8.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid on markkinoiden edullisin lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osansa kuumenevasta hybridimarkkinasta haluaa myös Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid. Hyvää: näppäryys, mukavuus. Huonoa: istuimen muotoilu, tunnoton ohjaus, kulutus. Renault Captur ehti ajoon ensimmäisenä merkin kolmesta hybridiuutuudesta; Clio ja Megane odottavat jo kulman takana. Joillekin merkeille lataushybridin esittely on edistysaskel, mutta Renaultille se on päästöjen puolesta takapakkia – onhan Zoe ollut Euroopan myydyin täyssähköauto jo useiden vuosien ajan.Renaultilla ehkä kuviteltiin siirtymää sähköautoihin vauhdikkaammaksi, ja ajateltiin jättää hybridien aikakausi väliin. Hybridien kasvava suosio ja niitä suosiva verotus vaikkapa meillä on pakottanut ranskalaiset pohtimaan asiaa uudestaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonimutkainen tekniikka…Renaultin ratkaisut poikkeavat kilpailijoista. Captur pystyy toimimaan sekä rinnakkais- että sarjahybridinä, sähköisesti kytkeytyvällä monitilavaihteistolla on erilaisia ajotiloja 15. Kuski ei juurikaan pysty niihin vaikuttamaan – eikä tarvitsekaan, ajotapahtuma on yhtä vaivaton kuin millä tahansa automaatilla.Ahtamattoman 1,6-litraisen bensiinimoottorin (92 hv) ja sähkömoottorien (20 + 49 hv) yhteisteho on 159 hv. Työnjako on huomaamatonta, ja niin pitääkin polttomoottorin sammuillessa tiuhaan. Melutaso on vaimea molemmilla voimanlähteillä. Yhteistoimin suorituskyky on sähäkkä, mutta pelkällä sähköllä ripeän lähdön jälkeen meno hyytyy. Sähkövermeet lisäävät painoa 300 kiloa. Massa tuo tukevaa ison auton tuntua ajoon, mutta köykäisen ohjauksen, sähköisen jarrutuksen ja voimansiirron ohentama tuntuma tiehen hillitsee ajohaluja liukkaalla.Renault kehuu Formula 1-tiiminsä osallistuneen hybriditekniikan toteutukseen, eikä siellä ole totuttu aivan viimeisen pisaran säästelyyn. Captur on melko perso niin bensiinille kuin sähköllekin. Alle 10 kWh:n akku ei riitä moottoritiellä edes 30 kilometrin ajoon, ja taajamassa pihistelykin tuotti tulokseksi vain 45 km. Pakkanen nipistänee matkaa entisestään, ja alle -8 asteen lämpötilassa polttomoottori käynnistyy joka tapauksessa lämmittämään autoa. Akun tyhjennyttyä bensiiniä palaa yli 6 l/100 km. Akuston lataus kestää vähimmillään kolmisen tuntia.…ei näy päällepäinVain kaksi tankkausluukkua juoruaa Capturin sähköistymisestä: vasemmalle pistetään letku ja oikealle töpseli. Matkustamo on ennallaan eli takatilat riittävät aikuisille, kolmelle vain lyhyesti. Istuimet näyttävät mukavilta, mutta ovat turhan pehmeät. Pitkällä matkalla kaipaisi tukevampia muotoja niin sivuille, reisille kuin ristiselällekin. Tavaratila on riittävän kookas, vaikka hybriditekniikka onkin anastanut tilan välipohjan alta. Konttia voi suurentaa liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takamatkaajien kustannuksella. Kuskin näkymässä suurin ero on mittaristossa: moottorien työnjaon, latauksen ja virrankulutuksen seurannalle on omat näyttönsä. Digimittaristo tarjoaa erilaisia näkymiä ajotilojen mukaan, mutta perinteisiä nopeus- tai kierroslukumittareita ei ole katsottu lainkaan tarpeellisiksi. Lämmönsäätö ja radio säätyvät perinteisillä kytkimillä, jos kosketusnäyttöä vierastaa. Runsaasta varustelusta huolimatta Capturin hinta on puristettu ensimmäisenä lataushybridinä alle 30 000 euron. Lisähinta vastaavaan tavalliseen malliin verrattuna on 3 300 euroa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid Intens Hinta alkaen 29 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 857 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottorit 15 + 36 kW (20 + 49 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 9,8 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,7 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1576 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster