31.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Pullakuskin unelma – Peugeot Expert XL BlueHDI 180A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Expert -peruspakettiauton saa myös tehokkaammalla moottorilla ja automaatilla. Hyvää: suorituskyky, automaatti, mukavuus, varustelu. Huonoa: ohjaus, ei nelivetovaihtoehtoa. Peugeot Expert on nykymuodossaan harvinainen näky Suomen teillä. Aivan, se on vain reilu vuosi sitten esiteltynä mallina varsin tuore ja mallisto vielä laajenee. Silti sama auto tulee useammin vastaan Citroën Jumpynä ja kaikkein todennäköisimmin Toyota Proacena. Autot ovat identtisiä keulailmettä lukuun ottamatta. Kolmikko valmistetaan samassa tehtaassa Ranskassa, joten laadussa ei luulisi olevan eroja. Varustelut poikkeavat toisistaan jonkin verran, mutta keskimäärin Toyota on ranskalaisia tonnin kalliimpi. Ilmeisesti Suomen hurja Hiace-kanta ja Toyotan panostus hyötyajoneuvoihin takaa sille kovimmat myyntilukemat. Onko vika Peugeot-myyjissä vai asiakkaissa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsas varustelu Peugeot Expertin mallisto vaikuttaa laajalta. Koripituuksia on kolme (XS, M, XL), akselivälejä kaksi, tehovaihtoehtoja on viisi (95–177 hv) ja vaihteistoja neljä. Kuormatilan koko on 4,6–6,6 kuutiometriä. Ovivaihtoehdot löytyvät runsaalta varustelulistalta. Kaikkia ei pysty kuitenkaan yhdistelemään rajattomasti, eri versioita on hinnoiteltu 11, joista varastomalleiksi on maahantuoja valinnut vain kolme. Logistiikan lisäksi mallien vähäisyys helpottaa tietysti myös ostajan ahdistusta valita satojen yhdistelmien joukosta se oikea. Peugeot on varustellut mallit valmiiksi melko runsaskätisesti. Vakiovarustukseen kuuluu mm. ilmastointi, vakionopeudensäädin ja kauko-ohjattu Webaston naftalämmitin. Monipuolisten säilytyslokeroiden ja pöytätason lisäksi varustukseen kuuluu ylösnostettava matkustajan istuin, jolla saadaan joko puoli kuutiota lämmintä tavaratilaa tai mahdollistetaan väliseinässä olevan luukun kautta pitkien esineiden kuljetus aina nelimetrisiin asti. Lisävarustelistalla onkin sitten jo pakettiautolle harvinaisempia varusteita tarjolla, kuten tuulilasinäyttö, liikennemerkkien tunnistus, törmäysvaroitin, automaattijarrutus, sadetunnistin, kaistavahti, vireystilan valvonta, kaukovaloavustin, ksenonvalot, handsfree-sivuovet, ääniohjaus, puhelimeen liitettävyys ja peruutuskamera. Lista on pitkä kuin henkilöautoissa, mutta yksi jää Peugeotista uupumaan, neliveto. Kilpailijoista esimerkiksi Volkswagen Transportereista yli puolet myydään nelivetoisina. Malliston kunkku Koeajossa on malliston kalleimman version. Kori on pisin XL-vaihtoehto, moottorina on tehokkain kaksilitrainen diesel (177 hv) ja sen parina kuusivaihteinen perinteinen automaattivaihteisto. Automaatti pelaa hyvin yhteen vääntävän (400 Nm) moottorin kanssa eikä huudata sitä turhaan. Suorituskyky on räväkkä niin liikennevaloista kuin ohituksissakin. Pakettiautoille harvemmin ilmoitetaan kiihtyvyyslukemia, mutta tälle sen kehtaa mainita, nollasta sataseen tasan 10 sekuntia. Pullakuorma kaatuu mutkien lisäksi kiihdytyksissäkin. Normikulutuslukemaksi luvataan kuusi litraa, mutta siihen ei helpolla pääse. Kevyessä testiajossamme naftaa paloi kahdeksan litraa, raskaalla kaasujalalla ja kuormalla lukema hiponee kymppiä. Pullakuskia ilahduttaa suorituskyvyn lisäksi henkilöautomainen mukavuus. Riittävä tila kuskille, kelpo ajoasento, ristiseläntuki, jousitusmukavuus ja hyvä äänieristys tekevät konttorista miellyttävän. Moittimista tuottaa vain ohjaus. Kevyeksi tehostuksesta huolimatta pitkäakselivälisen auton pyörittely on työlästä, hitaaksi välitetty ohjaus vaatii neljä kierrosta laidasta laitaan. Ja sama vaiva takaisin kääntäessä, koska palautusvoima on olematon pienillä nopeuksilla. Eikä tilanne parane maantiellä, jossa riivaa keskialueen tunnottomuus. Malliston huippuversio ladattuna kaikilla elektronisilla herkuilla maksaa yli 40 000 euroa. Kuulostaa kovalta, mutta vastaavasti varustellut saksalaiset kilpailijat (VW, MB) ovat vielä tyyriimpiä. Vain Ford Transit liikkuu samoissa lukemissa. Sitä paitsi monelta kilpailijalta puuttuu automaattivaihtoehto kokonaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.peugeot.fi/expert Peugeot Expert XL BlueHDI 180A Hinta alkaen 26 192 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 590 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt