31.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: säästöä saunalyhdyillä – Toyota Prius Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ekoautojen esiäiti Toyota Prius ei täysin istu suomalaiseen talveen. Hyvää: ajamisen helppous, voimalinjan toiminta, alustan mukavuus. Huonoa: ajovalojen ja takalasin kuraantuminen, lämmön jakautuminen, ajoasento, tunnoton ohjaus. Toyota Prius on aina ollut oman tiensä kulkija. Aivan aluksi mallin persoonallisuus kiteytyi sisuskaluihin: ensipolven Prius sai toimia hybriditekniikan lähettiläänä, mutta oli kulmikkaine muotoineen melkoinen harmaahiirulainen.Vuonna 2003 esitelty kakkos-Prius lanseerasi sitten leimaa-antavan, sanoisimmeko citroënmaisen viistoperämuodon, joka on kantanut vuonna 2009 nähtyyn kolmanteen ja viime vuonna esiteltyyn neljänteen sukupolveen asti.Vähitellen, kun hybriditekniikka on otettu käyttöön monissa muissa Toyotan malleissa, Prius on saanut erottua entistäkin enemmän omaksi itsekseen. Uusimmassa painoksessa särmää ja pokkausta riittää sisällä ja ulkona.Nyt kyse alkaakin olla siitä, missä persoonallisuuden ja käytännöllisyyden raja kulkee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEkomuistiinpanojaKun unohdetaan hetkeksi muotoilun purseet, uusin Prius on säilyttänyt hyvin pitkälti mallille ominaiset luonteenpiirteet. Sisätilat ovat kohtuullisen väljät ja kontti keskinkertainen, ohjaamo pikemminkin olohuonemainen kuin menevä.Kuten edellä mainituissa Citroëneissa, kojelauta on pääosin helppokäyttöinen, vaikka sen muotoilu saattaa aluksi pelottaa. Eri puolilta kuuluvat piipparit – erityisesti peruutusvaihteen päällä olosta ilmoittava – tosin ärsyttävät, kuten jenkkityyppinen seisontajarrun poljinkin.Ekohenkisyys huokuu monessa. Riemastuttavinta on ajotietokoneesta löytyvä päiväkirja, joka kertoo kunakin päivänä ajetun matkan kilometreinä sekä kulutuksen litroina sataa kilometriä kohden. Etenkin se, että auto saastuttaa vähiten kun sillä ei ajeta lainkaan, käy enemmän kuin selväksi: 17. joulukuuta, 0 km, 0 l/100 km.Siirtymisen iloaVaivattomuus on sana, joka koskee miltei kaikkia Priuksen toimintoja, oli kyse sitten höyhenenkeveistä hallintalaitteista tai saumattoman pehmeästi pelaavasta poltto- ja sähkömoottorin sekä CVT-vaihteiston yhdistelmästä.Etenkin taajamaan onkin vaikea kuvitella sopivampaa ajopeliä, varsinkin kun hybriditekniikan suurin taloudellisuushyöty saavutetaan juuri nykivässä ajossa. Pikkuautomainen ajoasentokaan ei lyhyillä siirtymillä haittaa.Maantiellä kuljettaja alkaa sen sijaan kaivata lisää reisitukea. Melutasoakaan ei voi kutsua erityisen alhaiseksi, ja tunnoton ohjaus tekee ajamisesta lähinnä siirtymistä, vaikka alusta pelaakin suhteessa paremmin. Pienten vanteiden ansiosta nykyautoille ominainen pompotus puuttuu jousituksesta miltei kokonaan, mikä herättää positiivisen ihmetyksen.Sokeana hetkenäVaivattomuuden eteen laskeutuu kuitenkin synkkä varjo, kun aurinko painuu mailleen. Suomen sydäntalvi on pitkä ja pimeä, ja silloin tehokkaiden ajovalojen tarve korostuu.Ajovalojen muoto kerää kuran juuri pahimpaan paikkaan.Priuksessa tämä tärkeä turvallisuusvaruste on miltei tyystin unohdettu. On autossa toki ajovalot – siellä ne killittävät erikoisen muotoisen umpion keskiosassa, pystysuoran pinnan takana. Valitettavasti vain juuri tämä kohta kuraantuu suolasuihkussa tehokkaasti.Valoisassa otettu kuva paljastaa, miten ajovalojen osalta epäonnistunut aerodynamiikka pakkaa kuraa juuri ajovalon etuosaan.Ja kun auton varustukseen ei kuulu ajovalonpesimiä, voitte kuvitella mitä tästä seuraa: valoteho on surkeaakin surkeampi, ja kuljettajasta tuntuu kuin edettäisiin parkkivalot päällä! Edes pitkien päällä pitäminen ei tunnu paljon vastaantulijoita haittaavan.Kuraantuminen kiusaa myös takanäkymää. Kahteen osaan jaetun takalasin alempi, pystysuora osa on useimmiten ummessa, eikä takalasin pyyhin putsaa kuin ylempää puolta lasista. Kohtuullisen suuret sivupeilit ovat näkyvyyden ainoa valopilkku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämpöä, mutta minne?Viimeistään kylmä keli alleviivaa sen, että pohjoiset markkina-alueet ovat olleet tämän maailmanauton synnytysprosessissa sivuraiteella.Automaatti-ilmastointi puhaltaa lämpöä lähes pelkästään jaloille, jolloin tuulilasi huurtuu. Käsisäätö on usein tarpeen, minkä olisi luullut 2010-luvun autossa olleen jo taakse jäänyttä elämää.Istuinlämmittimien katkaisimia joutuu puolestaan hamuamaan kaukaa korkeakiiltoisen keskikonsolin etureunasta, aivan kuin mitään muuta paikkaa ei niille olisi ohjaamosta löytynyt.Nämä kaikki moitteet ovat sääli, sillä japanilaisuuden ja persoonallisuuden yhdistäminen samaan autoon on ajatuksena kiehtova. Nyt autoilijat, jotka valitsevat kulkupelinsä käytännöllisyyden perusteella, voi ohjata suoraan vaikkapa hybridi-Auriksen puoleen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: Toyota.fi Toyota Prius Active Hinta alkaen 35 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 812 € Moottori Hybridi: bensiinimoottori 1 798 cm³, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 53 kW, 163 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 76 g/km Mitat pituus 4540 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 7200 mm Muu tieto Sähkömoottori Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos 27.11.2024 Koeajo Maistiainen: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on nyt Suomessa 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 27.11.2024 Koeajo Maistiainen: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on nyt Suomessa 27.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Cavalier - Toyotaksi Japanin markkinoille brändätty Chevrolet oli japanilaisista vitsi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan