4.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: pikafarkun päivitys – Subaru Levorg GT-N 1.6i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Levorq tarjoaa uudistettunakin aikamatkan aitouteen. Hyvää: parantunut jousitusmukavuus ja tavaratilan muunneltavuus, toimiva ergonomia, valtavirrasta poikkeava tunnelma. Huonoa: matala tavaratila, suppea mallivalikoima. Vuonna 2015 myyntiin tullut Subaru Levorg kävi hiljattain kasvojenkohennuksessa, mistä silmiinpistävimpänä merkkinä ovat etupuskurista ajovalojen yhteyteen siirretyt suuntavilkut. Lisäksi ajovalot ovat nyt kahdessa kalliimmassa varustetasossa kääntyvää mallia.Koeajossamme oli noista kolmesta tasosta keskimmäinen eli GT-N. Muuta valinnan varaa ei Levorgia havittelevalla edelleenkään ole, sillä korimallina on aina farmari, ja myös voiman välittämisessä tiehen noudatetaan yhtä menetelmää, portaatonta automaattivaihteistoa yhdistettynä nelivetoon.Tuo voima syntyy entiseen tapaan 1,6-litraisesta ahdetusta bensiinimoottorista – toisin kuin vastikään uudistuneissa Imprezassa ja sen maastomallissa XV:ssä, jotka liikkuvat vapaasti hengittävien 1,6- tai 2,0-litraisten bensakoneiden voimin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonaa puikulassaJatkuvasti yhä modernimpia autoja koeajavalle autotoimittajalle Levorg on kuin tuulahdus menneestä – ja nimenomaan positiivisessa hengessä.Aika iso osa tästä fiiliksestä muodostuu auton koosta sekä mittasuhteista. Leveissä ja korkeissa katumaastureissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta silti puikulanmuotoinen sporttifarkku niiden lomassa virkistää mieltä.Takautumia ei voi välttää myöskään silloin, kun laskeutuu Levorgin matalaan koriin. Kookkaita koipia autoon sovitellessa ohjauspyöräkin tuntuu olevan vähän tiellä – ihan kuin joskus 1990-luvun vuosina.Mutta vaikka katto ja kyljet lähestyvät kuljettajaa intiimimmällä tavalla kuin nykyautoissa yleensä, pitkällekään kuljettajalle ei aiheudu ahtautta. Se rattikin asettuu lopulta oikealle paikalleen, ja jalat uppoavat syvälle kohti keulaa.Ajoasennon mittasuhteissa mikään ei siis ole pielessä, mutta istuin saisi sijaita vielä lähempänä maanpintaa, jotta reisituki muodostuisi muhkeammaksi. Sinänsä penkki on miellyttävän pehmeäpintainen ja sivutukineen hyvin muotoiltu.Yksinkertaista ysäriäMutkatonta menneisyyttä edustaa myös näkyvyys ulos. A-pilarit apuikkunoineen ja taaemmas siirrettyine sivupeileineen ovat keskimääräistä pystymmässä ja lisäksi ohuehkot, joten katveet etuviistoon jäävät pieniksi.Ohjaamon tyyli on niin ikään perinteisen japanilainen, mutta silti – tai ehkä juuri siksi – hyvin toteutettu. Tärkeimmät toiminnot on kiitettävästi jaoteltu mittariston keskinäytön sekä kahden erillisen kojelaudan näytön kesken. Näistä ylemmäs sijoitettu on aiempaa leveämpi.Lämmityslaitteen säätimet jatkavat tätä selkeää ja suurikokoista linjaa. Bonuksena puhallinvoimakkuutta sekä lämmönjakoa voi halutessaan manuaalisesti muuttaa ilman, että automaatti-ilmastointi putoaa kokonaan käsisäädölle. Tämän lisäksi on mainittava vielä yhtenä retrodetaljina istuinlämmittimien keinukytkimet – vanhanaikaista, ehkä, mutta mieluummin näitä hanskat kädessä napsuttelee kuin alati yleistyviä kosketusnäyttöjä.Lähempänä luntaValmistajan mukaan jousitusta on faceliftin yhteydessä pehmennetty, ja mukavuus onkin nyt kohtuullisen hyvällä tolalla. Alusta tuntee edelleen pienet epätasaisuudet eli täristää hieman, mutta suuremmissa liikkeissä mukana on sopivaa elastisuutta.Levorgin alemman keskiluokan lähtökohdat paljastuvat moottoritien karkeiden urien aiheuttamassa melussa. Vastaavasti kuoppaisella pikkutiellä auto on laadukkaan äänetön, mitä nyt kevään viimeiset hiekoitussorat rapisevat kuuluvasti lokasuojissa.Bokserikone kuulostaa siltä itseltään, eli mehukkaan kurnuttavalta. Turbon mukanaan tuoma alavääntö sekä vaihteistoon ohjelmoidut ”pykälät” saavat aikaan sen, ettei kiihdytyksissä tarvitse jäädä kuuntelemaan koneen huutoa.Moottori myös vastaa kivasti kaasuun, mutta lievää viivyttelyä ei tässäkään automaattivaihteisessa pysty täysin välttämään, kun koneesta otetaan kaikki irti. Parkkipaikalla puolestaan häiritsevät subarumaisen hyökkäävät liikkeellelähdöt.Ohjauksen keskialue vaikutti ainakin alla olleilla nastattomilla talvirenkailla hieman heilurimaiselta, mutta yleisesti Levorgin ajettavuudessa on miellyttävää tunnokkuutta, jota edellä mainitut kompaktit ulkomitat eivät ainakaan haittaa.Liukkaalla kelillä kääntyvyyttä voi kivasti kohentaa kaasulla. Nelivedon lähtökohtaisesta 60:40-voimanjaosta huolimatta aliohjautuminen on vähäistä eikä mitään yllättävää tapahdu, kunnes ajonvakautus nappaa laajemmat luisut melko kulmikkaasti haltuunsa. Järjestelmän ”yli” ajaminen edellyttääkin korostetun pehmeää ajotyyliä, jotta nelivedosta saa kaiken irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaittuu tavaroillekinTilapuolella merkittävä parannus on aiemman kaksiosaisen takaistuimen selkänojan korvannut kolmeen osaan taittuva noja, joka mahdollistaa pitkien esineiden, kuten suksien kuljettamisen ilman katolle nostettavaa boksia.Kontti itsessään on farmariksi todella matala, eivätkä välipohjan alla olevat syvähköt lokerot täysin tätä paikkaa. Luukkukaan ei aukea kovin ylös – jälleen yksi tyypillinen muisto sieltä parin vuosikymmenen takaa.Takatilat edustavat parasta alemman keskiluokan tasoa, eli hujopinkin polvet saa ahdettua mukaan, kunhan neuvottelee asiasta edessä istuvien kanssa. Pääntilaakin riittää. Sen sijaan reisitukea ei juuri ole, mutta vastaavasti selkänoja on sijoitettu mukavaan kulmaan.Vuosikymmenen valintaKaiken kaikkiaan Levorg sijoittuu niiden autojen joukkoon, joiden ei edes tarvitse miellyttää jokaista.Ottaminen tai jättäminen riippuu suuresti siitä, pitääkö ysärivuosikymmentä viimeisenä oikeana autojen aikakautena, vai hautaako sen mieluummin mielestään pois. Viimeksi mainitulle autoilijajoukolle vaihtoehtoja riittää sadoittain, ensin mainitulle uutena hyvin vähän.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.subaru.fi/levorg Subaru Levorg GT-N 1.6i Hinta alkaen 42 017 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 017 € Moottori Bensiinimoottori 1 599 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 4800–5600 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4690 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous