28.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot Expert XL 4×4 – Ei mikä tahansa dingeli dangeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Expert -pakettiauton saa myös Dangelin valmistamalla järeällä nelivedolla. Kun autoon lisätään vielä Modulsystemsin työkaluhyllyköt, Expert on varsinainen asentajan unelma. Hyvää: Mukava ajettavuus, neliveto. Huonoa: Ahdas keskipaikka, nelivedon yhteyteen ei saatavilla automaattivaihteistoa. Peugeot Expert -pakettiauto on tuttu jo monen vuoden takaa, nykyinen mallisto on tullut myyntiin vuonna 2016. Kun Peugeot Expertin haluaa nelivetoisena mallina, sen hoitaa Ranskassa Peugeot’n tehtaan naapurissa Sentheimissa toimiva Dangel-niminen yritys.Dangel ei ole mikä tahansa dingeli dangeli, vaan erittäin vakavasti otettava nelivetojen valmistaja. Dangel on erikoistunut pelkästään nelivetojen rakentamiseen hyötyajoneuvoihin eikä Peugeot ole ainoa autovalmistaja, joka Dangelin palveluksia käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoja vuodesta 1980 alkaenKun Opel-, Citroën-, Fiat-, Peugeot- tai Toyota-merkkinen hyötyajoneuvo halutaan nelivetoisena, todennäköisesti autossa on Dangelin kädenjälki näkyvissä. Dangel on tehnyt vuodesta 1980 saakka Peugeot- ja Citroën-autoihin nelivetoja ja tänä päivänä se hoitaa myös Opelin, Fiatin sekä Toyotan mallien nelivetojen tuotantoa, koska kaikkien edellä mainitut hyötyajoneuvojen mallistot jakavat paljon tekniikkaa keskenään. Dangelin tuotteita liikkuu tänä päivänä maailmalla kymmeniä tuhansia autoja.Peugeot’n nelivetoiset pakut valmistetaan Dangelin omalla tehtaalla ja nelivedon lisäyksen yhteydessä autoon tehdään muitakin muutoksia. Nelivetoinen Peugeot Expert on maavaraltaan kaksi senttiä korkeampi kuin etuvetoinen versio. Etuvetoisen version maavara on 150 millimetriä, kun nelivetoisessa versiossa se on 170 milliä. Dangelilla maavaraa voidaan korottaa vielä 40 milliä lisää, jolloin maavara nousee jopa 210 millimetriin. Tällainen lisäkorotus maksaa 1100 euroa.Nelivedon asennuksen yhteydessä auton pohjaan asennetaan myös lisäsuojauksia pahempia maasto-olosuhteita silmällä pitäen. Myös vetokoukku voidaan asentaa tehdaslisävarusteena 700 euron lisähintaan. Jos taakse haluaa tasapyörästön lukituksen, se maksaa 1050 euroa lisää. Myös lisäliukuovi koeajoauton tapaan voidaan asentaa tehdaslisävarusteena auton kuljettajan puolelle 550 euron hintaan. Lähtökohtaisesti Expertissä on liukuovi vain apukuljettajan puolella.Autoon saa myös vajaaseen tonniin Suomessa asennettavat tavaratilan vaneroinnit.Lähes 60000 euron pakettiHinnoittelu Peugeot Expertin kohdalla menee niin, että Expert BlueHDi 145 XL 4x4 -malli maksaa Peugeot’n hinnastossa 51 113 euroa. Koeajetussa autossa on tämän lisäksi tehdaslisävarusteina edellä mainittuja varusteita, jotka tuovat noin 5 000 euron lisähinnan. Sen lisäksi Suomessa asennetut varusteet sekä peruutuskameran kytkentä Peugeot’n omaan järjestelmään maksaa noin 1 300 euroa. Koko paketilla hintaa siis tällöin 57 425 euroa – ja aika paljon ominaisuuksia. Pakettiautoon lisävarusteet otetaan yleensä tarpeeseen, ei huvin vuoksi ja kyseisessä koeajetussa yksilössä on jo aika paljon hyödyllisiä ominaisuuksia, tällä kombolla pääsee työhommiin jo vähän vaikeammankin tien päähän.Peugeot’n kyljistä löytyy Dangelin logot, kuten myös varsinaisesta ohjauspylvään vierestä löytyvästä nelivedon kytkimestä. Nelivetokytkimestä kuljettaja voi valita Eco-ohjelman, jolloin auto on etuvetoinen. Nelivedon saa säädettyä myös Auto-moodiin, jolloin auto säätää pitoa sinne missä sitä tarvitaan. Kolmas asetus on R.Lock, joka lukitsee nelivedon.Liikkeelle lähdetään etuvedollaPeugeot on auton käynnistettäessä aina etuvetoinen. Neliveto täytyy kytkeä erikseen päälle, kun sitä tarvitsee. Taka-akselille sijoitettu viskokytkin kytkee nelivedon päälle.Dangelin nelivedon ansiosta Expert on huomattavasti maastokykyisempi kuin perinteinen etuvetoinen malli ja sen vuoksi tällä yhdistelmällä uskaltaa sellaiseenkin maastoon, mihin ei etuvetoversiolla tulisi mieleenkään lähteä.Ohjaamosta Expertissä löytyy kovaa ja kalskeaa muovia, mutta työkäyttöönhän nämä on tehty. Vaihdekeppi autossa on kojelaudan alareunassa, joka tarkoittaa sitä, että jos joku joskus istuu auton keskipaikalle, hän joutuu istumaan epämukavasti vasen jalka vinossa. Vaihdekepin kojelautaan muodostama kohouma rajoittaa keskipaikan käyttöä. Ajettavuudeltaan Expert on leppoisa, ohjaamosta näkee hyvin, koska istutaan korkealla ja 144 hevosvoimainen diesel jaksaa vetää hyvin. Autoa ei tarvitse huudattaa millään vaihteella, vaan moottori jaksaa vetää mukavasti alakierroksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 6 kuutiota tavaratilaaKoeajossa olleessa Peugeot Expert oli ns. XL-malli, eli pisin mahdollinen Expert, mitä on saatavilla. Tavaratilan koko oli 6,1 kuutiota. Saatavilla on vielä niin sanottu läpilastattava malli, jossa matkustamon ja tavaratilan seinän alareunassa on avattava Modwork-luukku, jolloin esimerkiksi pitkiä kappaleita saa lastattua auton kyytiin. Tällaisen auton tavaratilan kooksi Peugeot ilmoittaa 6,6 kuutiota.Koeajoauton tavaratilasta löytyi myös Modulsystemsin autoon räätälöidyt työkalu- ja tarvikekalusteet. Modulsystemsin kalusteratkaisut pitävät työkalut ja tarvikkeet järjestyksessä. Lisäksi Modulsystemsin kalusteet voi asentaa autoon niin, että tietyt hyllyt aukeavat pakettiauton liukuoven takaa ulkopuolelta käytettäväksi.Modulsystemsin valikoimaan kuuluvat myös esimerkiksi taakkatelineet, joissa on integroidut oranssit vilkkuvalot sekä sisävalaistus. Nämä toimivat mukana tulevalla kaukosäätimellä. Työvaloille asennetaan työkaluhyllykön uumeniin myös lisäakku.Pakettiauto, jossa on nelivedon lisäksi edellä mainitut muut ominaisuudet ja koeajoauton lailla asennetut Modulsystemsin työkalu- ja tarvikehyllyköt, on varsinainen asentajan unelma – jolla päässee myös perille, sinne minne on tarve.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Peugeot Expert BlueHDi 145 XL 4x4 Hinta alkaen 51 113 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 425 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalvaihteisto, neliveto. Teho 106 kW (144 hv), 3 700 r/min Vääntö 340 Nm (2 000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1960 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 6100 l Omamassa: 1831 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous