29.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 -perusmalli maksaa yli kymppitonnin Hybridiä vähemmän, mutta mitä menetetään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun sähköistetty voimalinja vaihdetaan kolmipyttyiseen bensakoneeseen ja varustelua karsitaan, Peugeot 308 muuttuu tuntuvasti arkipäiväisemmäksi. Hyvää: ajettavuus, tyyli. Huonoa: moottorin värinät, nykivät pysähdykset, vaatimaton varustelu. Tätä juttua ei voi kirjoittaa tukeutumatta puoli vuotta käyttötestissämme olleeseen Peugeot 308 Hybridiin ja siitä saatuihin kokemuksiin. Kun käyttötesti-Hybridin hintalapussa lukee suolaiset 46 610 euroa, tässä Puretechissa liki 13 000 euroa vähemmän ja autot näyttävät miltei samoilta, tulee tietysti mieleen, onko homma hintaeron väärti?Ulkoisessa tyylissä perusmalli ei tosiaan paljon häviä, varsinkin kun autot vieläpä sattuvat olemaan tismalleen samanväriset. Lähinnä katse kohdistuu pienemmän 16 tuuman vannekoon mukanaan tuomiin hintelämpiin pyöriin, mutta tummanharmaat vanteet istuvat edelleen saumattomasti 308:n voimakkaisiin muotoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän muoviaSisällä autossa vaikutelma laskee hieman enemmän. Päälinjat ovat ennallaan – runsaat särmät ja kiiltävät pinnat antavat laadukkaan sekä modernin vaikutelman ja osien sovituskin on kohdallaan – mutta keskinäytön alla olevat virtuaalinappulat on tässä versiossa korvattu analogisilla säätimillä, joiden muovimateriaali ei oikein istu muuhun kokonaisuuteen.Käytettävyyden kannalta tällaisesta ratkaisusta ei yleensä ole pahaa sanottavaa, mutta 308:n tapauksessa on vähän toisin. Lämpötilan säätimissä on nimittäin kikkailtu turhaan tekemällä niistä pyöritettävät, ja käyttö vaatiikin ylimääräistä tarkkuutta. Sinänsä ergonomiassa ei ole muuta sanomista; esimerkiksi istuinlämmittimet ovat kiitettävästi omilla katkaisimillaan, ja kuten olemme jo aiemmassa koeajossa maininneet, myös pikkutavaroiden säilytystilat ja pyyhinviiksen omituisuudet on uudessa 308-sukupolvessa vihdoin korjattu kuntoon.Paremmin tavaratilaaPerusversion tavaratila on 60 litraa Hybridiä runsaampi ja käyttökelpoisempi erityisesti siksi, että välipohjan alla on kätevää lisätilaa vaikkapa irrotetulle näkösuojan rullalle. Hybridissähän tuo tila oli pääosin pyhitetty sähkötekniikalle, minkä myötä mukaan otetuille latausjohdoillekaan ei löytynyt kontista luontevaa paikkaa. Puretechin kuljetuskapasiteetti onkin itse asiassa vieläkin suurempi johtuen siitä yksinkertaisesta syystä, että johtoja ei perusbensamallissa lainkaan tarvita!Takatiloihin ei käyttövoima sen sijaan tuo kasvua, jota kaivattaisiin perheellisille. Tällaisenaan 308 SW on hyvä käyttöpeli kahdelle aikuiselle ja pienemmille lapsille – enemmän aikuismäärän kuljettaminen saa aikaan jo enemmän päänvaivaa.Hinnat alkaen- eli Active Pack -varustelu puolestaan jättää aika köyhän vaikutelman. Nykyauto kaipaisi jo mukautuvaa vakionopeudensäädintä, peruutuskameraa sekä navigaattoria. Toki viimeksi mainitun saa käyttöön älypuhelinpeilauksella, mutta kuitenkin. Suosittelemmekin noin 2 500 euroa kalliimpaa Allure Packia, jollainen myös käyttötestiautossamme oli: edellä mainittujen lisäksi lista täydentyy muun muassa useammilla aktiivisilla turvavarusteilla, kaukovaloavustimella, lämmitettävällä ratilla, etuparkkitutkalla, automaattisesti avautuvalla ja sulkeutuvalla keskuslukituksella sekä edellä mainituilla kojelaudan virtuaalipainikkeilla.Nykivämpää menoaMitä tulee voimalinjoihin, Hybridin ja Puretechin ero on kuin päivällä ja yöllä. Kun nelisylinterisen ahdetun 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä vaihdetaan 1,2-litraiseen kolmipyttyiseen bensaturboon, 308 muistuttaa yhtäkkiä paljon enemmän edeltäjäänsä.Moottori pörisee kiihdytyksissä voimakkaasti, ja käyntiäänen erottaa ajossa muutenkin. Lisäksi kone värisee yllättävän paljon ratin kehälle asti, ja automaattivaihteistosta huolimatta alakierrosten jyrinä on silloin tällöin läsnä. Jälleen takautuma Hybridiin: hiljaisuus ja värinättömyys olivat sitä luokkaa, että käyttövoiman vaihtumista sähköstä bensiiniksi tuskin huomasi.Myös hitaasti ajaminen on Puretechilla poikkeuksellisen tahmeaa. Kehuimme käyttötestissä, miten Hybridillä ryömittäminen sujuu sulavasti ja miltei sentintarkasti, mutta Puretechilla nykiminen ja ryntäily ovat läsnä. Lisäksi jarrupolkimessa on jopa huonompi tuntuma, millä tasainen pysähtyminen esimerkiksi liikennevaloihin on hankalaa. Tämän jälkeen moottori tietysti sammuu nykytapaan, mutta valon vaihduttua vihreäksi uudelleen käynnistyminen on hidasta: kun jarrun nostaa ja kaasua painaa, kestää kauan ennen kuin auto lähtee liikkeelle.Sinänsä Puretech tarjoaa kohtuullisen käyttövoiman, ja vaihteistokin toimii varsin hyvin, kun auto on kunnolla liikkeessä. Moottoritiellä voimaa on tosin jäljellä enää välttävästi, sillä vaikka kaasun polkee nopeudenmuutoksissa pohjaan, 308 ei pysy kaikkien nykyautojen perässä. Omimmilla alueellaan Puretech onkin vähän hidastempoisemmassa maantieajossa, missä turhat stopit eivät menoa nytkäyttele. Tässä ympäristössä huomio kiinnittyy myös hienoon ajettavuuteen ja hyvään kuljettajan istuimeen: nämä kehut pätevät siis perusmalliinkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama bensiinin kulutusYllättäen kustannuspuoli onkin se, mikä tekee Puretechista mielenkiintoisen. Vaikka nostaisi varustelun piirua ylemmäs Allure Pack -tasoon, hintaeroa Hybridiin jää edelleen yli 10 000 euroa. Osan saa toki takaisin lataamalla Hybridiään ahkerasti ja ajamalla mahdollisimman paljon täyssähköllä, mutta jos latausmahdollisuutta ei aina ole, Puretechinkin kulutus on yllättävän alhainen.Mittaustemme perusteella menoveden menekki asettuu maantiellä ja moottoritiellä (100 ja 120 km/h) kutakuinkin samaan 5 ja 6 l/100 km -tasoon – verrattuna siis Hybridin kulutukseen tyhjällä akulla. Kaupunkikulutusta emme Puretechillä mitanneet, mutta siinäkään Hybrid ei pysty tuottamaan mitään haamulukemia, sillä saavutettu 7 l/100 km -tulos jää esimerkiksi Toyota Corolla Hybridin vastaavasta lukemasta peräti 2,4 l/100 km.Lisäetuna Puretechissa tulee vielä pidempi toimintamatka, sillä säiliöön mahtuu 52 litraa ja Hybridiin vain 40, mikä käytännössä pakotti käyttötestissä tankkaamaan tiheään tahtiin – sähköavusta huolimatta.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Peugeot 308 SW Active Pack Style Puretech 130 EAT8-automaatti Hinta alkaen 33 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 244 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4636 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2732 mm Tavaratila: 608–1 674 l Omamassa: 1420 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti