31.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Pullakuskin unelma – Peugeot Expert XL BlueHDI 180A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Expert -peruspakettiauton saa myös tehokkaammalla moottorilla ja automaatilla. Hyvää: suorituskyky, automaatti, mukavuus, varustelu. Huonoa: ohjaus, ei nelivetovaihtoehtoa. Peugeot Expert on nykymuodossaan harvinainen näky Suomen teillä. Aivan, se on vain reilu vuosi sitten esiteltynä mallina varsin tuore ja mallisto vielä laajenee. Silti sama auto tulee useammin vastaan Citroën Jumpynä ja kaikkein todennäköisimmin Toyota Proacena. Autot ovat identtisiä keulailmettä lukuun ottamatta.Kolmikko valmistetaan samassa tehtaassa Ranskassa, joten laadussa ei luulisi olevan eroja. Varustelut poikkeavat toisistaan jonkin verran, mutta keskimäärin Toyota on ranskalaisia tonnin kalliimpi. Ilmeisesti Suomen hurja Hiace-kanta ja Toyotan panostus hyötyajoneuvoihin takaa sille kovimmat myyntilukemat. Onko vika Peugeot-myyjissä vai asiakkaissa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsas varusteluPeugeot Expertin mallisto vaikuttaa laajalta. Koripituuksia on kolme (XS, M, XL), akselivälejä kaksi, tehovaihtoehtoja on viisi (95–177 hv) ja vaihteistoja neljä. Kuormatilan koko on 4,6–6,6 kuutiometriä. Ovivaihtoehdot löytyvät runsaalta varustelulistalta.Kaikkia ei pysty kuitenkaan yhdistelemään rajattomasti, eri versioita on hinnoiteltu 11, joista varastomalleiksi on maahantuoja valinnut vain kolme. Logistiikan lisäksi mallien vähäisyys helpottaa tietysti myös ostajan ahdistusta valita satojen yhdistelmien joukosta se oikea. Peugeot on varustellut mallit valmiiksi melko runsaskätisesti. Vakiovarustukseen kuuluu mm. ilmastointi, vakionopeudensäädin ja kauko-ohjattu Webaston naftalämmitin. Monipuolisten säilytyslokeroiden ja pöytätason lisäksi varustukseen kuuluu ylösnostettava matkustajan istuin, jolla saadaan joko puoli kuutiota lämmintä tavaratilaa tai mahdollistetaan väliseinässä olevan luukun kautta pitkien esineiden kuljetus aina nelimetrisiin asti. Lisävarustelistalla onkin sitten jo pakettiautolle harvinaisempia varusteita tarjolla, kuten tuulilasinäyttö, liikennemerkkien tunnistus, törmäysvaroitin, automaattijarrutus, sadetunnistin, kaistavahti, vireystilan valvonta, kaukovaloavustin, ksenonvalot, handsfree-sivuovet, ääniohjaus, puhelimeen liitettävyys ja peruutuskamera. Lista on pitkä kuin henkilöautoissa, mutta yksi jää Peugeotista uupumaan, neliveto. Kilpailijoista esimerkiksi Volkswagen Transportereista yli puolet myydään nelivetoisina. Malliston kunkkuKoeajossa on malliston kalleimman version. Kori on pisin XL-vaihtoehto, moottorina on tehokkain kaksilitrainen diesel (177 hv) ja sen parina kuusivaihteinen perinteinen automaattivaihteisto.Automaatti pelaa hyvin yhteen vääntävän (400 Nm) moottorin kanssa eikä huudata sitä turhaan. Suorituskyky on räväkkä niin liikennevaloista kuin ohituksissakin. Pakettiautoille harvemmin ilmoitetaan kiihtyvyyslukemia, mutta tälle sen kehtaa mainita, nollasta sataseen tasan 10 sekuntia. Pullakuorma kaatuu mutkien lisäksi kiihdytyksissäkin.Normikulutuslukemaksi luvataan kuusi litraa, mutta siihen ei helpolla pääse. Kevyessä testiajossamme naftaa paloi kahdeksan litraa, raskaalla kaasujalalla ja kuormalla lukema hiponee kymppiä.Pullakuskia ilahduttaa suorituskyvyn lisäksi henkilöautomainen mukavuus. Riittävä tila kuskille, kelpo ajoasento, ristiseläntuki, jousitusmukavuus ja hyvä äänieristys tekevät konttorista miellyttävän.Moittimista tuottaa vain ohjaus. Kevyeksi tehostuksesta huolimatta pitkäakselivälisen auton pyörittely on työlästä, hitaaksi välitetty ohjaus vaatii neljä kierrosta laidasta laitaan. Ja sama vaiva takaisin kääntäessä, koska palautusvoima on olematon pienillä nopeuksilla. Eikä tilanne parane maantiellä, jossa riivaa keskialueen tunnottomuus.Malliston huippuversio ladattuna kaikilla elektronisilla herkuilla maksaa yli 40 000 euroa. Kuulostaa kovalta, mutta vastaavasti varustellut saksalaiset kilpailijat (VW, MB) ovat vielä tyyriimpiä. Vain Ford Transit liikkuu samoissa lukemissa. Sitä paitsi monelta kilpailijalta puuttuu automaattivaihtoehto kokonaan.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.peugeot.fi/expert Peugeot Expert XL BlueHDI 180A Hinta alkaen 26 192 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 590 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella