21.4.2024

Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on?

Kuva Aake Kinnunen
Renault Scenic E-tech Electric

Renault Scenic jatkaa ansiokasta työtä mallistossa, rakentaen pitkälti sähköisen Méganen pohjatyöhön.

Renault Scenic on mallinimeä lähes 30 vuotta vanha. Ysärin pienten tila-autojen buumiin synnytetty automalli heijasteli Espacen ideoita, mutta pienemmän perheauton mitoissa. Irroitettavat istuimet antoivat autolle huomattavan joustavuuden perhe-elämän, ja miksei erilaisten harrasteidenkin, tarpeisiin. 

Renault Scenic E-tech Electric

Mutta se oli silloin. Nyt vuorossa on upouusi Renault Scenic, joka asettuu mallistossa täyttämään Méganen isoveljen tehtävää. Tyyliltään auto on melko tyypillinen C-segmentin crossover. Auto perustuu sähkö-Méganen tavoin AmpR Medium -perusrakenteelle (toiselta nimeltä CMF-EV).

Renault Scenic E-tech Electric

Täyssähköinen Renault Scenic E-tech Electric valittiin alkuvuodesta Vuoden Autoksi eurooppalaisen juryn toimesta, joten ainakin paperilla saapuu markkinoille vauhdikkaasti. Lisää eurokulmaa tulee valmistuksesta, sillä Ranskassa valmistetun Scenicin komponenteista yli 80% tulee Euroopasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Tyyli
  • Toimintamatka ainakin ideaaliolosuhteissa
  • "Keulapainoinen" ajettava
  • Napakka alusta
  • Ei tila-auton muunneltavuutta

Muotokysymys

Renault Scenic on noin 27 senttiä pidempi kuin Mégane, joten kyse todella on kokoluokkaa suuremmasta autosta. Korkeudessa ero on pienempi, noin seitsemän senttiä. Maavara on 145 mm kuormaamattomana, eli Scenic on lähempänä tila-autojuuriaan kuin katumaasturigenreä. Tyylillisesti Scenic on pelkistetympi kuin Mégane, mutta huomio kiinnittyy helposti keulamaskin kuvioon, joka leikittelee Renaultin logon muodolla. Takavaloissa on puolestaan häivähdys erästä saksalaismerkkiä.

Ovi auki ja tunelmoimaan. Esprit Alpine -versiossa huomio kiinnittyy huikean rohkeaan siniseen jalkamattoon ja komeisiin istuimiin. Etuistuinten ergonomia on kuitenkin aika lähellä Méganea, joten käyttölaitteiden ja tietoviihdejärjestelmän osalta siirtyminen mallien välillä on melko vaivatonta. Erikoisesti etuistuinten säädöt ovat perusversioissa minimaaliset ja paremmat kuljettajan istuimen säätövarat saa vasta Iconic-huippuvarustelun yhteydessä.

Renault Scenic E-tech Electric

12,3-tuumaisen digimittariston suurin idea on uusi toimintamatkavaihtoehtoja näyttävä näkymä. Näkymässä auto arvioi toimintamatkaa aina WLTP-kulutuksesta kylmän ilman moottoritieajoon. Välissä oleva arvio perustuu edellisen 70 kilometrin toteutuneeseen kulutukseen. OpenR Link -tietoviihdejärjestelmä elää pystypäin olevassa kosketusnäytössä ja pohjautuu voimakkaasti Androidin ja Googlen voimaan. 

Takaistuimilla tilaa on kohtuullisen hyvin. Istuinosa jää kevyesti matalahkoksi, mikä hiukan häiritsee jalkatilan hyödyntämistä. Lattia on onneksi tasainen, joten istuinasentoa voi hakea rennosti. Takapenkin kyynärnojaan Renault on kehitellyt Ingenius-nimisen kahden älylaitteen telineen USB-C-paikkoineen, jotta takaistuimilla voi uppoutua oman älylaitteen sisältöön.

Tavaratila on kiitettävän kokoinen yli 540 litran koollaan ja takaistuimet voi kaataa kolmessa osassa suurempia kuljetusprojekteja varten.

Erityisesti viihtyisyyttä matkustamoon tuo Solarbay-panoraamakatto, jonka voi himmentää maitolasiksi lohkoissa. Niin esimerkiksi vain takapenkin voi jättää varjoon. Rakenne myös säästää verhon verran pääntilaa. Auton äänissä ranskalaismerkin yhteistyökumppanina on synavelho Jean-Michel Jarre.

Sama sama, mutta parempi

Sähköjen suhteen Renault Scenic luottaa Méganen askelmerkkeihin. Tarjolla on 60 ja 87 kilowattitunnin akkukoot, joiden mukana muuttuu myös pikalatauksen huipputeho (130 ja 150 kW) sekä sähkömoottorin teho (125 kW/170 hv tai 160 kW/220 hv). Akkukemiana on molemmissa tapauksissa NCM. Vaikka 60 kWh akkukoko on yhteinen Méganen kanssa, on akkukemiaa tehtaan mukaan hienosäädetty saatujen kokemusten perusteella.

Pienemmällä voimalinjalla saavutetaan noin reilun 420 kilometrin WLTP-toimintamatka, kun isompi akku yltää yli 600 kilometrin lukemiin. WLTP-kulutus on malliversiosta riippuen 16–17 kWh/100 km lukemissa, mikä ei ole hassumpi tulos auton koko huomioiden. Myös koeajolenkillä Espanjassa kulutus asettui näihin lukemiin. 

Lämpöpumppu kuuluu Suomessa vakiovarusteluun, kuten myös 22 kilowatin Type 2 -laturi. Akun esilämmitys toimii navigaation yhteydessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pidot eivät parane

Kuljettajan työpisteellä Renault Scenic on suoraviivainen tuttavuus. Ergonomisesti auton hallintalaitteissa ei ole suurta moittimista ja ajoavustimet yhdeksi mukautettavaksi profiiliksi kokoava Perso-profiilitoiminto on raikas idea holhoavien avustimien aikana. Toisaalta kolmen eri viiksen laittaminen ohjauspyörän oikealle puolelle on paikoin ahdas ratkaisu.

Renault Scenic E-tech Electric

Scenicin ajokäytös onkin monimutkaisempi kokonaisuus. Renaultin mukaan autoon on laitettu nopeavälitteinen ohjaus, mutta auto tuntuu melko matalissakin nopeuksissa keulapainoiselta ja suunnanmuutoksiin lievän vastahakoisesti suhtautuvalta. Etupainoisuuden tunnetta aiheuttaa myös keulan pito, sillä Scenic vinguttelee helposti renkaita jo muun liikenteen joukossa ajettaessa mutkaisella tiellä.

Urheilullista olemusta lienee haettu myös alustan lievästi napakassa olemuksessa. Onneksi jäykkyyden kanssa ei ole lähdetty liioittelemaan perhecrossoverin kanssa, mutta nöyrempi perusvire ei haittaisi. Renault on ollut tyypillisesti parempi arvioimaan auton alustan suhteessa sen käyttötarkoitukseen. Äänieristyksessä ei ole moitittavaa, mutta ei sitä toisaalta ole myöskään Málagan alueen tieverkosta, joten tarkempi arvio saadaan rosoisella kotitiestöllä.

Tilakysymys

Renault Scenic E-tech Electric on tyylikäs ja tilava lisäys C-segmentin sähköcrossovereiden joukkoon ja se tarjoaa kaivatun vaihtoehdon heille, joille Mégane on turhan kompakti. Samalla akkukoolla myös autojen hinnat ovat melko lähekkäin sisarmallien kesken, joten valinnan voi tehdä tilantarpeen perusteella.

Nelivetovaihtoehtoa ei tehtaan mukaan ole harkittu, sillä Scenicillä halutaan houkutella uusia sähköautoilijoita, jotka arvostavat kevyempää autoa ja pidempää toimintamatkaa. Tämä tuskin lämmittää takatalvessa ja rospuuttossa seikkaillessa, vaikka pitääkin periaatetasolla paikkansa.

Renault Scenic E-tech Electric

Renault Scenicin hinnat Suomessa alkavat 41 390 eurosta (60 kWh/125 kW Evolution) ja isolla akulla kynnys on 49 390 eurossa (87 kWh/160 kW Techno). Ensimmäisiä asiakastoimituksia odotetaan kesäkuulle. 

Renault Scenic Long Range 87 kWh Esprit Alpine

SÄHKÖAUTO, etuveto

160 kW (220 hv), 300 Nm

Akku brutto / netto 92,0 / 87,0 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 150 kW

 

WLTP-kulutus 17,3 kWh / 100 km

toimintamatka 607 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s

huippunopeus 170 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 470 mm

Leveys 1 864 mm

Korkeus 1 589 mm

Akseliväli 2 785 mm

Tavaratila 545–1 670 l

Omamassa 1 927 kg

perävaunu 1 100 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 4 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 51 390 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat