8.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid on markkinoiden edullisin lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osansa kuumenevasta hybridimarkkinasta haluaa myös Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid. Hyvää: näppäryys, mukavuus. Huonoa: istuimen muotoilu, tunnoton ohjaus, kulutus. Renault Captur ehti ajoon ensimmäisenä merkin kolmesta hybridiuutuudesta; Clio ja Megane odottavat jo kulman takana. Joillekin merkeille lataushybridin esittely on edistysaskel, mutta Renaultille se on päästöjen puolesta takapakkia – onhan Zoe ollut Euroopan myydyin täyssähköauto jo useiden vuosien ajan.Renaultilla ehkä kuviteltiin siirtymää sähköautoihin vauhdikkaammaksi, ja ajateltiin jättää hybridien aikakausi väliin. Hybridien kasvava suosio ja niitä suosiva verotus vaikkapa meillä on pakottanut ranskalaiset pohtimaan asiaa uudestaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonimutkainen tekniikka…Renaultin ratkaisut poikkeavat kilpailijoista. Captur pystyy toimimaan sekä rinnakkais- että sarjahybridinä, sähköisesti kytkeytyvällä monitilavaihteistolla on erilaisia ajotiloja 15. Kuski ei juurikaan pysty niihin vaikuttamaan – eikä tarvitsekaan, ajotapahtuma on yhtä vaivaton kuin millä tahansa automaatilla.Ahtamattoman 1,6-litraisen bensiinimoottorin (92 hv) ja sähkömoottorien (20 + 49 hv) yhteisteho on 159 hv. Työnjako on huomaamatonta, ja niin pitääkin polttomoottorin sammuillessa tiuhaan. Melutaso on vaimea molemmilla voimanlähteillä. Yhteistoimin suorituskyky on sähäkkä, mutta pelkällä sähköllä ripeän lähdön jälkeen meno hyytyy. Sähkövermeet lisäävät painoa 300 kiloa. Massa tuo tukevaa ison auton tuntua ajoon, mutta köykäisen ohjauksen, sähköisen jarrutuksen ja voimansiirron ohentama tuntuma tiehen hillitsee ajohaluja liukkaalla.Renault kehuu Formula 1-tiiminsä osallistuneen hybriditekniikan toteutukseen, eikä siellä ole totuttu aivan viimeisen pisaran säästelyyn. Captur on melko perso niin bensiinille kuin sähköllekin. Alle 10 kWh:n akku ei riitä moottoritiellä edes 30 kilometrin ajoon, ja taajamassa pihistelykin tuotti tulokseksi vain 45 km. Pakkanen nipistänee matkaa entisestään, ja alle -8 asteen lämpötilassa polttomoottori käynnistyy joka tapauksessa lämmittämään autoa. Akun tyhjennyttyä bensiiniä palaa yli 6 l/100 km. Akuston lataus kestää vähimmillään kolmisen tuntia.…ei näy päällepäinVain kaksi tankkausluukkua juoruaa Capturin sähköistymisestä: vasemmalle pistetään letku ja oikealle töpseli. Matkustamo on ennallaan eli takatilat riittävät aikuisille, kolmelle vain lyhyesti. Istuimet näyttävät mukavilta, mutta ovat turhan pehmeät. Pitkällä matkalla kaipaisi tukevampia muotoja niin sivuille, reisille kuin ristiselällekin. Tavaratila on riittävän kookas, vaikka hybriditekniikka onkin anastanut tilan välipohjan alta. Konttia voi suurentaa liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takamatkaajien kustannuksella. Kuskin näkymässä suurin ero on mittaristossa: moottorien työnjaon, latauksen ja virrankulutuksen seurannalle on omat näyttönsä. Digimittaristo tarjoaa erilaisia näkymiä ajotilojen mukaan, mutta perinteisiä nopeus- tai kierroslukumittareita ei ole katsottu lainkaan tarpeellisiksi. Lämmönsäätö ja radio säätyvät perinteisillä kytkimillä, jos kosketusnäyttöä vierastaa. Runsaasta varustelusta huolimatta Capturin hinta on puristettu ensimmäisenä lataushybridinä alle 30 000 euron. Lisähinta vastaavaan tavalliseen malliin verrattuna on 3 300 euroa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid Intens Hinta alkaen 29 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 857 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottorit 15 + 36 kW (20 + 49 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 9,8 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,7 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1576 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa