10.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 – katoavaa kansanperinnettä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturi, SUV, crossover; autojen suunnittelussa on vallalla valitettavan yksipuolinen trendi. Siksi on kiva ajaa välillä kaunista farmariautoa. Hyvää: kaunis katsella, helppokäyttöinen tavaratila. Huonoa: sähköistämisen mukanaan tuoma paino. Peugeot 508. Muistatteko vielä kesän 2018, kun se saapui – ensin sedanina ja myöhemmin loppusyksystä farkkuna?Auton ulkomuotoja kehuttiin, ranskalaiset olivat uskaltaneet tehdä linjakkaan porrasperän sekä vähintään yhtä nätin mutta enemmän perheellisten käyttöön sopivan farmariperän.Viidessä vuodessa on ehtinyt tapahtua kuitenkin paljon, ja lähes kaikki brändit ovat petranneet autojensa muotoilun rohkeutta. Leijonankin oli uusiuduttava.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValoista uutta ilmettäVallalla olevan muutoshuuman hengessä 508 on päivitetty ajan tasalle etenkin keulan ja perän ilmeen kohdalla. Ajovalojen uusi muoto sekä varsinkin uusi vaakunamainen leijonalogo keulalla huokuvat modernia ilmettä.Kolmiulotteinen maski on kasvanut, ja se ulottuu nyt rekisterikilven puoliväliin. Päivänajovalot ovat saaneet kaksi raapaisua lisää, ja varsinaiset ajovalot ovat hieman viirumaisemmat kuin ennen.Takana leijonalogo on saanut väistyä takalasin alta ajovalojen väliin pudotetun brändin nimen tieltä. Kolme valoyksikköä takavalojen sisällä on myös kallistettu enemmän kohti vaakasuoraa. Tällä luodaan perään hieman aiempaa leveämpi ilme.Sisätiloissa muutosta on tapahtunut vähemmän mutta kuitenkin jonkin verran. Olemme käyneet nuo tärkeimmät uudistukset jo läpi aiemmin.Hieman nostalgisissa tunnelmissaOlimme ajaneet edellisenä päivänä isommin uudistunutta Peugeot E-2008:aa, joten 508:n penkille oli pudottauduttava – aivan kuten silloin ennen vanhaan hyvään aikaan lähes kaikkien autojen kohdalla. Ihmisillä lienee ollut aiemmin terveemmät polvinivelet.Peugeotin omanlaisensa i-cocpit ei enää hätkähdytä kuten silloin ennen, ja pian kaikki laitetaan joka tapauksessa uusiksi, kun i-Cockpit siirtyy seuraavaan sukupolveen. 508:ssa i-Cockpit on joka tapauksessa yhä yksi parhaista eri malleihin tehdyistä toteutuksista.Farmarina 508 on hieman sedania perheystävällisempi, kun takamatkustajille on enemmän pääntilaa ja myös näkymät ulos on avarammat. Se tekee itse asiassa yllättävän paljon matkustusmukavuudelle.Tavaratilan koko kärsii hieman tyylikkään viistosta perästä, mutta matala nostokynnys sekä tilan pituus muistuttavat farmarin valttikorteista. Ja 530 litraa on ihan kelvollinen tilavuus.Se on oikeasti sääli, miten farmareiden suosio on laskenut katumaastureiden nostaessa suosiotaan. Korimallissa on niin paljon hyvää SUVeihin verrattuna. Kuljettajan yhteys tiehen on selkeästi parempi, kun kuskin peffa sekä samalla koko auton painopiste on lähempänä asfalttiaUusi 180 hv versioAjettavana Espanjassa oli kaksi vaihtoehtoa, molemmat plugareita kuten koko mallisto Suomessa nykyään. Huippuversio eli 360-heppainen PSE kyllä kutkutteli, mutta valitsimme silti 225-hevosvoimaisen GT-version alapuolelle lisätyn ja siten koko malliston edullisimman version eli 180-heppaisen ladattavan hybridin.1,6-litrainen bensaturbo on sama kuin tehokkaammassa GT:ssä, mutta se tuottaa nyt 110 kW (150 hv). Sähkömoottorin teho on ennallaan eli 81 kW (110 hv).Tuplamoottoreista ulos otettava teho 132 kW (180 hv) kertoo sen, että hakusessa ei ole ollut maksimi suorituskyky vaan enemmänkin optimoitu taloudellisuus. WLTP-kulutus 1,5 litraa bensaa ja 15,9 kWh sähköä sadalla kilometrillä kertoo samaa. Ilmoitettu maksimi ajomatka pelkällä sähköllä on 62 kilometriä, mikä on aika optimistinen lukema.Poltto- ja sähkömoottori pelaavat hybridiajotilassa suht jouhevasti yhteen, mutta aikoinaan sähköistämisen myötä noin 1800 kiloon kasvanut massa aiheuttaa sen, ettei 180 hv plugari varsinaisesti vastaa kaasun painalluksiin eloisasti edes kaiken sähköreservin kera. Tästä on tosin se etu, että se kannustaa ajamaan autoa taloudellisen jouhevasti. Kuormattuna ilmiö vain korostuu. Mutta ennakoivalla ajolla tehon ja voiman kanssa kyllä pärjää enemmän kuin hyvin.Omamassan tuntee myös jousituksessa; muistikuvissa muutaman vuoden takaa 508-farkku kulki ilman sähkölisiä hieman pehmeämmin. Ja rehellisesti sanottuna myös Peugeotin hienosti vääntäviä dieseleitä on jotenkin hieman ikävä.Suomeen uudistunut 508 saapuu kesälomien jälkeen syksyllä. 180 hv PHEVin hinta on sedanina 49 233 euroa ja SW:nä 50 471 euroa. GT-versio kustantaa vastaavasti 54 854 ja 56 091 euroa.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Peugeot 508 SW PHEV Hinta alkaen 50 471 € Moottori Ladattava hybridi, 1598 cm3 bensaturbo, 8-v. automaatti, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 360 Nm Vääntö 360 Nm Akku 11,8 kWh li-ion, käytettävissä 9,3 kWh Toimintamatka 62 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Huippunopeus 230 km/h (pelkällä sähköllä 135 km/h) km/h Kulutus l/ 100 km 1,5 l ja 15,9 kW/h /100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4778 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2793 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous