5.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8 – virtaa viistoperään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 haluaa osansa lataushybridien kasvavasta myynnistä. Hyvää: istuimet, ajoasento, pikavalinnat, suorituskyky, mukavuus, varustelu. Huonoa: takatilat, jarrutunto, köykäinen ohjaus. Peugeot 308 on saanut täysin uuden leijonailmeen torahampaineen, edellinen sukupolvi olikin ehtinyt jo kahdeksan vuoden ikäiseksi. Samalla 308 saa kunnian esitellä yhtiön uuden logon.Perusrakenne ja voimalinjat ovat pääosin ennallaan. Mallisto on kasvanut lataushybridiversioilla, joiden tekniikka puolestaan on tuttua 3008- ja 508-mallistoista. Ensimmäisenä maahan saapunut erä on pääsääntöisesti viisiovisia luukkuperiä kalleimpana GT-lataushybridiversiona, kuten koeajoautokin. Heti talvella on odotettavissa perusmalleja 1,2-bensiini- ja 1,5-dieselmoottoreilla. SW-farmarimalleja joudumme odottamaan kevättalveen asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahta kokoaPeugeot 308 on kasvanut ulkomitoiltaan, leveyttä viisi ja pituutta kymmenisen senttiä. Akselivälikin on pidentynyt viisi senttiä, mutta silti pitkän kuskin takana kaipaisi jonkin sentin lisää jalkatilaa. Farmarikori on akseliväliltään pidempi, mutta suurin osa kasvusta on käytetty tavaratilan kasvattamiseen puolitoistakertaiseksi. Isommalla henkilö- tai tavaramäärällä matkaava satsannee tonnin lisähinnan farkkuun. GT-version paremmat istuimet ovat muodoiltaan tukevat, ja istuma-asento on luonteva. Ajoasentoon on ostajan paneuduttava koeajolla, ettei muista poikkeava kojelautajärjestely ratin ylitse katsottavine mittareineen tuota pettymystä myöhemmin.Kolmiulotteinen mittaristo animaatioineen ja vaihtoehtoineen on komea katsoa, mutta eikö yhteen näkymään olisi voinut jättää perinteisiä nopeus- ja kierroslukumittareita? Kosketusnäyttö on ottanut harppauksen eteenpäin räätälöitävillä pikapainikkeilla vähentämään valikoiden selausta. Nopea tai taloudellinenHybridijärjestelmän 1,6-litrainen ahdettu bensiinimoottori (132 kW/180 hv) ja sähkömoottori (110 kW/150 hv) osaavat liikuttaa autoa yhdessä tai erikseen kahdeksanvaihteisen automaatin avustuksella. Yhteistoiminta sujuu hyvin, polttomoottori käynnistyy ja sammuu huomaamattomasti. Pelkällä sähköllä liikuttaessa suorituskyky on vaisuhko, vasta polttomoottorin potku oikeuttaa GT-mallimerkintään. Jousitus sietäisi vauhtia, mutta kevyt ohjaus, jarrupolkimen tunto ja vetopidon oikukkuus eivät yllytä lähtemään ratapäiville.Lauhassa kelissä kevytkenkäinen hissuttelee sähköllä 70 kilometriä, mutta käytännössä 40 km lienee useimmille realistinen saavutus. Pakkasella päästöttömät kilometrit jäävät vähiin, sillä bensakone käynnistyy lämmittämään sisätilaa. Akun lataus kestää pari tuntia. Laiskalla lataajalla bensaa kuluu 6 l/100 km.Ajettuun 308 GT-lataushybridiin Peugeot on ladannut kaikki herkkunsa, tuloksena nopea, näyttävä, mukava ja vähäpäästöinen perheauto. Samalla kuitenkin hinta on karannut saksalaisten valiomerkkien lukemiin. Peugeot-liikkeessäkin kannattaa katsastaa yhtä nollaa isompi 3008 GT samaan hintaan. Odotamme innolla ajoon 308:n perusmalleja, josko mukavuus ja taloudellisuus yhdistyisivät myös edullisemmassa hintaluokassa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8 Hinta alkaen 35 380 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 046 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 132 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 27 g/km Mitat pituus 4367 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta