11.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Expert – kun sekajuna teki paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen Peugeot e-Expert Crew Cab on jännä ratkaisu – henkilöauton ja pakettiauton varsin onnistunut yhdistelmä. Hyvää: matkustamon tilaratkaisut, ajettavuus, hiljaisuus. Huonoa: toimintamatka, etuistuimen pehmeys, vaihdevipunen, tavaratilan kiinnityslenkit. Peugeotin täyssähköinen e-Expert Crew Cab on jännä tapaus, rohkea ja erikoinenkin ratkaisu. Koeajossa alla ei nimittäin ole toisaalta pakettiauton kuoriin mahdutettu tila-auto, muttei toisaalta myöskään tavaroiden kuljetukselle pyhitetty pakettiautokaan.Alla on kumpikin – ihan vanhojen hyvien aikojen sekajunan tapaan, mikä oli lempinimenä linja- ja kuorma-auton yhdistelmälle.Ja mukava lisämauste on, että niin kuljettajan valtakunta, matkustamo kuin auton suoma ajettavuuskin ovat hyvässä mielessä henkilöautomaista.Viisipaikkaisen tarjolle tulon mahdollistaa verotus ja käyttövoima. Sähköautona hinta voidaan pitää luokassaan kilpailukykyisenä – dieselinä hintaa korottava verorasitus olisi liian suuri, jotta autolle löytyisi ostajansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilainen ratkaisu toimiiEpäluuloinen arvioisi ratkaisua ärsyttäväksi kompromissiksi kummastakin näkökulmasta, niin ihmisten kuin tavaroiden kuljetustarpeita ajatellen. Totta, kontin tilavuus on rajoitettu.Tavaratila on selkeän muotoinen ja siten vaivattomasti käytettävä – joskin toki selkeästi tonniluokan peruspakua lyhyempi. Pituudeltaan 180-senttinen sänky mahtuu kyytiin juuri ja juuri. Lastauskynnys on mukavan matalat 60 senttiä.Tavaratilan korkeus on tyypilliset 1,4 metriä. Takaovet saa vapautettua saranoiltaan aukeamaan laajalle, mutta sivuovea ei ole käytössä.Lattiasta vaneroidussa tavaratilassa on lattiassa kiitettävästi kiinteitä kiinnityslenkkejä, mutta ne ovat jotenkin anteeksipyytävän pienikokoisia, joten leveätä ja kankeaa kiinnitysliinaa saa tosissaan tunkea lenkistä lävitse.Hiljaisesti edetenEnnakkoluulottomasti autotulokkaaseen suhtautuva ilahtuisi siitä, että matkustamo on pakettiautokoriseksi autoksi miellyttävän hiljainen.Kiinteä, tavaratilan matkustamosta eristävä väliseinä ja sähköauton vaimeat ajoäänet ovat toimiva yhdistelmä. Korvia hivelee ajon aikainen meluttomuus.Kuskin istuin saisi olla tanakampi ja sivutuetumpi, sen säätövarat ovat kuitenkin riittävät, joten mieluisan ajoasennon kyllä löytää.Takana matkustavien istuinasento on pysty ja jalkatilaa on ruhtinaallisesti, mutta pehmeiden istuinten sivutuki on heikko.Tulokkaalla on vaivatonta taittaa niin pidempää taivalta kuin puikkelehtia kaupunkisokkelikoissakin, eikä taskuparkkeerauskaan tuota ongelmia umpinaisesta takaosasta huolimatta. Tästä pitävät huolen juuri ja juuri riittävän kokoiset sivupeilit sekä mainio peruutuskamera.Näkymät ulos ovat esteettömät. Mittaristo on miellyttävän selkeälukuinen ja sen valikoiden selailu vaivatonta. Keskinäyttö on varsin pieni.Kulkusuunta vaihtuu pienestä kytkimestä, joka saisi omana makuun olla kookkaampi vipunen. Kytkimeen pitää myös hieman kurotella.Kojelaudan päällä on avoin lokerikko, jossa tavarat seilaavat estettä puolelta toiselle, etenkin kannellisia lokerikkoja saisi olla enemmän.Toimintamatkan koetteluaPäätän testata pakettiauton kykyjä matka-ajossa välillä Helsinki–Lahti–Helsinki. Tavaratilassa on ajokoetta – ja muuttotarpeita – varten pyykinpesukone ja kuivausrumpu, repsikan penkillä apupoika matkaseurana.Lataan ajoakun täyteen. Muutaman pakkasasteen oloissa se tarkoittaa mittariston kertomana 312 kilometrin toimintamatkaa.Säädän auton sisälämpötilan 19 asteeseen, ajoasetukseksi Econ ja annan A/C-säädön olla kytkettynä. Päätän ajaa rauhallisesti turhia kiihdyttelemättä, mutta toisaalta luontevasti liikennevirrassa kanssa-autoilijoiden jalkoihin jäämättä. Istuinlämmitystäkin rohjetaan käyttää alkumatkasta. Ulkolämpötila vaihtelee koeajon aikana 5 ja 10 pakkasasteen välillä, ja sää on varsin tyyni.Mittaristoa jatkuvasti tarkkailemalla käy ilmi, ettei toimintamatka näytä alkumatkasta lainkaan hupenevan, vaikka kilometrejä kertyy. Toisaalta alkumatkasta eteen tulee jonoihin ja liikennevaloihin pysähtelyä, joten jarrutusenergian talteenotto tuo kilometrejä takaisin.Moottoritiellä ajan 80–90 kilometrin tuntivauhtia. Kun kookas rekka tulee sopivasti eteen, ajan sen perässä ajoviimalta suojassa toistakymmentä kilometriä, mikä varmaan säästää osaltaan toimintamatkaa. Tässä luonnollisesti turvaväli muistaen.Perille on matkaa 97 kilometriä, ja toistaiseksi näyttää hyvältä. Mittaristoa vilkuillessa yli 30 kWh:n kipuava kulutus tosin mietityttää. Lukema on toki ymmärrettävä kookkaalle autolle, jossa otsapinta-alaa riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittaristoa luettava oikeinKun määränpää on lähestymässä, laskeskelen jäljellä olevia kilometrejä. Niitä näyttäisi jäävän 150 kilometrin verran, kun paluumatkaa on ne samat 97 km.Toisaalta ranskalaisten ratissa ei kannata tuudittautua liian optimistiseksi, sillä yli 50 prosentin lataustasolla auto ei huomioi edeltäneitä ajoja tai ajo-olosuhteita. Maahantuoja avaa kysyttäessä, että toimintamatkamittarin logiikka on sama kaikissa Stellantis-perheen ranskalaissukuisissa sähköautoissa merkistä riippumatta: Citroën ë-C4 X:stä Peugeot e-208:iin.Kun ensimmäinen kymmenen prosenttia toimintamatkasta on huvennut eli ollaan välillä 90–50 prosenttia, kuljettajalle näkyvä toimintamatka-arvio on todellisen kulutuksen ja WLTP-arvon (koeajoautolla 330 km) laskennallinen yhdistelmä.Vastaavasti 50 prosentista alaspäin toimintamatkailmoitus perustuu aiempaan kulutukseen, ja on siten realistisimmillaan.Illaksi kotiinPerillä Lahdessa kilometrejä on jäljellä 140. Iltaisella paluumatkalla saa ajella rauhallisesti, jottei tarvitse loppumatkasta käydä välilataamassa autoa. Takaisin kotipihassa ollaan ongelmitta, jäljellä on 55 kilometriä.Sähköauto osoittautuu käyttökelpoiseksi matka-autoksikin, mutta tiuhaa päivän mittaista jakeluajoa ajatellen eli ammattikäyttöön toimintamatka ei välttämättä vielä riitä, jos tavoite on hoitaa päivän työajot ilman välilatauksia.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Tuomas Rajala Peugeot e-Expert Crew Cab 75 kWh XL Hinta alkaen 59 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 740 € Moottori Sähköauto etuveto Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 75 / 67,5 kWh Toimintamatka 330 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5309 mm, leveys 2204 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 4000 l Omamassa: 2128 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A) Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja