29.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 -perusmalli maksaa yli kymppitonnin Hybridiä vähemmän, mutta mitä menetetään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun sähköistetty voimalinja vaihdetaan kolmipyttyiseen bensakoneeseen ja varustelua karsitaan, Peugeot 308 muuttuu tuntuvasti arkipäiväisemmäksi. Hyvää: ajettavuus, tyyli. Huonoa: moottorin värinät, nykivät pysähdykset, vaatimaton varustelu. Tätä juttua ei voi kirjoittaa tukeutumatta puoli vuotta käyttötestissämme olleeseen Peugeot 308 Hybridiin ja siitä saatuihin kokemuksiin. Kun käyttötesti-Hybridin hintalapussa lukee suolaiset 46 610 euroa, tässä Puretechissa liki 13 000 euroa vähemmän ja autot näyttävät miltei samoilta, tulee tietysti mieleen, onko homma hintaeron väärti? Ulkoisessa tyylissä perusmalli ei tosiaan paljon häviä, varsinkin kun autot vieläpä sattuvat olemaan tismalleen samanväriset. Lähinnä katse kohdistuu pienemmän 16 tuuman vannekoon mukanaan tuomiin hintelämpiin pyöriin, mutta tummanharmaat vanteet istuvat edelleen saumattomasti 308:n voimakkaisiin muotoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän muovia Sisällä autossa vaikutelma laskee hieman enemmän. Päälinjat ovat ennallaan – runsaat särmät ja kiiltävät pinnat antavat laadukkaan sekä modernin vaikutelman ja osien sovituskin on kohdallaan – mutta keskinäytön alla olevat virtuaalinappulat on tässä versiossa korvattu analogisilla säätimillä, joiden muovimateriaali ei oikein istu muuhun kokonaisuuteen. Käytettävyyden kannalta tällaisesta ratkaisusta ei yleensä ole pahaa sanottavaa, mutta 308:n tapauksessa on vähän toisin. Lämpötilan säätimissä on nimittäin kikkailtu turhaan tekemällä niistä pyöritettävät, ja käyttö vaatiikin ylimääräistä tarkkuutta. Sinänsä ergonomiassa ei ole muuta sanomista; esimerkiksi istuinlämmittimet ovat kiitettävästi omilla katkaisimillaan, ja kuten olemme jo aiemmassa koeajossa maininneet, myös pikkutavaroiden säilytystilat ja pyyhinviiksen omituisuudet on uudessa 308-sukupolvessa vihdoin korjattu kuntoon. Paremmin tavaratilaa Perusversion tavaratila on 60 litraa Hybridiä runsaampi ja käyttökelpoisempi erityisesti siksi, että välipohjan alla on kätevää lisätilaa vaikkapa irrotetulle näkösuojan rullalle. Hybridissähän tuo tila oli pääosin pyhitetty sähkötekniikalle, minkä myötä mukaan otetuille latausjohdoillekaan ei löytynyt kontista luontevaa paikkaa. Puretechin kuljetuskapasiteetti onkin itse asiassa vieläkin suurempi johtuen siitä yksinkertaisesta syystä, että johtoja ei perusbensamallissa lainkaan tarvita! Takatiloihin ei käyttövoima sen sijaan tuo kasvua, jota kaivattaisiin perheellisille. Tällaisenaan 308 SW on hyvä käyttöpeli kahdelle aikuiselle ja pienemmille lapsille – enemmän aikuismäärän kuljettaminen saa aikaan jo enemmän päänvaivaa. Hinnat alkaen- eli Active Pack -varustelu puolestaan jättää aika köyhän vaikutelman. Nykyauto kaipaisi jo mukautuvaa vakionopeudensäädintä, peruutuskameraa sekä navigaattoria. Toki viimeksi mainitun saa käyttöön älypuhelinpeilauksella, mutta kuitenkin. Suosittelemmekin noin 2 500 euroa kalliimpaa Allure Packia, jollainen myös käyttötestiautossamme oli: edellä mainittujen lisäksi lista täydentyy muun muassa useammilla aktiivisilla turvavarusteilla, kaukovaloavustimella, lämmitettävällä ratilla, etuparkkitutkalla, automaattisesti avautuvalla ja sulkeutuvalla keskuslukituksella sekä edellä mainituilla kojelaudan virtuaalipainikkeilla. Nykivämpää menoa Mitä tulee voimalinjoihin, Hybridin ja Puretechin ero on kuin päivällä ja yöllä. Kun nelisylinterisen ahdetun 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä vaihdetaan 1,2-litraiseen kolmipyttyiseen bensaturboon, 308 muistuttaa yhtäkkiä paljon enemmän edeltäjäänsä. Moottori pörisee kiihdytyksissä voimakkaasti, ja käyntiäänen erottaa ajossa muutenkin. Lisäksi kone värisee yllättävän paljon ratin kehälle asti, ja automaattivaihteistosta huolimatta alakierrosten jyrinä on silloin tällöin läsnä. Jälleen takautuma Hybridiin: hiljaisuus ja värinättömyys olivat sitä luokkaa, että käyttövoiman vaihtumista sähköstä bensiiniksi tuskin huomasi. Myös hitaasti ajaminen on Puretechilla poikkeuksellisen tahmeaa. Kehuimme käyttötestissä, miten Hybridillä ryömittäminen sujuu sulavasti ja miltei sentintarkasti, mutta Puretechilla nykiminen ja ryntäily ovat läsnä. Lisäksi jarrupolkimessa on jopa huonompi tuntuma, millä tasainen pysähtyminen esimerkiksi liikennevaloihin on hankalaa. Tämän jälkeen moottori tietysti sammuu nykytapaan, mutta valon vaihduttua vihreäksi uudelleen käynnistyminen on hidasta: kun jarrun nostaa ja kaasua painaa, kestää kauan ennen kuin auto lähtee liikkeelle. Sinänsä Puretech tarjoaa kohtuullisen käyttövoiman, ja vaihteistokin toimii varsin hyvin, kun auto on kunnolla liikkeessä. Moottoritiellä voimaa on tosin jäljellä enää välttävästi, sillä vaikka kaasun polkee nopeudenmuutoksissa pohjaan, 308 ei pysy kaikkien nykyautojen perässä. Omimmilla alueellaan Puretech onkin vähän hidastempoisemmassa maantieajossa, missä turhat stopit eivät menoa nytkäyttele. Tässä ympäristössä huomio kiinnittyy myös hienoon ajettavuuteen ja hyvään kuljettajan istuimeen: nämä kehut pätevät siis perusmalliinkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sama bensiinin kulutus Yllättäen kustannuspuoli onkin se, mikä tekee Puretechista mielenkiintoisen. Vaikka nostaisi varustelun piirua ylemmäs Allure Pack -tasoon, hintaeroa Hybridiin jää edelleen yli 10 000 euroa. Osan saa toki takaisin lataamalla Hybridiään ahkerasti ja ajamalla mahdollisimman paljon täyssähköllä, mutta jos latausmahdollisuutta ei aina ole, Puretechinkin kulutus on yllättävän alhainen. Mittaustemme perusteella menoveden menekki asettuu maantiellä ja moottoritiellä (100 ja 120 km/h) kutakuinkin samaan 5 ja 6 l/100 km -tasoon – verrattuna siis Hybridin kulutukseen tyhjällä akulla. Kaupunkikulutusta emme Puretechillä mitanneet, mutta siinäkään Hybrid ei pysty tuottamaan mitään haamulukemia, sillä saavutettu 7 l/100 km -tulos jää esimerkiksi Toyota Corolla Hybridin vastaavasta lukemasta peräti 2,4 l/100 km. Lisäetuna Puretechissa tulee vielä pidempi toimintamatka, sillä säiliöön mahtuu 52 litraa ja Hybridiin vain 40, mikä käytännössä pakotti käyttötestissä tankkaamaan tiheään tahtiin – sähköavusta huolimatta. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Peugeot 308 SW Active Pack Style Puretech 130 EAT8-automaatti Hinta alkaen 33 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 244 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4636 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2732 mm Tavaratila: 608–1 674 l Omamassa: 1420 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan