31.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: säästöä saunalyhdyillä – Toyota Prius Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ekoautojen esiäiti Toyota Prius ei täysin istu suomalaiseen talveen. Hyvää: ajamisen helppous, voimalinjan toiminta, alustan mukavuus. Huonoa: ajovalojen ja takalasin kuraantuminen, lämmön jakautuminen, ajoasento, tunnoton ohjaus. Toyota Prius on aina ollut oman tiensä kulkija. Aivan aluksi mallin persoonallisuus kiteytyi sisuskaluihin: ensipolven Prius sai toimia hybriditekniikan lähettiläänä, mutta oli kulmikkaine muotoineen melkoinen harmaahiirulainen.Vuonna 2003 esitelty kakkos-Prius lanseerasi sitten leimaa-antavan, sanoisimmeko citroënmaisen viistoperämuodon, joka on kantanut vuonna 2009 nähtyyn kolmanteen ja viime vuonna esiteltyyn neljänteen sukupolveen asti.Vähitellen, kun hybriditekniikka on otettu käyttöön monissa muissa Toyotan malleissa, Prius on saanut erottua entistäkin enemmän omaksi itsekseen. Uusimmassa painoksessa särmää ja pokkausta riittää sisällä ja ulkona.Nyt kyse alkaakin olla siitä, missä persoonallisuuden ja käytännöllisyyden raja kulkee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEkomuistiinpanojaKun unohdetaan hetkeksi muotoilun purseet, uusin Prius on säilyttänyt hyvin pitkälti mallille ominaiset luonteenpiirteet. Sisätilat ovat kohtuullisen väljät ja kontti keskinkertainen, ohjaamo pikemminkin olohuonemainen kuin menevä.Kuten edellä mainituissa Citroëneissa, kojelauta on pääosin helppokäyttöinen, vaikka sen muotoilu saattaa aluksi pelottaa. Eri puolilta kuuluvat piipparit – erityisesti peruutusvaihteen päällä olosta ilmoittava – tosin ärsyttävät, kuten jenkkityyppinen seisontajarrun poljinkin.Ekohenkisyys huokuu monessa. Riemastuttavinta on ajotietokoneesta löytyvä päiväkirja, joka kertoo kunakin päivänä ajetun matkan kilometreinä sekä kulutuksen litroina sataa kilometriä kohden. Etenkin se, että auto saastuttaa vähiten kun sillä ei ajeta lainkaan, käy enemmän kuin selväksi: 17. joulukuuta, 0 km, 0 l/100 km.Siirtymisen iloaVaivattomuus on sana, joka koskee miltei kaikkia Priuksen toimintoja, oli kyse sitten höyhenenkeveistä hallintalaitteista tai saumattoman pehmeästi pelaavasta poltto- ja sähkömoottorin sekä CVT-vaihteiston yhdistelmästä.Etenkin taajamaan onkin vaikea kuvitella sopivampaa ajopeliä, varsinkin kun hybriditekniikan suurin taloudellisuushyöty saavutetaan juuri nykivässä ajossa. Pikkuautomainen ajoasentokaan ei lyhyillä siirtymillä haittaa.Maantiellä kuljettaja alkaa sen sijaan kaivata lisää reisitukea. Melutasoakaan ei voi kutsua erityisen alhaiseksi, ja tunnoton ohjaus tekee ajamisesta lähinnä siirtymistä, vaikka alusta pelaakin suhteessa paremmin. Pienten vanteiden ansiosta nykyautoille ominainen pompotus puuttuu jousituksesta miltei kokonaan, mikä herättää positiivisen ihmetyksen.Sokeana hetkenäVaivattomuuden eteen laskeutuu kuitenkin synkkä varjo, kun aurinko painuu mailleen. Suomen sydäntalvi on pitkä ja pimeä, ja silloin tehokkaiden ajovalojen tarve korostuu.Ajovalojen muoto kerää kuran juuri pahimpaan paikkaan.Priuksessa tämä tärkeä turvallisuusvaruste on miltei tyystin unohdettu. On autossa toki ajovalot – siellä ne killittävät erikoisen muotoisen umpion keskiosassa, pystysuoran pinnan takana. Valitettavasti vain juuri tämä kohta kuraantuu suolasuihkussa tehokkaasti.Valoisassa otettu kuva paljastaa, miten ajovalojen osalta epäonnistunut aerodynamiikka pakkaa kuraa juuri ajovalon etuosaan.Ja kun auton varustukseen ei kuulu ajovalonpesimiä, voitte kuvitella mitä tästä seuraa: valoteho on surkeaakin surkeampi, ja kuljettajasta tuntuu kuin edettäisiin parkkivalot päällä! Edes pitkien päällä pitäminen ei tunnu paljon vastaantulijoita haittaavan.Kuraantuminen kiusaa myös takanäkymää. Kahteen osaan jaetun takalasin alempi, pystysuora osa on useimmiten ummessa, eikä takalasin pyyhin putsaa kuin ylempää puolta lasista. Kohtuullisen suuret sivupeilit ovat näkyvyyden ainoa valopilkku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämpöä, mutta minne?Viimeistään kylmä keli alleviivaa sen, että pohjoiset markkina-alueet ovat olleet tämän maailmanauton synnytysprosessissa sivuraiteella.Automaatti-ilmastointi puhaltaa lämpöä lähes pelkästään jaloille, jolloin tuulilasi huurtuu. Käsisäätö on usein tarpeen, minkä olisi luullut 2010-luvun autossa olleen jo taakse jäänyttä elämää.Istuinlämmittimien katkaisimia joutuu puolestaan hamuamaan kaukaa korkeakiiltoisen keskikonsolin etureunasta, aivan kuin mitään muuta paikkaa ei niille olisi ohjaamosta löytynyt.Nämä kaikki moitteet ovat sääli, sillä japanilaisuuden ja persoonallisuuden yhdistäminen samaan autoon on ajatuksena kiehtova. Nyt autoilijat, jotka valitsevat kulkupelinsä käytännöllisyyden perusteella, voi ohjata suoraan vaikkapa hybridi-Auriksen puoleen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: Toyota.fi Toyota Prius Active Hinta alkaen 35 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 812 € Moottori Hybridi: bensiinimoottori 1 798 cm³, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 53 kW, 163 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 76 g/km Mitat pituus 4540 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 7200 mm Muu tieto Sähkömoottori Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija