15.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Pihi ja ketterä – Seat Ibiza 1.0 TGI Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajoimme laajalti kiitosta niittäneen Ibizan kaasuversiona. Hyvää: hinta, alhaiset päästöt, ajettavuus, pitkä takuu. Huonoa: niukahko tavaratila, tiuha kaasutankkaustarve, puhdittomuus maantiellä. Jos haluaa tyynnytellä omaatuntoaan ja ajaa varsin päästöttömästi, on Seat Ibiza 1.0 TGI Style kaasuautona järkiratkaisu. Mutta yhtä vaivaton kaasuautoilu vaatii: tiuhaa tankkausta ja sitä, että arkiset liikkumistarpeet kulkevat niillä väylillä, joiden varrella on kaasutankkausasemia. Kaasutankkausverkosto tihentyy, mutta on vielä harvahko Etelä-Suomen yläpuolella. Kaasutankkausasemia on kaikkiaan kolmisenkymmentä. Pidemmät lomareissut hoituvat bensiinin voimin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaasulla 300 kilometriä Seat Ibiza on hybridi, joten kaasun ehdyttyä matka jatkuu bensiinin voimin. Voimanlähteenä on litrainen TSI-bensiinimoottori, joka on edelleen kehitetty maa-/biokaasua varten. Kaupungissa ja taajamassa ei etenemisessä ole ongelmia. Kolmisylinterinen porisee keulilla mukavin käyntiäänin, mutta osoittautuu etenkin maantieajossa aikamoisen tehottomaksi. Vauhdin kasvaessa myös melutaso kasvaa. Kaasusäiliöiden paino syö osansa rivakkuudesta. Kaasu-Ibiza on noin 130 kiloa vastaavaa bensiinimallia (Seat Ibiza 1.0 Style) painavampi. Auto käyttää ensin maakaasun ja vasta sen jälkeen vaihtaa bensiinin. Käyttäjä ei voi siis ajon aikana valita haluamaansa käyttövoimaa. Tämä ratkaisu on käytössä myös kilpailijoiden kaasuautoissa. Seatin kaasu-Ibizan toimintamatka on noin 1 100 kilometriä, josta kaasun voimin voi edetä noin 300 kilometriä. Se tietää tiuhaa tankkausväliä. Ibizan kaasusäiliöihin mahtuu 13 kiloa kaasua ja bensiinitankki vetää 40 litraa menovettä. Ibiza kuluttaa kaasua noin 3,3 kg/100 km. Automallin hiilidioksidipäästöt ovat 88 grammaa kilometrillä. Kaasuautoon voi tankata joko bio- tai maakaasua, jotka molemmat ovat metaania. Biokaasu on valmistettu kotimaisista jätteistä, mutta on hieman hinnakkaampaa kuin tuontikaasu Venäjältä. Kontti kutistuu, luonto kiittää Ibizan kaasusäiliöt sijaitsevat tavaratilan alla ja varastavat välipohjan alla olevan tilan. Kaasusäiliöiden autoon mahduttaminen syö tavaratilasta noin 90 litraa. Maakaasun hiilidioksidipäästöt ovat noin 25 prosenttia alhaisemmat kuin bensiinillä. Kaasuauton virallinen hiilidioksipäästö ilmoitetaan maakaasun päästöjen mukaan huolimatta siitä, millä käyttövoimalla autolla ajetaan. Kaasukatras kasvanut Kaasuautojen katras on kasvanut viime vuosina. Yhä useammalla autonvalmistajalla on tarjolla yhä useampi kaasuautomalli. Seatilla on tarjota kattava kaasukatras, jossa ovat Mii Ecofuel, Ibiza TGI ja Leon TGI/ST TGI. Kuluvan vuoden loppupuolella tulee tarjolle vielä Seat Arona TGI. Kaasu-Seat maksaa vain tuhatkunta euroa enemmän kuin vastaava bensiinimoottorilla varustettu automalli. Maahantuojan nettisivuilla on suuntaa-antava vertailu (esimerkkinä Leon-kokoluokan auto), joka puoltaa kaasuautoilua myös käyttökustannusten näkökulmasta. Sen mukaan 10 euron tankkauksella bensiinin voimin voi keskimäärin edetä 127 kilometriä. Vastaavat lukemat dieselille on 175 km, biokaasulle 208 km ja maakaasulle 222 km. Vertailun polttoaineiden hinnat perustuvat pääkaupunkiseudun keskimääräisiin hintoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ansaitusti palkittu Ajettavuus on kunnossa. Seat Ibizan valtteja ovat herkkä ja tarkka ohjaustuntuma, hyvä alusta ja äänieristys sekä vakaus matka-ajossa. Espanjalainen on tilava, tyylikäs ja tasaisen laadukas pikkuauto, joka on pärjännyt erinomaisesti kilpailijoidensakin joukossa kuten Moottorin (10/2017) pikkuautovertailussa. Ibiza oli myös suomalaisten autotoimittajien äänin Vuoden Auto Suomessa 2018. Sisätilojen ja materiaaliratkaisujensa puolesta koeajettu Ibiza-yksilö on hieman tylsähkö, mutta niinhän ne aika perusvarusteiset pikkuautot tapaavat olla. Auto on päästöpohjaisen verotuskohtelun jäljiltä kohtuuhintainen hankinta, sillä auton saa edullisimmillaan alle 18 000 eurolla. Koeajoauton hintaa nostavat muutamat lisävarusteet kuten mukautuva vakionopeudensäädin ja led-paketti. Jos kaasu-Ibizansa valitsee Xcellence- tai FR-varustetasoisena, nousee auton hinta ilman lisävarusteita yli 20 000 euron. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Seat Ibiza 1.0 TGI Style Hinta alkaen 17 763 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 353 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000 r/min Vääntö 160 Nm (1900–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1900–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2548 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe