29.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: pinnalta pirteä Kia Soul EV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Soul EV on pirteä ja käytännöllinen sähköauto, jonka ikä näkyy vanhentuneessa latauksessa. Hyvää: raikas ulkoasu, vaivattomuus etenkin taajamissa. Huonoa: Type 1 -lataus. Persoonallisuutta ja käytännöllisyyttä on totuttu pitämään lähes vastakohtina, mutta Kia Soul onnistuu tarjoamaan ripauksen molempia. Korkeaan autoon on vaivaton kulkea ja siellä istuu ryhdikkäästi. Soul on omiaan etenkin kaupungissa, ja nyt tuttuihin kuoriin saa myös sähkövoimaa: Kia Soul EV saapuu vihdoin Suomeen.Vihdoin ja viimein, sillä auto on esitelty maailmalla jo vuonna 2014. Täyssähköinen Soul EV nähtiin Suomeen sopivaksi, kun valmistaja päivitti akun 27:stä 30 kilowattituntiin. Kauniiden ja virallisten lukemien valossa se tarkoittaa 250 kilometriä sähköajoa. Käytännössä kyse on vajaasta parista sadasta – Yhdysvaltalaisen EPA:n 182 kilometriä lienee paljon lähempänä todellisuutta, joka tietysti riippuu paljon nopeudesta ja olosuhteista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungin kasvattiKia Soul EV:n kosketusnäytöltä voi helposti tarkastella matkakohtaisia energiakulutuksia: lyhyissä siirtymissä korostuu lämmityksen osuus.Vajaa parisataa kilometriä ei ole paljon, mikäli Soulilla mielii Hangosta Nuorgamiin. Pääkaupunkiseudun ruuhkissa parin sadan kilometrin tahkomisessa kestää kuitenkin ihan tarpeeksi kauan. Pätkittäisistä siirtymistä koostuneella koeajolla Kian ennuste pyörii noin 170 kilometrin tuntumassa. Lyhyillä matkoilla energiaa hukkuu jatkuvaan sisätilojen lämmittelyyn, joten pääkaupunkiseudun kuplasta poistuessa autolla päässee hieman pidemmällekin.Mittaristo on selkeä. Koeajon keskikulutus pyöri 17,4 kWh/100km tuntumassa.Äkillisen lataustarpeen yllättäessä Soul EV:tä voi ruokkia CHAdeMO-pikalatauksella 50 kilowatin teholla. Käytännössä se tarkoittaa akun latautumista lähes täyteen 20 minuutin kahvitauolla.Valitettavasti Soul EV:n ikä paistaa peruslatauksessa. Vaihtovirralla tapahtuva peruslataus sujuu Kia Soul EV:ssä Type 1 -liittimen kautta, eli auto ruokailee samalla liittimellä Nissan Leafin kanssa. Nykyisin autoteollisuus ja latausasemat ovat siirtyneet lähes täysin Type 2 -liittimeen, joten Soulia julkisilla pisteillä lataavien kannattaa investoida adapterijohtoon. Se tietää lisää säätöä tavaratilassa pyörivään kaapelihässäkkään. Soul EV:n vaihtovirtalatauksen teho on vain 6,6 kilowattia, eli tienpäällä kannattaa muutenkin turvautua pikalatauspisteisiin.Latausportit löytyvät keulamaskin alta: vasemmalla Type 1, oikealla CHAdeMO.Ulkopuolisille äänetönLataus unohtaen Kia Soul EV on yhä toimiva kokonaisuus. Auton 81 kilowatin eli 111 hevosvoiman huipputeho ei tee siitä varttimailien virtuoosia, mutta arkeen se riittää mainiosti. Sähköautossa huipputeho on muutenkin hieman eri asia kuin polttomoottorin kanssa: reagointi on nopeaa eikä moottori huuda huipputehollakaan. Myöskään vaihteisto ei sekoita pakkaa, joten voima on aina käytössä välittömästi – toisaalta korkeissa vauhdeissa meno hyytyy, kun moottorin paras vetoalue alkaa loppumaan. Kaupunkiajossa osaa arvostaa äänettömyyttä: ei Soulissa matkustavien, vaan muiden kannalta: jos tehoa tarvitsee, voi kaasun painaa pohjaan lähettämättä ympäristöön huutavan moottorin paheksuntaa.Soul EV:n ajettavuus ei yllä pirteän ja persoonallisen ulkokuoren tasolle, mutta ei se myöskään murskaa kokonaiskuvaa. Auto on yksinkertaisesti toimiva, mutta myös karismaton. Sillä on vaivatonta liikkua pitkin taajamia, ja tarvittaessa ohjaksissa viihtyy myös vierailulla naapuripitäjään. Ajettavuus on hyvää paria sisätilojen kanssa: koeajoauton harmaan beige kuosi valkoisin vivahtein tuo välittömästi mieleen pohjoisamerikkalaiset värimaailmat. Sähköpainos ei pilaa Soulin tiloja. Autossa istuu ryhdikkäästi edessä ja takana. Takaistuimen ja takaluukun väliin jää varsin lyhyt mutta tasainen tavaratila.Kia Soul EV:n suurin ongelma sähköautomarkkinoilla on kuitenkin sen pirteän kuoren alla paistava tavallisuus: mikään toimissa kokonaisuudessa ei kohoa erityisesti esiin, mutta vastapainoksi latauspuolella ollaan hivenen tuoreimpia kilpailijoita jäljessä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Soul EV Hinta alkaen 35 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 674 € Moottori Sähkömoottori, 30 kWh litiumpolymeeriakku, 375 V, 1-vaihteinen automaattivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (111 hv), 2730–8000 r/min Vääntö 285 Nm (0–2730 r/min) Teho 81 kW, 285 r/min Vääntö 285 Nm (0–2730 r/min) Akku 30 kWh litiumpolymeeriakku, 375 V Toimintamatka 250 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 145 km/h Mitat pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous