15.6.2023

Koeajo: Peugeot e-Rifter – sähkökyytiä seitsemälle

Koeajo: Peugeot e-Rifter on perusvarma perheauto, joka tarjoaa helppokäyttöisyyttä arkiseen aherrukseen. Hyvää: sisätilat, ajamisen helppous Huonoa: pikalataus ja kulutus

Kun poiketaan viiden hengen normista, automarkkinat kapenevat merkittävästi. Viittä henkeä suuremmalle perheyksikölle ei ole tätä nykyä olemassa kovin paljon vaihtoehtoja, sillä jostain syystä seitsemänpaikkaisten autojen valikoima on kaventunut huomattavasti.

Suuremman perheen tarpeeseen vastaa Peugeot e-Rifter, jonka voimalinja on sähköinen. Voimanlähteenä toimii PSA-konsernin 100 kW sähkömoottori, jota tavataan monen muunkin sähkömallin keulalla. Vääntöä sähkömotista napataan 260 Nm, joka luovutetaan peliin viiveettä.

Vaikka e-Rifter on montaa henkilöautomalia suurempi, on sähkömoottorin tuottama voima varsin riittävä kuljettamaan isompaa henkilömäärää ja painavampaa lastia. Sähkömoottorin välitön voimantunne saa tilasukkulan tuntumaan jopa pirteältä, vaikka kovin häijyä suorituskykyä ei sovi odottaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hulppeasti tilaa jokaisella penkkirivillä

Tilojensa puolesta e-Rifter on varsin hulppea pakkaus, sillä sen sisuksiin mahtuu mukavasti seitsemän henkilöä ja maltillisesti tavaraa. Kolmannen penkkirivin istuimet soveltuvat pidempiaikaiseen matkustamiseen, eivätkä ole niin monen muun seiskapaikkaisen tavoin vain tilapäiseen käyttöön.

Viimeiselle penkkiriville kiipeäminen ei ole aivan yksinkertainen juttu, mutta toisen rivin penkin kääntyvät suhteellisen helposti tieltä. Kovin kookkaalle matkalaiselle sikaosastolle kapuaminen saattaa tuottaa haasteita, sillä tilaa ei ole kuitenkaan loputtomiin.

Tilantuntua korostuu auton korkeuden ansiosta ja jokaisella kolmella penkkirivillä voi istua sambapäähine päässä. Pienempikin kattokorkeus olisi toki riittänyt, mutta lisätilasta ei sinänsä ole haittaa.

Haasteeksi muodostuu tavaratila, joka on seitsemällä istuimella vaatimaton. Tämä piirre leimaa toki lähes jokaista 7-paikkaista automallia, jotka haluavat olla vähänkään henklilöautomaisia. Kaikki penkit paikallaan konttiin menee pari kauppakassia, eli lomareissun kamat täytyy sijoittaa vaikkapa suksiboksiin.

Peugeotin akkupaketti on 50 kWh, josta on käytettävissä 46 kWh. WLTP-kulutus on valmistajan ilmoituksen mukaan 20,5 kWh / 100 km, mutta viileässä kevätilmassa lukemaan joutuu laittamaan useamman kilowattitunnin lisää. Toimintasäteeksi optimaalisissa olosuhteissa muodostuu 270 kilometriä, mutta koeajon aikana range oli hieman alle kilometriä.

Valmistajan ilmoittama 20,5 kWh sadalle kilometrille on optimistinen, sillä kuten todettu, e-Rifter on korkea automalli. Otsapinta-ala ja massa nostavat keskikulutuksen etenkin moottoritiellä varsin korkeaksi, eikä 30 kWh / 100 km ole harvinaisuus kulutusmittarissa. Vaikka Peugeot on varmasti optimoinut kulutusta, ei sekään pysty kumoamaan fysiikan lakeja.

Arvaillaanpas kulutuksia

Toinen kiusallinen asia on auton antama toimintamatka-arvio, joka saattaa aiheuttaa etenkin uudelle kuljettajalle verenpaineen nousua. Täydellä akulla lähdettäessä auto ilmoittaa toimintamatkaksi käytännössä WLTP-lukeman. Kun varaustila laskee, korjaa Peugeot arvaustaan, ja ennustelukema romahtaa.

Alle 50 prosentin varauksella e-Rifter alkaa peilaamaan toimintamatkaennustetta pelkästään ajohistoriaan, jolloin arvio toimintamatkasta on realistisempi. Alle 50 prosentin varaustilassa ilmoitettuun arvioon voi siis luottaa paremmin.

Toimintasädettä tärkeämpi arvo sähköautolla ajamisessa on toki latausnopeus, joka on Peugeotin kohdalla periaatteen tasolla hyvällä tolalla. Maksiminopeus on 100 kW, mutta toki niin nopeasti sähköä saadaan hyvin lyhyen aikaa. 10–80 prosentin varaus saavutetaan kuitenkin parhaimmillaan 30 minuutissa.

Latausnopeuteen vaikuttavat sääolosuhteet, latauslaitteen nopeus ja galaxien liikkeet universumissa. Siksi 100 kW latausnopeuden vilahtamista laturilla ei kannata odottaa kovin innokkaasti. Hieman viileässä kevätilmassa latausnopeudet jäivät useimmiten alle 50 kW-tasolle.

Ajettavuudeltaan Peugeot on ranskalaisperinteen edustaja, eli kyydissä on painotettu mukavuusseikkoja. Vaikka e-Rifter on painava automalli, kantaa alusta massan hyvin. Painon toki huomaa mutkatiellä, mutta eihän perhesukkula olekaan tarkoitettu dynaamiseen ajoon.

Peugeot e-Rifter on parhaimmillaan lyhyiden matkojen taivaltajana ja silloin kun autolta vaaditaan hieman enemmän tilaa ja seitsemän istuinta. Luksusta ei ole luvassa, mutta suoritus on perushyvä. Tilalla on toki hintansa, sillä lapussa on reilut 40 000 euroa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat