22.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Arkana E-Tech Hybrid – miellyttävää ajontuntumaa sporttisin vivahtein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Renault Arkana on crossover, sen sporttinen ajotuntuma yllättää. Jotain jää kuitenkin puuttumaan. Hyvää: Ajettavuus, ohjaustuntuma, tilat, muotoilu. Huonoa: Suorituskyky, näkyvyys taakse, ei nelivetoa. Renault Arkana on jopa hieman yllätyksien auto.Ensimmäisenä Arkana yllättää ulkomuodollaan. Se on livenä paljon paremman näköinen kuin kuvissa. Sulavaa muotoilua autossa on höystettynä mukavilla pienillä yksityiskohdilla, kuten esimerkiksi korkeimpaan varustetasoon kuuluvilla kultasomisteilla sekä auton sisällä että ulkona. Arkanan muotoilusta tulee hyvälle tuulelle. Tavaratilan luukun reunaa koristaa tyyliin sopiva kiiltävän musta takailmanohjain.Sisällä mukavat yllätykset jatkuvat, sillä Arkanassa on kokoonsa nähden yllättävän hyvät tilat. Toki takapenkillä auton taakse ja alas kaartuva kattolinja syö hieman pääntilaa ja rajoittaa näkyvyyttä taakse. Tavaratilassa on hyvin tilaa, niitä tarjoillaan perusmuodossa peräti 480. Tavaratila on myös melko syvä, joten pitkiäkin tavaroita on mahdollista saada kyytiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavalta tuntuva rattiKuljettajan paikalla positiiviset yllätykset jatkuvat. Ratin takana on hyvä olla ja ohjauspyörä tuntuu mukavalta kädessä. Renault luottaa Arkanassa myös hyvin paljon vielä perinteisiin kytkimiin, ilmastointilaitteen säädöt, istuinlämmittimet ja monet muut toiminnot kytketään päälle perinteisistä kytkimistä. Keskikonsolia koristaa pystyasennossa oleva näyttö, joka tuntuma on myös hyvä.Kun Arkanan käynnistää ja sillä lähtee liikkeelle, auton ensituntuma on todella jämäkkä. Ohjausta saa säädettyä vielä auton ajo-ohjelmien kautta vieläkin urheilullisemmaksi, ja joillekin sport-asetus ohjauksessa voi olla jopa liiankin jäykkä. Muutenkin Arkana tuntuu ajossa jämäkältä ja sporttiselta, alusta on todella napakka olematta kuitenkaan äärimmäisen kova. Mutkiin auton korin kallistelu on maltillista tukevan alustan ansiosta.Arkana on tarjolla nyt vain yhdellä voimalinjalla. Arkanan hybridivoimalinja on kiedottu 1,6-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin ympärille. Mukana on kaksi sähkömoottoria, 36-kilowattinen sähkömoottori sekä 15-kilowattinen käynnistingeneraattori. Renault’n mukaan hybriditekniikkaa on alunperin kehitetty F1-autoissa ja nyt sitä sovelletaan henkilöautoissa. Bensiinimoottori saattaa auton käynnistyessä hörähtää käyntiin, mutta liikkeelle lähdöt tapahtuvat aina sähkömoottorin voimin. Pienellä kulutuksella matka-ajossakinMuutenkin Arkanan voimalinja elää ajossa niin sanotusti täysin omaa elämäänsä, auto kulkee pelkällä sähköllä itse asiassa hyvin paljon ja polttomoottori saattaa olla sammuksissa jopa matka-ajossa ylämäkeen kiivettäessä. Renault'n kahden sähkömoottorin ja polttomoottorin järjestelmä on hyvin monimutkainen ja autossa on niin sanottu monitilavaihteisto. Erilaisia yhdistelmiä, kuinka voimalinja vetoa tiehen välittää, on kaikkiaan 15, mutta kuljettaja on näistä ajon aikana autuaan tietämätön.Renault sanoo, että kaupunkiajossa Arkanalla voisi päästä jopa 80 prosenttisesti pelkän sähkön voimin. Kaupunkiajossa polttoaineenkulutus selkeästi laskeekin ja matka-ajossa nousee. Matka-ajossa Arkanalla pääsee kuitenkin viiden litran kulutuksen tuntumaan, joka on pieni. Tankillisella pääsee siis Lappiin, kun auton toimintasäde nousee tuhannen kilometrin pintaan. Arkanan hybriditekniikka on alunperin esitelty Renault’n pikkuautossa Cliossa. Kokonaistehoa hybridivoimalinja tarjoaa 105 kilowattia (143 hv) ja voi toki arvata, että massaltaan reilu pari sataa kiloa kevyempään Clioon se sopii suorituskyvyn näkökulmasta paremmin. Ei Arkanalla jalkoihin jää, kun kaasua vaan painaa reilusti tilanteen vaatiessa, mutta kun auton luonne ja muut ominaisuudet ovat varsin arkisporttisesta autosta pitävän kuljettajan mieleen, niin suorituskyvyn soisi olevan myös hieman rivakampaa.Vielä kun olisi nelivetoHinnasta Arkanaa ei voi myöskään soimata. Koeajettu versio, E-Tech Engineered on Arkanan korkein saatavilla oleva varustetaso, joka maksaa aavistuksen alle 40 000 euroa. Kun siihen lisätään koeajoautossa olleet lisävarusteet eli ulkonäköä entisestään korostava musta katto sekä kaistakeskitin, ollaan noin 500 euroa yli 40 000 euron. Tällöin autosta löytyy oikeastaan kaikki varusteet mitä autossa tarvitsee ja vähän enemmänkin kivalla ulkomuodolla höystettynä – ja mitä moni nykypäivänä myös vaatii.Kun auton toimintoja käytetään vielä selkeän keskikonsolin näytön käyttöliittymän kautta, sekä ohjaamossa olevin perinteisin painonapein, Arkanaa ohjastaa mielellään pidempääkin siivua. Siinä se on tukevan ajettavuuden näkökulmasta myös parhaimmillaan. Myös neliveto sopisi kuin nenä päähän Arkanaan, mutta sitä ei valitettavasti ole saatavilla. Nelivedolla Arkana olisi todella houkutteleva.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Renault Arkana E-Tech Full hybrid 145 E-Tech engineered Hinta alkaen 39 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 527 € Moottori Hybridi, vapaasti hengittävä bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 36 kW (49 hv). Teho 69 kW (94 hv), 5 600 r/min Vääntö 148 Nm (3 600 r/min) Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Akku Litium-ioni, 200 V, 1,2 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4568 mm, leveys 1821 mm, korkeus 1571 mm, akseliväli 2720 mm Tavaratila: 480–1263 l Omamassa: 1 510 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 760 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous