2.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Megane E-Tech Electric ER – ripaus lisäkilsoja tyrkyllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin näkemys pitkän matkan sähköautosta tuo minimaalisen helpotuksen toimintamatka-ahdistukseen. Hyvää: muotoilu, voimalinja, ajotuntuma Huonoa: ER-mallin lisäys toimintamatkaan Renaultin sähkömalli on saanut osakseen reippaasti kehuja. Ne ovat olleet aiheellisia, sillä Megane karistaa Zoen pölyt jaloistaan tyylillä ja tuntumalla. Ei Zoessakaan varsinaista vikaa ole koskaan ollut, mutta Megane on parantanut juoksuaan kaikilla osa-alueella.Mallimerkin perässä oleva ER tulee sanoista Extended Range. Sen tarkoituksena on tarjota E-tech Electric -malliston pisin toimintamatka. Käytännössä se saavutetaan suuremmalla akulla ja pienemmällä tehoversiolla.Pitkän matkan mallissa on siis 60 kWh akku ja 130-hevosvoimainen sähkömoottori. Malli on muiden tapaan etuvetoinen, eikä autosta ole ainakaan tällä hetkellä neljästä nurkasta kuopivaa versiota. Tehon puolesta ER jää selkeästi jälkeen tehoversiosta, sillä jyrkempi malli tuottaa 218 hevosvoimaa. Vääntömomentti on ER:ssä 250 Nm ja tehoversiossa 300 Nm.Hieman yllättäen Meganen ratissa ei oikeastaan edes osaa kaivata lisävoiman tuomaa huumaa. 130-heppaisella versiolla ehtii sen mitä tarvitsee. Ero kahden mallin kiihtyvyydessä on 3 sekuntia ja ER-versio kiirehtii satasen vauhtiin 10,5 sekunnissa.Suurempi akku omaa 60 kWh kapasiteetin ja sen turvin WLTP-vertailuarvo antaa lukeman 427–470 kilometriä. Pitkän matkan versio antaa siis 20 kilometriä lisää toimintamatkaa. Käytännön tasolla tällä ei ole sen suurempaa merkitystä. Kulutusmielessä ER-malli kuluttaa 100 kilometrillä 15,5 kWh, eli lähes kilowatin vähemmän kuin tehokkaampi.Rapealla pakkaskelillä toimintamatkoista voi napata lähes kolmanneksen ja lisätä moisen kulutuslukemaan. Lämmön tuottaminen nielee energiaa ja se pitää vain hyväksyä. Haaste on toki kaikille merkeille sama.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy130 kW lataus, mutta vain hetkeksiLatauksessa mallien välillä ei ole eroja. Nopeimmillaan Renault imee virtaa CCS-portin kautta 130 kW nopeudella, mutta oikeassa maailmassa tuollaisia lukemia ei laturilla kannata useinkaan odotella. Latauskurvin mukaan latausnopeus laskee alle 100 kW-nopeuteen jo 20 prosentin akkuvarauksella. 40 prosentin kohdalla nopeus on 80 kW luokkaa ja niin edelleen.Kymmenestä 80 prosenttiin päästään noin puolessa tunnissa, joten lämpimällä kelillä Renault on varsin käyttökelpoinen kaveri pidemmillekin matkoille. Kun yhtälöön tuodaan talvikeli, muuttuvat valtasuhteet merkittävästi. Ranskalaismerkeille kylmän kelin lataukset ovat perinteisesti aiheuttaneet haasteita.Mutta kyllä Renaultin latauksessa on myös paljon hyviä piirteitä. Yksi merkittävimmistä on sisäinen 22 kW laturi, jonka ansiosta se lataa puolta nopeammin kuin monet kilpailijat. 22kW laturilla akku latautuu tyhjästä täyteen reilussa kolmessa tunnissa. Meganen tapauksessa markettien pihalla tyhjänä seisoskelevat laturit ovat etenkin talvikelissä usein varsin käyttökelpoisia ja edullisempia ladata.Varsin toimivan voimalinjan lisäksi Megane ilahduttaa muotoilullaan. Auto edustaa modernia muotokieltä ja sähkömallissa on paljon merkin muista malleista tuttua, mutta myös uutta. Suurilla vanteilla ja sopivalla värillä Megane on yksi luokkansa hienoimpia malleja.Tyyliä on tarjolla myös sisustassa. Kuskin paikalla viihtyy, sillä mittaristo on digitaalinen ja muokattavissa kuskin toiveiden mukaan. Keskikonsolin näyttö on kookas ja toiminta sujuvaa. Ilme on moderni ja kaikin puolin tyylikäs. Renault on todella onnistunut tehtävässään. Myös kangaspenkit onnistuvat olemaan tyylikkäät. Yksi mukavimmista Renault-malleistaMyös ajotuntumaan on panostettu ja sähkömalli on yksi merkin mukavimmista ajokokemuksista. Meganen ohjaus on mukavan nopea ja sopivaan akseliväliin yhdistettynä se tekee autosta varsin ketterän tapauksen kaupunkiajossa. Eikä ongelmaa ole maantielläkään, sillä Renault tuntuu kokoaan suuremmalta.Long Range -mallissa on yksi varsin kiinnostava yksityiskohta. Alla on nimittäin alumiinivanteiden sijaan peltiset valssit. Rikos on harkittu, sillä kaikesta päätelleen kevyemmät vanteet vaikuttavat painoon ja sitä kautta kulutukseen. Ja toki myös hintaan. Peltivanteet eivät häiritse kokonaisuutta, sillä Renaultin pölykapselit peittävät ne lähes kokonaan.Painoa on karsittu pitkän matkan versiosta muutenkin. Eroa tehoversioon on yhteensä 12 kiloa, mikä ei tietenkään kuulosta kovin merkittävältä eroavaisuudelta. Kokonaisuus toki syntyy pienistä yksityiskohdista ja painonpudotuksella on varmasti ainakin pieni merkitys.Vaikka ER-malli ei varsinaisesti tarjoa pidempää toimintamatkaa tehomalliin verrattuna, on siinä muita etuja. Yksi niistä on hinnoittelu. Isompiakkuisen Meganen hinta jää ilman metalliväriä juuri alle 50 000 euroon. Se on 60 kWh akulla varustetusta ja toimivasta sähköautosta sopuisa hinta.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Megane E-TECH electric 60kWh 130hv Evolution ER Hinta alkaen 49 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 880 € Moottori Sähkömoottori etuakselilla, etuveto. Teho 93 kW (131 hv) Vääntö 250 Nm Vääntö 250 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 60,0 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 130 kW. Toimintamatka 427-470 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus (yhdistetty) 15,5 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4199 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2685 mm Tavaratila: 440-1332 l Omamassa: 1711 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta (6 vuotta jatkotakuulla) / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle