18.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Rapido V62 – kasvavatko retkeilyauton tilat, kun WC siirretään auton takaosaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retkeilyautot mielletään usein varsin ahtaiksi. Rapido V62 tarjoaa poikkeavalla pohjaratkaisullaan avarampaa tilaa, tosin sänkytilan kustannuksella. Hyvää: tilat retkeilyautoksi, voimalinja, varustelu. Huonoa: kolinat, sängylle ei voi saapua sivusta. Peltikorinen retkeilyauto, jollaista myös koeajomme Fiat Ducato -pohjainen Rapido V62 edustaa, ihastuttaa kuluttajia suhteellisella näppäryydellään. Pakettiauton omaan koriin rakennetut retkeilyautot ovat integroituihin ja alkovimallisiin matkailuautoihin nähden kätevän kokoisia, ja ajo-ominaisuudet ovat täten lähempänä tavallista pakettiautoa.Jo ensituntumalta Rapido tuntuukin huomattavasti kätevämmältä. Tuuli ottaa auton sivuihin huomattavasti lievemmin, ja kapeammat mitat antavat luottamusta mutkaisella tiellä ajamiseen. ZF:n yhdeksänportainen automaattivaihteisto toimii saumattomasti, ja 140 hevosvoimaa tuottava 2,3-litrainen turbodiesel liikuttaa peltikorista matkakotia rivakasti. Rapidon istuimet tuntuvat huomattavasti Ducaton vakiojakkaroita ergonomisemmilta.Runsaammin ohituksia harrastavalle löytyy lisävarustelistalta myös 160-hevosvoimainen moottoriversio reilun kahdentuhannen euron lisähintaan, ja yhä 20 hevosvoimaa tehokkaampi neljällä ekstratonnilla. Kaasujalkaa tosin suitsivat muista matkailuautokoreista tutut asumisosan kolinat ja natinat, jotka kantautuvat korviin varsin kovaäänisinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi haasta puoli-integroitujaKompaktimmat ulkomitat tarkoittavat luonnollisesti myös ahtaampia sisätiloja. Rapido V62:ssa tätä on pyritty kompensoimaan poikkeavalla pohjaratkaisulla.Yleensä retkeilyautossa sänky on auton takaosassa, kuten nytkin. Mutta siinä missä parisänky on usein koko takaosan levyinen, Rapidossa peti on rakennettu hieman kapeammaksi, jotta sen viereen on saatu siirrettyä WC/suihkutilat. Näin saniteettitilat eivät pienennä itse asumisosaa, mutta sänky jää vastaavasti hieman normaalia kapeammaksi. Parisängyn viereen ahdettu WC on kuitenkin yllättävän tilava, joten ratkaisu tuntuu kerrassaan nerokkaalta.Vaikka Rapido V62 on retkeilyautoksi varsin tilava, ei se haasta puoli-integroitujen tiloja. Sohvaryhmän käyttäminen vaatii pientä säätämistä, sillä kuljettajan istuinta on muistettava vetää eteenpäin, jotta asumisosan pöydän saa tarpeeksi etäälle sohvasta. Onneksi tämä muunnos tapahtuu erittäin näppärästi muutamissa sekunneissa, ja yhtä nopeasti pöytä myös irtoaa takamatkustajien tilan parantamiseksi.Etuistuimet saa käännettyä asumisosan pöytään päin, ja lisää istumatilaa on liukuoven edessä sijaitsevalla kaasupullojen ympärille rakennetulla penkillä. Näin pöydän ympärille mahtuu hyvin viisikin ihmistä.Vaihtoehtoinen lämmitystapaKaasun ja sähkön lisäksi koeajoyksilömme lämpiää auton polttoaineella. Diesel-lämmitys tuo etenkin talvisin miellyttävästi lisäaikaa sivistyksen tavoittamattomissa, kun lämmitys ei ole ainoastaan kahden kaasupullon varassa. Ainakin kun ulkolämpötila on nollan tuntumassa, diesel-lämmitin pitää sisälämpötilan yhtä hyvin kuin kaasulämmityskin – joskin lämmittimen käynnistyessä asuinosan sisävalot särisevät hetken suuremman virtakuormituksen vuoksi.L-mallinen keittiö on retkeilyautoksi varsin avara, ja pitkien ikkunoiden sekä panoraamakattoikkunan ansiosta valoisuus tuo sisälle tilavuuden tuntua. Kolmannen kaasupolttimen puute ei juurikaan rajoita ruoan tekemistä kahdelle, mutta isommalla poppoolla kattilat voivat välillä joutua odottamaan vuoroaan. Jääkaapin oven lisäksi myös pakasteluukun kansi aukeaa näppärästi molempiin suuntiin.Paripedin lisäksi pöytäryhmästä saa tarvittaessa taiteltua 85 cm leveän ja 180 cm pitkän lisäsängyn, jolle sopii yksi aikuinen. Mukavuutta on tarjolla takamatkustajillekin, sillä sohvaryhmän istuin on säädettävissä pituussuuntaisesti, joten takana ei tarvitse pönöttää yhdeksänkymmenen asteen kulmassa. Yksinkertainen, mutta erinomainen lisä mukavoittaa myös esimerkiksi pöydän ääressä työskentelemistä.Vakiovarusteisiin kuuluu myös sivuoven viereen sijoitettu televisioteline, jonka avulla ruudun saa suunnattua sohvaryhmälle tai peräosan parisänkyä kohden. Tilankäytöllisesti paikkaan ei kuitenkaan istu järkevästi kovin suuri näköradio, joten parisängyn perältä töllön katsominen vaatinee silmien siristelyä.Kattava vakiovarustelu täyttää tarpeetRapido V62 on varsin kattavasti varusteltu. Ducaton uusi yhdeksänportainen automaattivaihteisto kuuluu vakiovarusteisiin, kuten panoraamakattoikkunakin. Pohjoismaissa vakiona tulevaan Scandinavian Exclusive -pakettiin kuuluu myös kaasupullonvaihtaja, sähköinen lattialämmitys, lämmitettävä harmaavesisäiliö, hyönteissuojaovi ja kaksi keskuslukitusavainta, jotka käyttävät myös asuinosan liukuovea.Ilmaiseksi varusteet eivät tule, mutta auton 66 600 euron lähtöhinta tuntuu varsin kohtuulliselta. Koeajoyksilömme hinta nousee muun muassa lisäakulla, 16-tuumaisilla vanteilla, Truma Combi 6 EH -lämmitinjärjestelmällä ja asunto-osan diesellämmittimellä 75 370 euroon, mutta mikään näistä ei tunnu välttämättömältä lisältä kattavan vakiovarustelun ansiosta.Samaan hintaan voi hankkia myös puoli-integroidun matkailuauton, mutta jos sellainen tuntuu ulkomittojensa puolesta kömpelöltä, on Rapido V62 erinomainen vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Rapido V62 Hinta alkaen 66 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 370 € Moottori Dieselmoottori 2 287 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (140 hv), 3500 r/min Vääntö 350 Nm (1400–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1400–2500 r/min) Mitat pituus 6360 mm, leveys 2100 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 4040 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa