15.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Pihi ja ketterä – Seat Ibiza 1.0 TGI Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajoimme laajalti kiitosta niittäneen Ibizan kaasuversiona. Hyvää: hinta, alhaiset päästöt, ajettavuus, pitkä takuu. Huonoa: niukahko tavaratila, tiuha kaasutankkaustarve, puhdittomuus maantiellä. Jos haluaa tyynnytellä omaatuntoaan ja ajaa varsin päästöttömästi, on Seat Ibiza 1.0 TGI Style kaasuautona järkiratkaisu. Mutta yhtä vaivaton kaasuautoilu vaatii: tiuhaa tankkausta ja sitä, että arkiset liikkumistarpeet kulkevat niillä väylillä, joiden varrella on kaasutankkausasemia.Kaasutankkausverkosto tihentyy, mutta on vielä harvahko Etelä-Suomen yläpuolella. Kaasutankkausasemia on kaikkiaan kolmisenkymmentä. Pidemmät lomareissut hoituvat bensiinin voimin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasulla 300 kilometriäSeat Ibiza on hybridi, joten kaasun ehdyttyä matka jatkuu bensiinin voimin. Voimanlähteenä on litrainen TSI-bensiinimoottori, joka on edelleen kehitetty maa-/biokaasua varten.Kaupungissa ja taajamassa ei etenemisessä ole ongelmia. Kolmisylinterinen porisee keulilla mukavin käyntiäänin, mutta osoittautuu etenkin maantieajossa aikamoisen tehottomaksi. Vauhdin kasvaessa myös melutaso kasvaa.Kaasusäiliöiden paino syö osansa rivakkuudesta. Kaasu-Ibiza on noin 130 kiloa vastaavaa bensiinimallia (Seat Ibiza 1.0 Style) painavampi.Auto käyttää ensin maakaasun ja vasta sen jälkeen vaihtaa bensiinin. Käyttäjä ei voi siis ajon aikana valita haluamaansa käyttövoimaa. Tämä ratkaisu on käytössä myös kilpailijoiden kaasuautoissa.Seatin kaasu-Ibizan toimintamatka on noin 1 100 kilometriä, josta kaasun voimin voi edetä noin 300 kilometriä. Se tietää tiuhaa tankkausväliä. Ibizan kaasusäiliöihin mahtuu 13 kiloa kaasua ja bensiinitankki vetää 40 litraa menovettä. Ibiza kuluttaa kaasua noin 3,3 kg/100 km. Automallin hiilidioksidipäästöt ovat 88 grammaa kilometrillä. Kaasuautoon voi tankata joko bio- tai maakaasua, jotka molemmat ovat metaania. Biokaasu on valmistettu kotimaisista jätteistä, mutta on hieman hinnakkaampaa kuin tuontikaasu Venäjältä.Kontti kutistuu, luonto kiittääIbizan kaasusäiliöt sijaitsevat tavaratilan alla ja varastavat välipohjan alla olevan tilan. Kaasusäiliöiden autoon mahduttaminen syö tavaratilasta noin 90 litraa.Maakaasun hiilidioksidipäästöt ovat noin 25 prosenttia alhaisemmat kuin bensiinillä. Kaasuauton virallinen hiilidioksipäästö ilmoitetaan maakaasun päästöjen mukaan huolimatta siitä, millä käyttövoimalla autolla ajetaan.Kaasukatras kasvanutKaasuautojen katras on kasvanut viime vuosina. Yhä useammalla autonvalmistajalla on tarjolla yhä useampi kaasuautomalli. Seatilla on tarjota kattava kaasukatras, jossa ovat Mii Ecofuel, Ibiza TGI ja Leon TGI/ST TGI. Kuluvan vuoden loppupuolella tulee tarjolle vielä Seat Arona TGI. Kaasu-Seat maksaa vain tuhatkunta euroa enemmän kuin vastaava bensiinimoottorilla varustettu automalli.Maahantuojan nettisivuilla on suuntaa-antava vertailu (esimerkkinä Leon-kokoluokan auto), joka puoltaa kaasuautoilua myös käyttökustannusten näkökulmasta. Sen mukaan 10 euron tankkauksella bensiinin voimin voi keskimäärin edetä 127 kilometriä. Vastaavat lukemat dieselille on 175 km, biokaasulle 208 km ja maakaasulle 222 km.Vertailun polttoaineiden hinnat perustuvat pääkaupunkiseudun keskimääräisiin hintoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAnsaitusti palkittuAjettavuus on kunnossa. Seat Ibizan valtteja ovat herkkä ja tarkka ohjaustuntuma, hyvä alusta ja äänieristys sekä vakaus matka-ajossa. Espanjalainen on tilava, tyylikäs ja tasaisen laadukas pikkuauto, joka on pärjännyt erinomaisesti kilpailijoidensakin joukossa kuten Moottorin (10/2017) pikkuautovertailussa. Ibiza oli myös suomalaisten autotoimittajien äänin Vuoden Auto Suomessa 2018. Sisätilojen ja materiaaliratkaisujensa puolesta koeajettu Ibiza-yksilö on hieman tylsähkö, mutta niinhän ne aika perusvarusteiset pikkuautot tapaavat olla.Auto on päästöpohjaisen verotuskohtelun jäljiltä kohtuuhintainen hankinta, sillä auton saa edullisimmillaan alle 18 000 eurolla. Koeajoauton hintaa nostavat muutamat lisävarusteet kuten mukautuva vakionopeudensäädin ja led-paketti.Jos kaasu-Ibizansa valitsee Xcellence- tai FR-varustetasoisena, nousee auton hinta ilman lisävarusteita yli 20 000 euron.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Seat Ibiza 1.0 TGI Style Hinta alkaen 17 763 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 353 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000 r/min Vääntö 160 Nm (1900–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1900–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2548 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?