29.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: pinnalta pirteä Kia Soul EV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Soul EV on pirteä ja käytännöllinen sähköauto, jonka ikä näkyy vanhentuneessa latauksessa. Hyvää: raikas ulkoasu, vaivattomuus etenkin taajamissa. Huonoa: Type 1 -lataus. Persoonallisuutta ja käytännöllisyyttä on totuttu pitämään lähes vastakohtina, mutta Kia Soul onnistuu tarjoamaan ripauksen molempia. Korkeaan autoon on vaivaton kulkea ja siellä istuu ryhdikkäästi. Soul on omiaan etenkin kaupungissa, ja nyt tuttuihin kuoriin saa myös sähkövoimaa: Kia Soul EV saapuu vihdoin Suomeen. Vihdoin ja viimein, sillä auto on esitelty maailmalla jo vuonna 2014. Täyssähköinen Soul EV nähtiin Suomeen sopivaksi, kun valmistaja päivitti akun 27:stä 30 kilowattituntiin. Kauniiden ja virallisten lukemien valossa se tarkoittaa 250 kilometriä sähköajoa. Käytännössä kyse on vajaasta parista sadasta – Yhdysvaltalaisen EPA:n 182 kilometriä lienee paljon lähempänä todellisuutta, joka tietysti riippuu paljon nopeudesta ja olosuhteista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupungin kasvatti Kia Soul EV:n kosketusnäytöltä voi helposti tarkastella matkakohtaisia energiakulutuksia: lyhyissä siirtymissä korostuu lämmityksen osuus. Vajaa parisataa kilometriä ei ole paljon, mikäli Soulilla mielii Hangosta Nuorgamiin. Pääkaupunkiseudun ruuhkissa parin sadan kilometrin tahkomisessa kestää kuitenkin ihan tarpeeksi kauan. Pätkittäisistä siirtymistä koostuneella koeajolla Kian ennuste pyörii noin 170 kilometrin tuntumassa. Lyhyillä matkoilla energiaa hukkuu jatkuvaan sisätilojen lämmittelyyn, joten pääkaupunkiseudun kuplasta poistuessa autolla päässee hieman pidemmällekin. Mittaristo on selkeä. Koeajon keskikulutus pyöri 17,4 kWh/100km tuntumassa. Äkillisen lataustarpeen yllättäessä Soul EV:tä voi ruokkia CHAdeMO-pikalatauksella 50 kilowatin teholla. Käytännössä se tarkoittaa akun latautumista lähes täyteen 20 minuutin kahvitauolla. Valitettavasti Soul EV:n ikä paistaa peruslatauksessa. Vaihtovirralla tapahtuva peruslataus sujuu Kia Soul EV:ssä Type 1 -liittimen kautta, eli auto ruokailee samalla liittimellä Nissan Leafin kanssa. Nykyisin autoteollisuus ja latausasemat ovat siirtyneet lähes täysin Type 2 -liittimeen, joten Soulia julkisilla pisteillä lataavien kannattaa investoida adapterijohtoon. Se tietää lisää säätöä tavaratilassa pyörivään kaapelihässäkkään. Soul EV:n vaihtovirtalatauksen teho on vain 6,6 kilowattia, eli tienpäällä kannattaa muutenkin turvautua pikalatauspisteisiin. Latausportit löytyvät keulamaskin alta: vasemmalla Type 1, oikealla CHAdeMO. Ulkopuolisille äänetön Lataus unohtaen Kia Soul EV on yhä toimiva kokonaisuus. Auton 81 kilowatin eli 111 hevosvoiman huipputeho ei tee siitä varttimailien virtuoosia, mutta arkeen se riittää mainiosti. Sähköautossa huipputeho on muutenkin hieman eri asia kuin polttomoottorin kanssa: reagointi on nopeaa eikä moottori huuda huipputehollakaan. Myöskään vaihteisto ei sekoita pakkaa, joten voima on aina käytössä välittömästi – toisaalta korkeissa vauhdeissa meno hyytyy, kun moottorin paras vetoalue alkaa loppumaan. Kaupunkiajossa osaa arvostaa äänettömyyttä: ei Soulissa matkustavien, vaan muiden kannalta: jos tehoa tarvitsee, voi kaasun painaa pohjaan lähettämättä ympäristöön huutavan moottorin paheksuntaa. Soul EV:n ajettavuus ei yllä pirteän ja persoonallisen ulkokuoren tasolle, mutta ei se myöskään murskaa kokonaiskuvaa. Auto on yksinkertaisesti toimiva, mutta myös karismaton. Sillä on vaivatonta liikkua pitkin taajamia, ja tarvittaessa ohjaksissa viihtyy myös vierailulla naapuripitäjään. Ajettavuus on hyvää paria sisätilojen kanssa: koeajoauton harmaan beige kuosi valkoisin vivahtein tuo välittömästi mieleen pohjoisamerikkalaiset värimaailmat. Sähköpainos ei pilaa Soulin tiloja. Autossa istuu ryhdikkäästi edessä ja takana. Takaistuimen ja takaluukun väliin jää varsin lyhyt mutta tasainen tavaratila. Kia Soul EV:n suurin ongelma sähköautomarkkinoilla on kuitenkin sen pirteän kuoren alla paistava tavallisuus: mikään toimissa kokonaisuudessa ei kohoa erityisesti esiin, mutta vastapainoksi latauspuolella ollaan hivenen tuoreimpia kilpailijoita jäljessä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Soul EV Hinta alkaen 35 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 674 € Moottori Sähkömoottori, 30 kWh litiumpolymeeriakku, 375 V, 1-vaihteinen automaattivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (111 hv), 2730–8000 r/min Vääntö 285 Nm (0–2730 r/min) Teho 81 kW, 285 r/min Vääntö 285 Nm (0–2730 r/min) Akku 30 kWh litiumpolymeeriakku, 375 V Toimintamatka 250 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 145 km/h Mitat pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan