24.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Pirteä tapaus – Seat Ateca 2.0 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajettu Seat Ateca on pirteä tapaus – ja kahdella tapaa. Auto näyttää nuorekkaalta ja konehuoneessa riittää puhtia. Hyvää: ketteryys, eleetön ajokäytös, moottori, neliveto. Huonoa: ajomelu, istuinasento takana, muovinen sisäilme. Nelivetoinen katumaasturi on monen valinta, mutta jos autonsa kuorruttaa monin herkuin, kipuaa hinta. Seat Ateca 2.0 TSI 190 4Drive FR Business DSG on malliversio, josta saa maksaa liki 45 000 euroa. Mutta rahalla saa ja autolla pääsee -sanotaan. Se pätee koeajetun yksilönkin kanssa, sillä rahatukolle saa myös vastinetta. Toki Seat Ateca -katumaasturin saa edullisimmillaan liki puolta edullisemmin, sillä litraisella bensiinimoottorilla varustettuna hintalapussa lukee rapiat 23 000 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterä ajettavaSeat Atecan tavaratilan lyhyys asettaa rajat kuljetuskyvyille.Kompakti koko suo ajoarkeen ketteryyttä. Atecalla on vaivatonta suhailla kaupunkisokkelikoissa ja ahtailla pysäköintialueilla. Auto myös viikkaantuu helposti kadunvarren pysäköintilokosiin.Nelivetoisuus toimii eleettömästi ja varmasti taaten etenemisen hankalissakin tilanteissa. Näillä etenemiskyvyillä koeajettu Ateca sopii niin katu-uskottavaksi kaupunkikulkimeksi kuin varmaksi kuljetusratkaisuksi erämökille.Kaksilitrainen bensiinimoottori suo käyttöön riittävästi voimaa, jota on 190 hevosvoiman edestä. Se riittää kuljettamaan autoa aivan vaivattoman kerkeästi myös ohitustilanteissa.Kuljettajan valtakunnassa kaikki on sikäli hyvin, että näkyvyys ulos on lähes katveeton, takaviistoa lukuun ottamatta.Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä, eikä näytön valikkojen käytettävyyden suhteen ole hammasteltavaa. Sisäilme on kaikkineen muovinen. Tunnelma on muotoilun sekä materiaalivalintojen puolesta hieman tylsempi kuin pirteästä ulkonäöstä voisi päätellä. Etenkin Atecan keulailme on tyylikäs.Kuljettaja saa säädettyä ajoasennon varsin hyvin mieleisekseen: siihen riittävät niin istuimen kuin ratinkin säätövarat. Tässä varusteversiossa istuimet ovat myös hyvin tuettu niin istuinosaltaan kuin selkänojankin puolesta. Reisituki saisi olla hieman pidempi. Takana istuvilla on ahtaampaa. Korkea keskitunneli syö tilaa niin, ettei takana matkusta mielikseen kuin kaksi ihmistä. Istuma-asento takana on aika pysty, eikä jalkaterille ole kovin väljiä oltavia.Ajettavuus kunnossaSeat Atecan ajettavuus on luontevaa. Ohjaus on riittävän nopea ja sopivasti muttei liiaksi tehostettu. Kuski saa tienpinnasta ja renkaiden käytöksestä hyvän näppituntuman. Ohjaus myös palauttaa nöyrästi, eikä auto jää vaeltelemaan vaan pysyy valitulla ajolinjalla. Näillä eväin auto on miellyttävä matkakumppani pidemmilläkin taipaleilla, sillä autoa ei tarvitse ylen määrin paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla.Matka-ajossa alkaa ärsyttää sisälle kantava rengasmelu ja ajohumina. Äänieristys jättää siis toivomisen varaa.Takakontti on muodoiltaan selkeä ja muunneltavissakin, mutta litroja on tarjolla 485. Tavaroille on tilaa vähemmän kuin katumaasturin ulkomitoista voisi päätellä. Lastauskorkeus on katumaasturien tapaan aika korkea, mutta sähkötoiminen takaluukku tuo käyttömukavuutta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.seat.fi/suv-ateca Seat Ateca 2.0 TSI 190 4Drive FR Business DSG Hinta alkaen 43 987 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 992 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4180 r/min Vääntö 320 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2628 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster