24.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Renault Austral E-tech – kurkistus ensi vuoden trendeihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saapuessaan Suomeen ensi vuonna Renault Austral asettuu Kadjarin paikalle ranskalaismerkin mallistossa. Voimalinjauutuutena nähdään päivitetty E-tech-täyshybridi. Hyvää: tilat, varusteet, kulutus. Huonoa: voimalinjan hienosäätö, ei latausversiota, ei vielä hintoja. Renaultilla on ainakin tarjottavaa C-segmentin SUV-luokassa. Nykyinen Megane on täyssähköinen ja crossoveroitunut(?) vanhoihin mallipolviin verrattuna. Samalla yksi edullisimmista linjakaskattoisista crossovereista, Renault Arkana, jatkaa mallistossa. Näiden kahden lisäksi mallistoon sopii vielä Renault Austral, joka yhdistää Meganen digitalisaation ja polttomoottoripohjiset voimalinjat. Samalla Austral korvaa mallistosta Koleoksen ja ennen kaikkea Kadjarin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytännöllistä tyyliäRenault Austral jatkaa ranskalaismerkin johdonmukaista ja hyvää muotoilua, mutta suoran kattolinjan ansiosta autosta löytyy myös tilaa. Takakonttiin mahtuu 430 litraa täyshybridissä ja 500 litraa kevythybrideissä, kun käytössä on kiinteä takapenkki. Liikuteltavilla takaistuimilla litroja saa tarvittaessa enemmän ja istuimet kaatamalla litroja löytyy 1 500 molemmin puolin voimalinjasta riippuen.4,51 metriä pitkä Renault Austral on muutaman sentin Kadjaria pidempi ja Arkanaa lyhyempi. Korkeudessa Austral päihittää kilpakumppanit niukasti ja leveydessä erot ovat mitättömiä. Austral on samalla ensimmäinen Renault, joka on suunniteltu kolmannen sukupolven painokselle CMF-CD-perusrakenteesta, joten luissa ja ytimissä uutuudella on etumatka edeltäjiin verrattuna. Nimi Austral puolestaan herättää, ainakin tehtaan mukaan, mielikuvia eteläisen pallonpuoliskon avarista maisemista, joihin liittyy mahdollisuuksia seikkailuihin. Tämä ajatus kannattaa pitää mielessä marraskuisena maanantaiaamuna töihin lähtiessä.Käytännön tilaa autosta löytyy hyvin neljälle aikuiselle, viidennen soveltuessa kyytiin lyhyemmille siirtymille. Vaihtoehtoisesti tilaa on hyvin harrastuksille, mutta Australin pääpaino on parilapsisen perheen kulkupelinä.Uusi ohjaamoilme on tuttu sähkö-Méganesta. OpenR-järjestelmän ruudut ovat 12,3 tuumaa mittariston osalta ja 12 tuumaa pystysuuntaisen kojelautaruudun kohdalla. Kosketusnäytössä on käytössä kännyköistä tuttu Gorilla Glass -lasi. Järjestelmän takaa löytyy autoihin suunnattu Android Automotive -käyttöjärjestelmä, joten Googlen palvelut löytyvät Australista vakiovarusteina. Kuljettajan kannalta haastavinta on kolmen viiksen (vaihdevalitsin, pyyhkimet ja äänentoisto) niputtaminen oikealle puolelle ohjauspyörää, mutta käytännössä ne oppii nopeasti.Australin älypuhelimen latausalusta sijaitsee keskeisellä paikalla. Kaasukahvamainen käsituki puolestaan on siirreltävissä.Uusittu hybridiRenault Australin voimalinjavalikoimasta löytyy kaksi versiota 1,3-litraisesta turboahdetusta bensiinimooottorista. 103 kW (140 hv) ja 118 kW (160 hv) luottavat 12 voltin sähköistykseen, joten kovin merkittävää avustusta ei ole luvassa, mutta miedomman moottoriversion saa myös manuaalivaihteisena. Maailmalla on myös hiukan enemmän sähköistetty 1,2-litrainen moottoriversio, jota tuskin tulee Suomeen.Suomen myyntimalliksi on arvioitu kuitenkin E-tech-täyshybridiä. Järjestelmän perusideat ovat tuttuja esimerkiksi Capturin E-techistä, mutta sen yksityiskohtia on päivitetty. Polttomoottori on nyt 1,2-litrainen turbo, joka tuottaa 96 kilowattia (130 hv) ja pääsähkömoottori tuottaa 50 kW (68 hv). Voimalinjan kokonaisteho on joko 118 kW (140 hv) tai 146 kW (200 hv). Renault on tehnyt päivityksiä myös järjestelmän sähköpuolelle ja uusi ajoakku on kooltaan kaksi kilowattituntia.Koeajettavana ollut 200-hevosvoiman versio E-tech-täyshybridistä liikkui odotettavan keveästi. Vaihteistossa on kaksi vaihdetta sähköajoa ja neljä vaihdetta polttomoottoriajoa varten, mutta yhteensä autolla on 15 eri ajotilaa. Monimutkaisuus tuntuu hetkittäin auton käytöksessä, sillä esimerkiksi tasakaasulla voimalinja saattaa vaihtaa kahdesti pienemmälle vaihteelle yllättäen. Epätyypillisessä ajossa voimalinja kuitenkin noudatteli sille annettuja WLTP-kulutuksia, joten kysymys oli lähinnä kaasuvasteen optimoinnista.Kevyemmin ketteräRenault on halunnut Australin kohdalla panostaa myös keveyteen. 1 400-1 500 kilogramman välillä liikkuva Austral-mallisto ei ehkä ole erityisen keveä absoluuttisesti, mutta verrattuna paria tonnia hätyytteleviin kilpakumppaneihin ero on tuntuva. Painoa on pidetty kurissa esimerkiksi käyttämällä alumiinia ovien materiaalina. Hybridin vetomassa on 750 kg jarruton, 1 500 kg jarrullinen, kevythybridien ollessa samaa tasoa.Ajettavuudelta Renault Austral on tyypillistä nykymallia, jossa kevyesti pintanapakka olemus yhdistyy sopivan nöyrään alustaan. Ohjaustuntumasta ei kannata kirjoitella kotiin, mutta ohjauksen välitys ja painotus on loogista. Renaultin varsinainen ylpeydenaihe on 4Control-nelipyöräohjaus, jolla Austral selviytyy cliomaisesti jopa kaupunkielämän haasteista. Käytännössä 4Controlilla Australin kääntöympyrästä lähtee reilu metri, kiitos matalissa nopeuksissa jopa 5° vastakkaiseen suuntaan kääntyvien takapyörien. Ajotilojen yhteydessä kuljettaja voi valita miten paljon auto käyttää takapyörien ohjausta maantievauhdissa kaistanvaihtotilanteissa.4Controlin myötä myös taka-akselisto vaihtuu monivarsituetuksi yhdystukiakselin sijaan. Hienosyisempi analyysi jousitusmukavuudesta ja äänieristyksestä täytyykin tehdä karkealla suomalaistiestöllä myös ilman 4Controlia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen kesälläVarustelun kannalta Renault Australin mielenkiintoisin uutuus on Esprit Alpine -taso. Kyseessä on Alpine-urheiluautomerkistä inspiraationsa ammentava huippuversio esimerkiksi Iconic-varustelun päälle. Käytännössä Alpine näkyy mustasinisenä teemana esimerkiksi matkustamossa ja joissain yksityiskohdissa. Renaultin mukaan taso antaa mahdollisuuden korostaa auton ranskalaisuutta ja tehdä samalla Alpinea tunnetuksi.Suomessa Renault Australin ilmestyminen katukuvaan menee kesän 2023 loppupuolelle. Maahantuojan tavoitteena on avata ennakkomyynti yhdessä hintatietojen julkistamisen kanssa kevään tullen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Austral E-tech 200 Iconic Esprit Alpine Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 4500 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Akku 2,0 kilowattituntia, litiumioni. Sähkömoottorit 50 kW (68 hv) + 25 kW (34 hv). Hybridijärjestelmän yhteisteho 146 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,6 (yhd.) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 4510 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2667 mm Tavaratila: 555–1455 l Omamassa: 1517 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?