15.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: Rakastettava kolmiapila – Alfa Romeo Giulia Veloce 280 hv Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bensiinimoottorilla versioitu Alfa Romeo Giulia Veloce saattaa olla malliston tasapainoisin yhdistelmä järkeä ja rakkautta. Hyvää: ajettavuus, tyyli, fiilis. Huonoa: takatilat, viihdejärjestelmä. Parkkihallista lähtiessä ohjauspyörä narisee ohjauspylvään verhoilua vasten. Harvinainen osoitus siitä, että toiset autot erottuvat joukosta. Onneksi ääni loppuu pian ja jäljelle jää hymähdys. Voi Alfa!Romeo ja Giulia on osoittautunut upeaksi reseptiksi myös perinteikkäälle italialaiselle autovalmistajalle. Takavetopohjaiselle Giorgio-alustalle rakennettu sporttisedan ilmoitti isolla tavalla Alfa Romeon paluusta. Merkistä ja mallista on kirjoitettu paljon viimeisen vuoden aikana, varsinkin tulisesta Quadrifoglio-neliapilamallista. Eikä ihme, eiväthän sporttiset erikoisversiot ole koskaan olleet Alfa Romeolle ongelma.Yli 117 000 euron kiipeävä neliapila jää useimmille pelkäksi haaveeksi, mutta pelko pois! Veloce (nopeus) tarjoilee bensiiniversiona italialaiselle sedanille riittävältä kuulostavat 280 hevosvoimaa alle 60 000 euron lähtöhinnalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua tyyliäKeskiruskea nahka on rohkea valinta, mutta Giulian muodokas sisusta onnistuu jopa haastavan värin kanssa. Ergonomisesti matkustamo keskittyy kuljettajan paikan ympärille, muiden istuinten ollessa mukana muodon vuoksi. Etumatkustajalla asiat eivät ole kuitenkaan huonosti, kiitos Veloce-varustelun sopivan voimakkaasti muotoillun istuinprofiilin. Takaistuimet puolestaan yllättävät, sillä jollain tavalla tilaa on aina vähemmän kuin 4,6-metriseltä sedanilta odottaisi.Kuljettajaa tervehtivät puolestaan syviin kuiluihin upotetut mittarit, joita reunustavat audimaiset lisämittarit. Ohjauspyörän yhteyteen on puolestaan jemmattu harmaa käynnistysnappi ja sormien ulottuvilla ovat hykerryttävän ylikokoiset ja tyydyttävästi naksuvat vaihdevivut. Ergonomian helmiin kuuluu myös Alfan tuttu Dna-ajotilavalitsin, joka muistaa rakenteensa vuoksi viimeksi käytetyn ajotilan myös seuraavassa käynnistyksessä. Erinomaista!Porrasperän tavaratila tuo mieliin huhut Giulian haudatusta farkkumallista. Tilaa itsessään on kohtuullisesti, mutta lastausaukon koko rajoittaa hinkuja kurvailla lähimpään Ikeaan. Tavaratilasta ei löydy myöskään kassikoukkuja, joten supermarketista kannattaa ajaa kotiin suorinta tietä.Alfa Romeon viihdejärjestelmä on piilotettu kauniisti kojelaudan mustaan paneeliin. Vaikka valikkorakenne on inspiroitunut varsinkin BMW:n iDrivestä, ei lainaaminen ole tuonut aivan samantasoista selkeyttä. Järjestelmä vaikuttaa myös valmiiksi ikääntyneeltä, sillä näytön koko ja tarkkuus jättävät toivomisen varaa, korostuen varsinkin peruutuskameran kanssa. Navigaattori on sekin kankeammasta päästä tarjontaa.Ei vain kesäromanssiJos Veloce-mallinimi kuulostaa tutulta, ei ihme. Aiemmin koeajossamme ollut Giulia Veloce oli 210 hevosvoiman dieselversio.Nyt Giulian pitkänhuiskean konepellin alla lymyää jälleen automaailmassa tylsistyttävän yleiseksi käynyt 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo, mutta onneksi harmaudesta ei ole tietoakaan. Hyvin sovitetun kahdeksanvaihteisen automaatin ansiosta tehoa tuntuu löytyvän jopa hiukan numeroiden lupaamaa enemmän. 280 hevosvoimaa riittää 0–100 km/h suoritukseen 5,2 sekunnissa ja yhdistetty kulutus on kohtuullinen 6,4 litraa per 100 km. Suorituskykynumeroiden ylittämisen tunne korostuu entisestään lähtöavustinta käytettäessä. Ärhäkästi pörisevä moottori soveltuu rooliinsa ääniä myöten.Velocen parhaisiin puoliin kuuluu kuitenkin sen nelivetoisuus, joten Giulialla on mahdollisuuksia kesäromanssia pidempäänkin kumppanuuteen. Samalla sedanin kehuttu ohjaustuntuma kärsii hiukan, mutta verrattuna segmentin puudutettuun perustasoon asiat ovat mainiosti. Ketteryyden fiilistä korostaa ohjauksen nopeus ja innokkaan keulan reagointi ohjauskäskyihin.Kun jarrutuntumakin on muun ohjauksen kanssa samassa linjassa, ovat mutkatiet parasta ravintoa Alfalle. Jousitus on perusluonteeltaan napakka, mutta pintakovuutta ei ole onneksi liioiteltu.Parkkipaikan tyylikkäinVaikka Giulia ei välttämättä ole edes tyylikkäin Alfa Romeo 2000-luvulla, on se loistava parannus MiTon ja Giuliettan pullamaisen pyöreyden jälkeen. Värejä kyttääville tiedoksi, että koeajettu yksilö oli väriltään Grigio Vesuvio – siis vesuviuksenharmaa.Alfa Romeo Giulian noin 39 000 eurosta alkavassa mallistossa helposti yli 60 000 euron luisuva bensiini-Veloce ei ole erityisen halpa. Auto kuitenkin kuuluu siihen harvinaiseen luokkaan, että sitä kääntyy vielä katsomaan parkkipaikalta poistuessaan, miettien, milloin sen ohjaksiin pääsisi seuraavan kerran. Siinä mielessä Giulia Velocen todellinen kilpailija onkin Jaguar F-Type, johon verrattuna italialaissedan on paitsi käytännöllinen, myös suoranainen säästövinkki.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Roman Razinkov Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0 AT8 AWD 280 hv Hinta alkaen 59 493 € Koeajetun auton hinta varusteineen 65 983 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin. 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (280 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (2250 r/min) Vääntö 400 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km 8,9 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 2024 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2820 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1530 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä