31.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Pullakuskin unelma – Peugeot Expert XL BlueHDI 180A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Expert -peruspakettiauton saa myös tehokkaammalla moottorilla ja automaatilla. Hyvää: suorituskyky, automaatti, mukavuus, varustelu. Huonoa: ohjaus, ei nelivetovaihtoehtoa. Peugeot Expert on nykymuodossaan harvinainen näky Suomen teillä. Aivan, se on vain reilu vuosi sitten esiteltynä mallina varsin tuore ja mallisto vielä laajenee. Silti sama auto tulee useammin vastaan Citroën Jumpynä ja kaikkein todennäköisimmin Toyota Proacena. Autot ovat identtisiä keulailmettä lukuun ottamatta.Kolmikko valmistetaan samassa tehtaassa Ranskassa, joten laadussa ei luulisi olevan eroja. Varustelut poikkeavat toisistaan jonkin verran, mutta keskimäärin Toyota on ranskalaisia tonnin kalliimpi. Ilmeisesti Suomen hurja Hiace-kanta ja Toyotan panostus hyötyajoneuvoihin takaa sille kovimmat myyntilukemat. Onko vika Peugeot-myyjissä vai asiakkaissa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsas varusteluPeugeot Expertin mallisto vaikuttaa laajalta. Koripituuksia on kolme (XS, M, XL), akselivälejä kaksi, tehovaihtoehtoja on viisi (95–177 hv) ja vaihteistoja neljä. Kuormatilan koko on 4,6–6,6 kuutiometriä. Ovivaihtoehdot löytyvät runsaalta varustelulistalta.Kaikkia ei pysty kuitenkaan yhdistelemään rajattomasti, eri versioita on hinnoiteltu 11, joista varastomalleiksi on maahantuoja valinnut vain kolme. Logistiikan lisäksi mallien vähäisyys helpottaa tietysti myös ostajan ahdistusta valita satojen yhdistelmien joukosta se oikea. Peugeot on varustellut mallit valmiiksi melko runsaskätisesti. Vakiovarustukseen kuuluu mm. ilmastointi, vakionopeudensäädin ja kauko-ohjattu Webaston naftalämmitin. Monipuolisten säilytyslokeroiden ja pöytätason lisäksi varustukseen kuuluu ylösnostettava matkustajan istuin, jolla saadaan joko puoli kuutiota lämmintä tavaratilaa tai mahdollistetaan väliseinässä olevan luukun kautta pitkien esineiden kuljetus aina nelimetrisiin asti. Lisävarustelistalla onkin sitten jo pakettiautolle harvinaisempia varusteita tarjolla, kuten tuulilasinäyttö, liikennemerkkien tunnistus, törmäysvaroitin, automaattijarrutus, sadetunnistin, kaistavahti, vireystilan valvonta, kaukovaloavustin, ksenonvalot, handsfree-sivuovet, ääniohjaus, puhelimeen liitettävyys ja peruutuskamera. Lista on pitkä kuin henkilöautoissa, mutta yksi jää Peugeotista uupumaan, neliveto. Kilpailijoista esimerkiksi Volkswagen Transportereista yli puolet myydään nelivetoisina. Malliston kunkkuKoeajossa on malliston kalleimman version. Kori on pisin XL-vaihtoehto, moottorina on tehokkain kaksilitrainen diesel (177 hv) ja sen parina kuusivaihteinen perinteinen automaattivaihteisto.Automaatti pelaa hyvin yhteen vääntävän (400 Nm) moottorin kanssa eikä huudata sitä turhaan. Suorituskyky on räväkkä niin liikennevaloista kuin ohituksissakin. Pakettiautoille harvemmin ilmoitetaan kiihtyvyyslukemia, mutta tälle sen kehtaa mainita, nollasta sataseen tasan 10 sekuntia. Pullakuorma kaatuu mutkien lisäksi kiihdytyksissäkin.Normikulutuslukemaksi luvataan kuusi litraa, mutta siihen ei helpolla pääse. Kevyessä testiajossamme naftaa paloi kahdeksan litraa, raskaalla kaasujalalla ja kuormalla lukema hiponee kymppiä.Pullakuskia ilahduttaa suorituskyvyn lisäksi henkilöautomainen mukavuus. Riittävä tila kuskille, kelpo ajoasento, ristiseläntuki, jousitusmukavuus ja hyvä äänieristys tekevät konttorista miellyttävän.Moittimista tuottaa vain ohjaus. Kevyeksi tehostuksesta huolimatta pitkäakselivälisen auton pyörittely on työlästä, hitaaksi välitetty ohjaus vaatii neljä kierrosta laidasta laitaan. Ja sama vaiva takaisin kääntäessä, koska palautusvoima on olematon pienillä nopeuksilla. Eikä tilanne parane maantiellä, jossa riivaa keskialueen tunnottomuus.Malliston huippuversio ladattuna kaikilla elektronisilla herkuilla maksaa yli 40 000 euroa. Kuulostaa kovalta, mutta vastaavasti varustellut saksalaiset kilpailijat (VW, MB) ovat vielä tyyriimpiä. Vain Ford Transit liikkuu samoissa lukemissa. Sitä paitsi monelta kilpailijalta puuttuu automaattivaihtoehto kokonaan.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.peugeot.fi/expert Peugeot Expert XL BlueHDI 180A Hinta alkaen 26 192 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 590 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous