31.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot E-3008 on tarpeeksi tyylikäs kääntämään jopa töölöläisrouvien päät, mutta kauneus jatkuu pinnan alla uuden pohjarakenteen muodossa. Uusi Peugeot 3008 on tullut merkittävän matkan ensimmäisen polven tila-autojuurista ja auto nojaa nyt voimakkaammin trendicrossoverin olemukseen. Tyyli onkin ottanut ykkössijan kattolinjan kustannuksella. Samalla sähkö on noussut uuteen rooliin ja ensimmäisenä markkinoille saapuu täyssähköinen Peugeot E-3008. Kevyt- ja lataushybridiversiot saapuvat kuitenkin kannassa. E-3008 on samalla ensimmäinen markkinoille saapuva malli, joka pohjautuu Stellantiksen uuteen STLA Medium -sähköautorakenteeseen. C- ja D-segmentin autoihin suunniteltu rakenne jättää kauas taakseen pienempien autojen E-CMP-pohjan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToulousesta TöölööseenParkkipaikalla rouvat kääntyvät katsomaan ihastellen turkoosina (Obsession Blue) paistattelevaa Peugeotia. Ulkomitoissa Peugeot E-3008 on kasvanut sentin tai pari muutamaan suuntaan. Verrattuna muihin sähköautoihin 2,73 metrin akseliväli tuntuu melkein lyhyeltä. Tehdas esitteli kuitenkin auton rakennetta, että akselien väliin mahtuu silti myös kookkaampi akkupaketti ja tarvittaessa vaikka neliveto. Designissa Peugeot on halunnut siivota auton olemusta poistamalla kromiosia ja korvaamalla niitä kiiltolakatuilla osilla. Kyljet on siistitty turhista muodoista ja ikkunoiden karmit on kätketty. Keulamaskissa Peugeotin logo on keskipisteenä ja sen ympärillä oleva palastelu on samanlaista kuin erään toisen ranskalaismerkin autoissa. Fastback-perä näyttää vauhdikkaalta, mutta kattolinjasta huolimatta tavaratilasta ei ole tingitty. Ilahduttavaa on myös coupé-nimityksen välttely crossover-ajoneuvossa. Siitä puheen ollen, maavaraa on 198 mm. Etu- ja takavaloissa Peugeot on hakenut kolmiulotteisempaa vaikutelmaa. Etuistuimet ovat lähes juhlalliset Peugeotissa. Uusi kojelauta, uudet materiaalit ja tunnelmavalaistus kruunaavat olemuksen. Laatuvaikutelma onkin loikannut tuntuvasti mustan kiiltomuovin ajoista. Samalla materiaaleja on etsitty entistä enemmän kierrätyslähteistä.Peugeot E-3008:ssa on myös uusi versio i-Cockpit-ohjaamosta. Kojelaudan päällä on 21-tuumainen panoraamanäyttö, joka on jaettu mittariston ja tietoviihdejärjestelmän alueisiin. Allure-perusvarustelussa samoihin karmeihin on istutettu kaksi 10-tuumaista erillistä näyttöä. Ohjelmoitavat i-Toggles-painikkeet tarjoavat oikotiet tärkeimpiin toimintoihin ja kuljettajan työpisteestä on tehty tyköistuvampi eräänlaisella painikesillalla. Ohjauspyöräkin on uusi, mutta ideana on edelleen katsoa mittaristonäyttöä pienen ratin yli. Mittariston näkymät on animoitu jälleen näyttävästi ja pienellä etsiskelyllä niihin löytää kaiken haluamansa. Ison panoraamanäytön pinta-ala toimii luontevasti myös älypuhelinpeilauksen kanssa, vaikka ainakin Sirin kohdalla ääniavustimen toiminta vaatii valikoiden naksuttelua jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Takaistuimessa keskipaikka on jälkiajatus, kuten on tyypillistä. Pääntila jää kattolinjan laskeutumisesta johtuen vain kohtuulliseksi. Varsinainen istuinosa jää matalahkoksi, mutta tilaa on kohtuullisen hyvin. Tavaratilaa on 520 litraa ja kontin muoto on käyttökelpoinen. Hyvät ja huonot puolet Sähkörakenteen peruspalikat Tyyli Matkustamon materiaalit ja design Napakka alusta Laskeva kattolinja Osa sähköominaisuuksista vasta tulossa Uudet sähkötSähköinen Peugeot E-3008 tulee tarjolle kahdella akkukoolla, 73 kWh (524 km) ja 98 kWh. (700 km). Pikalatauksen huipputeho on 160 kW ja kolmivaiheisen AC-latauksen huipputeho on 11 kW. Pienemmän akun yhteydessä etuvedon teho on 157 kW ja isomman kanssa 170 kW. Mielenkiintoisesti 240 kilowatin neliveto tulee tarjolle pienemmän akkukoon yhteyteen, vaikka se voitaisiin toteuttaa myös isomman akun kanssa. Lämpöpumppu kuuluu vakiovarustukseen. STLA Medium -alustassa akun esilämmitystoiminnot ovat tulossa myöhemmin ohjelmistopäivityksenä ja Peugeot tutkii myös sitä, lämmitettäisiinkö akku ‘haaleaksi’, mikäli auton matkustamon lämmitys käynnistetään auton ollessa laturissa. Joka tapauksessa talviominaisuuksien suhteen Peugeot E-3008 on päivittymässä seuraavan vuoden aikana. Päivitystä odotetaan myös auton lataustehoon, sillä käytännön 10-80% latauskokeessa huipputeho kyllä käy 145 kilowatissa, mutta teho laskee voimakkaasti jo noin 50% kohdalla. Peugeot on myös vaihtamassa akkujen valmistajaa. Toimintamatkaa arvioiva laskutapa on uusittu E-CMP-autoihin (mm. Jeep Avenger) verrattuna, mutta tehdas harkitsee vielä lisämuutoksia tulevaisuudessa. Syytä olisikin, sillä auton lukemat johtavat lähinnä harhaan, ja kuljettaja joutuu arvioimaan todellista toimintamatkaa itse saadakseen hyödyn irti akun kapasiteetista. Ilmiö korostuu, sillä sähköautoillessa akusta käytetään yleisesti 10-90% varausväliä. Yhdistetty WLTP-kulutus pyörii 17 kilowattitunnin kohdalla ja myös Suomen koeajossa lempeässä kesäkelissä lukema oli helposti saavutettavissa. Kulutus toki kasvaa esimerkiksi moottoritienopeuksissa tuntuvasti. Ideaaliolosuhteiden 524 kilometrin sijaan käytännön toimintamatkana kannattaa arvioida 350-400 kilometrin pätkiä. Jäämme myös odottamaan Peugeotin pärjäämistä talvessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäyssähkö vai ladattava hybridi?Kuljettajalle Peugeot E-3008 on suoraviivainen ajettava. Ohjauspyörän takana olevilla vaihdeläpysköillä voi vaihtaa regeneraation määrää, kompakti ratti on edelleen ripeähkö ohjaukseltaan ja tietoa esitetään melkoinen määrä kohtuullisen selkeästi. Hämärässä tai pimeässä pääsee tutustumaan Peugeotin tunnelmavalaistukseen, joka tekee autosta makeannäköisen, mutta se välttää esimerkiksi Mercedeksen EQ-mallien häikäisevän kirkkauden. Suomen kesässä ominaisuus ei tosin pääse samalla tavalla esille kuin ensikoeajossa Cannesissa.3008 on jousitettu napakaksi, mikä rankaisee suuremmissa epätasaisuuksissa ja tien saumoissa. Liike on onneksi kontrolloitu, eli auto ei jää heilumaan ylimääräistä, mutta takavuosien ranskalaista joustavuutta jää kaipaamaan. Lisäksi alustaan liittyy pientä värinää erityisesti taka-akselilta. Äänieristys on hyvällä tolalla.Nyt myynnissä olevan täyssähköisen E-3008:n hinnat alkavat 48 390 eurosta Allure-varustelulla. Sähkömallin neliveto ja isompi akkuversio liittyvät myyntiohjelmaan hiukan myöhemmin. Etu- ja takarunkojen osalta sekä ulkoiselta olemukseltaan identtiset polttomoottorimallit seuraavat aivan kannoilla. Kevythybridien aloitushinta on 38 950 euroa. Mielenkiintoisesti Peugeot 3008:n lataushybridiversion hinta on identtinen täyssähkömallin kanssa, eli aloitusporras on 48 390 eurossa. Peugeot E-3008 GT 73 kWh 210 hv SÄHKÖAUTO, etuveto 155 kW (210 hv), 345 Nm Akku netto 73,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 160 kW WLTP-kulutus 17,0 kWh / 100 km toimintamatka 524 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,7 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 542 mm Leveys 1 865 mm Korkeus 1 655 mm Akseliväli 2 740 mm Tavaratila 520 l Omamassa 2 134 kg perävaunu 1 250 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 52 890 € koeajoauto 52 890 € Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä