21.4.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Scenic jatkaa ansiokasta työtä mallistossa, rakentaen pitkälti sähköisen Méganen pohjatyöhön. Renault Scenic on mallinimeä lähes 30 vuotta vanha. Ysärin pienten tila-autojen buumiin synnytetty automalli heijasteli Espacen ideoita, mutta pienemmän perheauton mitoissa. Irroitettavat istuimet antoivat autolle huomattavan joustavuuden perhe-elämän, ja miksei erilaisten harrasteidenkin, tarpeisiin. Mutta se oli silloin. Nyt vuorossa on upouusi Renault Scenic, joka asettuu mallistossa täyttämään Méganen isoveljen tehtävää. Tyyliltään auto on melko tyypillinen C-segmentin crossover. Auto perustuu sähkö-Méganen tavoin AmpR Medium -perusrakenteelle (toiselta nimeltä CMF-EV).Täyssähköinen Renault Scenic E-tech Electric valittiin alkuvuodesta Vuoden Autoksi eurooppalaisen juryn toimesta, joten ainakin paperilla saapuu markkinoille vauhdikkaasti. Lisää eurokulmaa tulee valmistuksesta, sillä Ranskassa valmistetun Scenicin komponenteista yli 80% tulee Euroopasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tilat Tyyli Toimintamatka ainakin ideaaliolosuhteissa "Keulapainoinen" ajettava Napakka alusta Ei tila-auton muunneltavuutta MuotokysymysRenault Scenic on noin 27 senttiä pidempi kuin Mégane, joten kyse todella on kokoluokkaa suuremmasta autosta. Korkeudessa ero on pienempi, noin seitsemän senttiä. Maavara on 145 mm kuormaamattomana, eli Scenic on lähempänä tila-autojuuriaan kuin katumaasturigenreä. Tyylillisesti Scenic on pelkistetympi kuin Mégane, mutta huomio kiinnittyy helposti keulamaskin kuvioon, joka leikittelee Renaultin logon muodolla. Takavaloissa on puolestaan häivähdys erästä saksalaismerkkiä. Ovi auki ja tunelmoimaan. Esprit Alpine -versiossa huomio kiinnittyy huikean rohkeaan siniseen jalkamattoon ja komeisiin istuimiin. Etuistuinten ergonomia on kuitenkin aika lähellä Méganea, joten käyttölaitteiden ja tietoviihdejärjestelmän osalta siirtyminen mallien välillä on melko vaivatonta. Erikoisesti etuistuinten säädöt ovat perusversioissa minimaaliset ja paremmat kuljettajan istuimen säätövarat saa vasta Iconic-huippuvarustelun yhteydessä.12,3-tuumaisen digimittariston suurin idea on uusi toimintamatkavaihtoehtoja näyttävä näkymä. Näkymässä auto arvioi toimintamatkaa aina WLTP-kulutuksesta kylmän ilman moottoritieajoon. Välissä oleva arvio perustuu edellisen 70 kilometrin toteutuneeseen kulutukseen. OpenR Link -tietoviihdejärjestelmä elää pystypäin olevassa kosketusnäytössä ja pohjautuu voimakkaasti Androidin ja Googlen voimaan. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisen hyvin. Istuinosa jää kevyesti matalahkoksi, mikä hiukan häiritsee jalkatilan hyödyntämistä. Lattia on onneksi tasainen, joten istuinasentoa voi hakea rennosti. Takapenkin kyynärnojaan Renault on kehitellyt Ingenius-nimisen kahden älylaitteen telineen USB-C-paikkoineen, jotta takaistuimilla voi uppoutua oman älylaitteen sisältöön.Tavaratila on kiitettävän kokoinen yli 540 litran koollaan ja takaistuimet voi kaataa kolmessa osassa suurempia kuljetusprojekteja varten. Erityisesti viihtyisyyttä matkustamoon tuo Solarbay-panoraamakatto, jonka voi himmentää maitolasiksi lohkoissa. Niin esimerkiksi vain takapenkin voi jättää varjoon. Rakenne myös säästää verhon verran pääntilaa. Auton äänissä ranskalaismerkin yhteistyökumppanina on synavelho Jean-Michel Jarre.Sama sama, mutta parempiSähköjen suhteen Renault Scenic luottaa Méganen askelmerkkeihin. Tarjolla on 60 ja 87 kilowattitunnin akkukoot, joiden mukana muuttuu myös pikalatauksen huipputeho (130 ja 150 kW) sekä sähkömoottorin teho (125 kW/170 hv tai 160 kW/220 hv). Akkukemiana on molemmissa tapauksissa NCM. Vaikka 60 kWh akkukoko on yhteinen Méganen kanssa, on akkukemiaa tehtaan mukaan hienosäädetty saatujen kokemusten perusteella. View this post on Instagram A post shared by Moottori (@moottorimedia) Pienemmällä voimalinjalla saavutetaan noin reilun 420 kilometrin WLTP-toimintamatka, kun isompi akku yltää yli 600 kilometrin lukemiin. WLTP-kulutus on malliversiosta riippuen 16–17 kWh/100 km lukemissa, mikä ei ole hassumpi tulos auton koko huomioiden. Myös koeajolenkillä Espanjassa kulutus asettui näihin lukemiin. Lämpöpumppu kuuluu Suomessa vakiovarusteluun, kuten myös 22 kilowatin Type 2 -laturi. Akun esilämmitys toimii navigaation yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidot eivät paraneKuljettajan työpisteellä Renault Scenic on suoraviivainen tuttavuus. Ergonomisesti auton hallintalaitteissa ei ole suurta moittimista ja ajoavustimet yhdeksi mukautettavaksi profiiliksi kokoava Perso-profiilitoiminto on raikas idea holhoavien avustimien aikana. Toisaalta kolmen eri viiksen laittaminen ohjauspyörän oikealle puolelle on paikoin ahdas ratkaisu.Scenicin ajokäytös onkin monimutkaisempi kokonaisuus. Renaultin mukaan autoon on laitettu nopeavälitteinen ohjaus, mutta auto tuntuu melko matalissakin nopeuksissa keulapainoiselta ja suunnanmuutoksiin lievän vastahakoisesti suhtautuvalta. Etupainoisuuden tunnetta aiheuttaa myös keulan pito, sillä Scenic vinguttelee helposti renkaita jo muun liikenteen joukossa ajettaessa mutkaisella tiellä. Urheilullista olemusta lienee haettu myös alustan lievästi napakassa olemuksessa. Onneksi jäykkyyden kanssa ei ole lähdetty liioittelemaan perhecrossoverin kanssa, mutta nöyrempi perusvire ei haittaisi. Renault on ollut tyypillisesti parempi arvioimaan auton alustan suhteessa sen käyttötarkoitukseen. Äänieristyksessä ei ole moitittavaa, mutta ei sitä toisaalta ole myöskään Málagan alueen tieverkosta, joten tarkempi arvio saadaan rosoisella kotitiestöllä.TilakysymysRenault Scenic E-tech Electric on tyylikäs ja tilava lisäys C-segmentin sähköcrossovereiden joukkoon ja se tarjoaa kaivatun vaihtoehdon heille, joille Mégane on turhan kompakti. Samalla akkukoolla myös autojen hinnat ovat melko lähekkäin sisarmallien kesken, joten valinnan voi tehdä tilantarpeen perusteella.Nelivetovaihtoehtoa ei tehtaan mukaan ole harkittu, sillä Scenicillä halutaan houkutella uusia sähköautoilijoita, jotka arvostavat kevyempää autoa ja pidempää toimintamatkaa. Tämä tuskin lämmittää takatalvessa ja rospuuttossa seikkaillessa, vaikka pitääkin periaatetasolla paikkansa.Renault Scenicin hinnat Suomessa alkavat 41 390 eurosta (60 kWh/125 kW Evolution) ja isolla akulla kynnys on 49 390 eurossa (87 kWh/160 kW Techno). Ensimmäisiä asiakastoimituksia odotetaan kesäkuulle. Renault Scenic Long Range 87 kWh Esprit Alpine SÄHKÖAUTO, etuveto 160 kW (220 hv), 300 Nm Akku brutto / netto 92,0 / 87,0 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 150 kW WLTP-kulutus 17,3 kWh / 100 km toimintamatka 607 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 470 mm Leveys 1 864 mm Korkeus 1 589 mm Akseliväli 2 785 mm Tavaratila 545–1 670 l Omamassa 1 927 kg perävaunu 1 100 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 4 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 51 390 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 28.10.2024 Autonäyttely Renaultin vetykonsepti Embleme suoriutuisi hiihtolomareissusta polttomoottorin tahtiin 27.10.2024 Autonäyttely Pitäkää bändinne, nyt paluuvuorossa on Renault Twingo! 26.10.2024 Sähköautot Retrofuturistinen jakelupaku: Renault Estafette yhdistää Traficin kyvyt Clion ketteryyteen 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä