11.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Expert – kun sekajuna teki paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen Peugeot e-Expert Crew Cab on jännä ratkaisu – henkilöauton ja pakettiauton varsin onnistunut yhdistelmä. Hyvää: matkustamon tilaratkaisut, ajettavuus, hiljaisuus. Huonoa: toimintamatka, etuistuimen pehmeys, vaihdevipunen, tavaratilan kiinnityslenkit. Peugeotin täyssähköinen e-Expert Crew Cab on jännä tapaus, rohkea ja erikoinenkin ratkaisu. Koeajossa alla ei nimittäin ole toisaalta pakettiauton kuoriin mahdutettu tila-auto, muttei toisaalta myöskään tavaroiden kuljetukselle pyhitetty pakettiautokaan.Alla on kumpikin – ihan vanhojen hyvien aikojen sekajunan tapaan, mikä oli lempinimenä linja- ja kuorma-auton yhdistelmälle.Ja mukava lisämauste on, että niin kuljettajan valtakunta, matkustamo kuin auton suoma ajettavuuskin ovat hyvässä mielessä henkilöautomaista.Viisipaikkaisen tarjolle tulon mahdollistaa verotus ja käyttövoima. Sähköautona hinta voidaan pitää luokassaan kilpailukykyisenä – dieselinä hintaa korottava verorasitus olisi liian suuri, jotta autolle löytyisi ostajansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilainen ratkaisu toimiiEpäluuloinen arvioisi ratkaisua ärsyttäväksi kompromissiksi kummastakin näkökulmasta, niin ihmisten kuin tavaroiden kuljetustarpeita ajatellen. Totta, kontin tilavuus on rajoitettu.Tavaratila on selkeän muotoinen ja siten vaivattomasti käytettävä – joskin toki selkeästi tonniluokan peruspakua lyhyempi. Pituudeltaan 180-senttinen sänky mahtuu kyytiin juuri ja juuri. Lastauskynnys on mukavan matalat 60 senttiä.Tavaratilan korkeus on tyypilliset 1,4 metriä. Takaovet saa vapautettua saranoiltaan aukeamaan laajalle, mutta sivuovea ei ole käytössä.Lattiasta vaneroidussa tavaratilassa on lattiassa kiitettävästi kiinteitä kiinnityslenkkejä, mutta ne ovat jotenkin anteeksipyytävän pienikokoisia, joten leveätä ja kankeaa kiinnitysliinaa saa tosissaan tunkea lenkistä lävitse.Hiljaisesti edetenEnnakkoluulottomasti autotulokkaaseen suhtautuva ilahtuisi siitä, että matkustamo on pakettiautokoriseksi autoksi miellyttävän hiljainen.Kiinteä, tavaratilan matkustamosta eristävä väliseinä ja sähköauton vaimeat ajoäänet ovat toimiva yhdistelmä. Korvia hivelee ajon aikainen meluttomuus.Kuskin istuin saisi olla tanakampi ja sivutuetumpi, sen säätövarat ovat kuitenkin riittävät, joten mieluisan ajoasennon kyllä löytää.Takana matkustavien istuinasento on pysty ja jalkatilaa on ruhtinaallisesti, mutta pehmeiden istuinten sivutuki on heikko.Tulokkaalla on vaivatonta taittaa niin pidempää taivalta kuin puikkelehtia kaupunkisokkelikoissakin, eikä taskuparkkeerauskaan tuota ongelmia umpinaisesta takaosasta huolimatta. Tästä pitävät huolen juuri ja juuri riittävän kokoiset sivupeilit sekä mainio peruutuskamera.Näkymät ulos ovat esteettömät. Mittaristo on miellyttävän selkeälukuinen ja sen valikoiden selailu vaivatonta. Keskinäyttö on varsin pieni.Kulkusuunta vaihtuu pienestä kytkimestä, joka saisi omana makuun olla kookkaampi vipunen. Kytkimeen pitää myös hieman kurotella.Kojelaudan päällä on avoin lokerikko, jossa tavarat seilaavat estettä puolelta toiselle, etenkin kannellisia lokerikkoja saisi olla enemmän.Toimintamatkan koetteluaPäätän testata pakettiauton kykyjä matka-ajossa välillä Helsinki–Lahti–Helsinki. Tavaratilassa on ajokoetta – ja muuttotarpeita – varten pyykinpesukone ja kuivausrumpu, repsikan penkillä apupoika matkaseurana.Lataan ajoakun täyteen. Muutaman pakkasasteen oloissa se tarkoittaa mittariston kertomana 312 kilometrin toimintamatkaa.Säädän auton sisälämpötilan 19 asteeseen, ajoasetukseksi Econ ja annan A/C-säädön olla kytkettynä. Päätän ajaa rauhallisesti turhia kiihdyttelemättä, mutta toisaalta luontevasti liikennevirrassa kanssa-autoilijoiden jalkoihin jäämättä. Istuinlämmitystäkin rohjetaan käyttää alkumatkasta. Ulkolämpötila vaihtelee koeajon aikana 5 ja 10 pakkasasteen välillä, ja sää on varsin tyyni.Mittaristoa jatkuvasti tarkkailemalla käy ilmi, ettei toimintamatka näytä alkumatkasta lainkaan hupenevan, vaikka kilometrejä kertyy. Toisaalta alkumatkasta eteen tulee jonoihin ja liikennevaloihin pysähtelyä, joten jarrutusenergian talteenotto tuo kilometrejä takaisin.Moottoritiellä ajan 80–90 kilometrin tuntivauhtia. Kun kookas rekka tulee sopivasti eteen, ajan sen perässä ajoviimalta suojassa toistakymmentä kilometriä, mikä varmaan säästää osaltaan toimintamatkaa. Tässä luonnollisesti turvaväli muistaen.Perille on matkaa 97 kilometriä, ja toistaiseksi näyttää hyvältä. Mittaristoa vilkuillessa yli 30 kWh:n kipuava kulutus tosin mietityttää. Lukema on toki ymmärrettävä kookkaalle autolle, jossa otsapinta-alaa riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittaristoa luettava oikeinKun määränpää on lähestymässä, laskeskelen jäljellä olevia kilometrejä. Niitä näyttäisi jäävän 150 kilometrin verran, kun paluumatkaa on ne samat 97 km.Toisaalta ranskalaisten ratissa ei kannata tuudittautua liian optimistiseksi, sillä yli 50 prosentin lataustasolla auto ei huomioi edeltäneitä ajoja tai ajo-olosuhteita. Maahantuoja avaa kysyttäessä, että toimintamatkamittarin logiikka on sama kaikissa Stellantis-perheen ranskalaissukuisissa sähköautoissa merkistä riippumatta: Citroën ë-C4 X:stä Peugeot e-208:iin.Kun ensimmäinen kymmenen prosenttia toimintamatkasta on huvennut eli ollaan välillä 90–50 prosenttia, kuljettajalle näkyvä toimintamatka-arvio on todellisen kulutuksen ja WLTP-arvon (koeajoautolla 330 km) laskennallinen yhdistelmä.Vastaavasti 50 prosentista alaspäin toimintamatkailmoitus perustuu aiempaan kulutukseen, ja on siten realistisimmillaan.Illaksi kotiinPerillä Lahdessa kilometrejä on jäljellä 140. Iltaisella paluumatkalla saa ajella rauhallisesti, jottei tarvitse loppumatkasta käydä välilataamassa autoa. Takaisin kotipihassa ollaan ongelmitta, jäljellä on 55 kilometriä.Sähköauto osoittautuu käyttökelpoiseksi matka-autoksikin, mutta tiuhaa päivän mittaista jakeluajoa ajatellen eli ammattikäyttöön toimintamatka ei välttämättä vielä riitä, jos tavoite on hoitaa päivän työajot ilman välilatauksia.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Tuomas Rajala Peugeot e-Expert Crew Cab 75 kWh XL Hinta alkaen 59 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 740 € Moottori Sähköauto etuveto Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 75 / 67,5 kWh Toimintamatka 330 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5309 mm, leveys 2204 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 4000 l Omamassa: 2128 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A) Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!