1.11.2023

Koeajo: Renault Captur E-tech – huikean tekninen crossover

Renaultin pieni katumaasturi Captur saa uuden moottorivaihtoehdon E-tech 145 Full Hybridin muodossa. Hyvää: voimalinja, kulutus, sisätilat Huonoa: pieni tavaratila

Ranskalaisvalmistaja Renault kertoo kehitelleensä henkilöautomalliston hybriditekniikkaa F1-radoilla. Äärimmäisellä autourheilulla ja henkilöautoilulla lienee lopulta vähän tekemistä keskenään, mutta lause toki kuulostaa kovin hienolta. Niin tai näin, Renaultin täyshybridi on monimutkainen kokonaisuus, joka tuntuu hyvin helpolta.

Auton voimanlähteenä toimii vapaasti hengittävän bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina sähkömoottoreilla, ja valmistajan ilmoituksen mukaan jopa 80 prosenttia kaupunkiajosta tapahtuu sähköisesti. Tämän ansiosta WLTP-kulutus on 4,6 litraa sadalla.

Moottori tuottaa yhteensä 143 hevosvoimaa, joista 94:sta vastaa 1,6-litrainen bensiinivoimanlähde. Vääntöä paketissa on yhteensä 205 Nm. Näillä arvoilla 0–100 km/h kiihdytys sujuu 9,9 sekunnissa ja huippuja kelaillaan maksimissaan 170 km/h.

Kun Renaultin moottorikokoonpanoon yhdistetään monitilavaihteisto, alkaa homma kuulostaa melkeinpä tieteiselokuvalta. Capturin askissa ei nimittäin ole lainkaan kytkintä ja erilaisia vaihdeyhdistelmiä on viisitoista. Niistä valitaan kuhunkin tilanteeseen sopiva. Peruutusvaihdetta vaihteistossa ei ole, vaan pakittaminen on aina sähkömoottorin heiniä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monimutkainen, mutta niin helppo

Vaikka moottori ja vaihteisto kuulostat varsin monimutkaiselta kokonaisuudelta, käyttäjälle kaikki näyttäytyy sulavana kokonaisuutena, jossa ei käytännössä ole merkitystä kulkeeko auto sähkö- vai bensiinimoottorin voimalla. Voimaa piisaa sopivasti ja auto kiihtyy luokka huomioiden riittävästi.

Kovin pitkiä pätkiä sähkömoottorilla ei tietenkään huristella, sillä akun kapasiteetti on 1,2 kWh. Lataushybrideissä se on usein yli kymmenkertainen, jolloin sähköllä voi pistellä menemään selkeästi pidempiä siivuja.

Jos itselleen mielii hankkia lataushybridimalli E-tech plug-in hybrid 160:n, kannattaa olla nopea, sillä Renault on jollain aikavälillä luopumassa lataushybrideistä kokonaan. Yhtiön uuden strategian mukaan tulevaisuus on sähköistetty, mutta joko täyshybridin tai täyssähkön muodossa.

Captur on kokoluokaltaan samaa osastoa Clion kanssa, mutta hieman korotetumpana versiona. Käytännön kannalta eroa ei ole kovinkaan merkittävästi, mutta toki Capturin kyytiin on hieman helpompaa kavuta. Katumaasturimallinen auto on herättänyt ilmestymisensä jälkeen suurta kiinnostusta, sillä se on keikkunut kompaktien katumaasturien myyntilastojen kärjessä.

Capturin menestys luokassaan ei ole ihme, etenkään uuden moottoritekniikan myötä. E-tech Full Hybrid 145 on erinomainen paketti pientä kulutusta ja hyvin toimivaa voimalinjaa. Kulutus pysyy hyvin kurissa myös moottoritieajossa, mutta yli 120 km/h vauhdit kasvattavat polttoaineenkulutusta luvatusta keskiarvosta selkeästi.

Sisuksissa kaikki paikallaan

Pieneen autoon on onnistuttu loihtimaan mukavat sisätilat, vaikka mittaa on vain reilut neljä metriä. Ohjaamossa on kaikki hyvin kohdallaan ja digimittariston ja tietoviihdenäytön yhdistelmä on moderni. Easy Link -tietoviihdejärjestelmään saa kytkettyä älypuhelimensa langattomasti.

Tavaratilaa on hybridimallissa hieman polttomoottoriversiota vähemmän, mutta suuremman konttitarpeen yllättäessä sitä saa laajennettua 442 litraan siirtämällä takapenkkiä eteenpäin. Tuolloin istuintila alkaa tosin olla hytissä tiivis, sillä penkit liikkuvat peräti 16 senttiä pituussuunnassa. Taaimmaisen rivin ollessa taka-asennossa tavaratila on vain 265 litran vetoinen, eli todella pieni.

Capturin ajettavuus on kohdallaan, ja vaikka kyseessä on pikkuauto, ei sen ratissa tarvitse kärvistellä. Voimalinja toimii hienosti, jousitus on ranskalaiseen tyyliin mukava, eikä laadussakaan ole moittimista. Jos Renaultilla malttaa pitää kaasujalkansa kurissa, saa kulutuksen painettua lähelle neljää litraa sadalla. Noilla lukemilla tankilla ei tarvitse ravata jatkuvasti.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Renault Captur E-Tech full hybrid 145 Techno

HYBRIDI, etuveto
4-syl. bensiini/dieselmoottori 1 598 cm3
Automaattinen monitilavaihteisto
105 kW (143 hv), 205 Nm
WLTP-kulutus 1,6 l/100km
CO2-päästöt 105 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s
huippunopeus 170 km/h

Mitat
Pituus 4 227 mm
Leveys 1 797 mm
Korkeus 1 576 mm
Akseliväli 2 639 mm
Tavaratila 265/379 l
Omamassa 1 436 kg
perävaunu 750 / 715 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2019)
Takuu 4 v / 100 000 km
Takuu hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 30 590 €
Koeajoauto 35 493 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat