyvin, vaikka tunnottomuus onkin lähellä. Vaivaa ei tarvitse nähdä myöskään varsinaiseen etenemiseen liittyvien asioiden kohdalla. Vaihteensiirto edellyttää vain sormivoimia, joskin keppi liikkuu aika pitkin liikkein, ja myös valitsimen sijainti tavallista ylempänä keskikonsolissa vaatii pienen totuttelun. Polkimien tuntuma on hyvä ja moottorista löytyy jo tyhjäkäynniltä mukavasti puhtia, joten ainekset pienen katumaasturin ydinosaamisalueelle ovat kasassa.Bensiinimoottori on kaiken kukkuraksi kolmisylinteriseksi varsin hiljainen, ja isoveli 308:n vastaavaa voimalinjaa vaivannut alakierrosten jyrinäkin on saatu taltutettua.Persoonallisuuttakin löytyy, siis muutakin kuin esteettistä sellaista. Kiihdytyksissä alustan geometria on hieman poikkeava, sillä keula kohoaa tuntuvasti ja vastaavasti niiaa jarrutuksissa melko voimakkaasti. Piirre on kuitenkin lähinnä ”ranskalainen”, ei siis varsinainen moite.Leppoisammalla asennollaTässä kokonaisuudessa ei myöskään haittaa, että maantie ja viimeistään moottoritie paljastavat 2008:n todellisen kokoluokan. Eniten haittaa ohjauksen keskialue, jossa esiintyy ainakin keväällä kokeilluilla kitkarenkailla tahmeutta: tässä mielessä ranskalaiset ovat siirtyneet yhdestä ajettavuuden ulottuvuudesta toiseen.Istuin säätyy aika alas ja taakse – pienten katumaasturien valmistajat (muutkin kuin Peugeot) ovat selvästi oivaltaneet, ettei tämän tyyppisessä autossa haluta välttämättä istua kuin kanat orrella. Tässäkin on tosin menty ikään kuin toiseen ääripäähän: ajoasento ei ole enää lainkaan ryhdikäs vaan pikemminkin makaava, ja asettaa ainakin pitkän kuljettajan polvet hieman koukkuun. Riippuu kunkin kropasta, puutuvatko pakarat.Kojelaudan käytössä on enemmänkin epäkohtia – ennen muuta tunnottomissa istuinlämmittimien hipaisukytkimissä, jotka lisäksi viileällä kelillä kuumentavat takamusta inhottavan tehokkaasti jo ykkösasetuksessaan. Kosketusnäytön osittain sekavat valikot ja pyyhinviiksen rajoittuneet toiminnot kuuluvatkin jo miltei jokaisen PSA-ryhmän auton kestomoitteisiin.Yllättävän tilavaTakapenkille on helppo kulkea ja tilaa löytyy yllättävästi, jopa kahdelle vähän pidemmälle peräkkäin. Kengät mahtuvat hyvin etuistuimen alle, kuten polvetkin etuistuimen pehmeän taustan taakse, ja selkänojassa on sivuttaistukea takaavia muotoja. Reisitukikaan ei ole yhtään sen huonompi kuin useimmissa tuntuvasti isommissa nykyautoissa. Ja vaikka selkänoja on hieman pystyssä, pääntilakin riittää juuri ja juuri.Tavaratila on selväpiirteinen, ja laajennus asettuu normitapaan vaateriin. Toisen tuoreen kilpailijan Ford Puman pohjan alainen salalokero puuttuu, mutta korvikkeeksi ostoskassit saa puristettua kahteen tasoon asettuvan välipohjan avulla paikalleen. Sekin niitä shoppailuajoneuvoon kiinteästi liittyviä yksityiskohtia.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Peugeot 2008 Allure Puretech 130 Hinta alkaen 25 365 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 172 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 633 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä