31.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: säästöä saunalyhdyillä – Toyota Prius Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ekoautojen esiäiti Toyota Prius ei täysin istu suomalaiseen talveen. Hyvää: ajamisen helppous, voimalinjan toiminta, alustan mukavuus. Huonoa: ajovalojen ja takalasin kuraantuminen, lämmön jakautuminen, ajoasento, tunnoton ohjaus. Toyota Prius on aina ollut oman tiensä kulkija. Aivan aluksi mallin persoonallisuus kiteytyi sisuskaluihin: ensipolven Prius sai toimia hybriditekniikan lähettiläänä, mutta oli kulmikkaine muotoineen melkoinen harmaahiirulainen. Vuonna 2003 esitelty kakkos-Prius lanseerasi sitten leimaa-antavan, sanoisimmeko citroënmaisen viistoperämuodon, joka on kantanut vuonna 2009 nähtyyn kolmanteen ja viime vuonna esiteltyyn neljänteen sukupolveen asti. Vähitellen, kun hybriditekniikka on otettu käyttöön monissa muissa Toyotan malleissa, Prius on saanut erottua entistäkin enemmän omaksi itsekseen. Uusimmassa painoksessa särmää ja pokkausta riittää sisällä ja ulkona. Nyt kyse alkaakin olla siitä, missä persoonallisuuden ja käytännöllisyyden raja kulkee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ekomuistiinpanoja Kun unohdetaan hetkeksi muotoilun purseet, uusin Prius on säilyttänyt hyvin pitkälti mallille ominaiset luonteenpiirteet. Sisätilat ovat kohtuullisen väljät ja kontti keskinkertainen, ohjaamo pikemminkin olohuonemainen kuin menevä. Kuten edellä mainituissa Citroëneissa, kojelauta on pääosin helppokäyttöinen, vaikka sen muotoilu saattaa aluksi pelottaa. Eri puolilta kuuluvat piipparit – erityisesti peruutusvaihteen päällä olosta ilmoittava – tosin ärsyttävät, kuten jenkkityyppinen seisontajarrun poljinkin. Ekohenkisyys huokuu monessa. Riemastuttavinta on ajotietokoneesta löytyvä päiväkirja, joka kertoo kunakin päivänä ajetun matkan kilometreinä sekä kulutuksen litroina sataa kilometriä kohden. Etenkin se, että auto saastuttaa vähiten kun sillä ei ajeta lainkaan, käy enemmän kuin selväksi: 17. joulukuuta, 0 km, 0 l/100 km. Siirtymisen iloa Vaivattomuus on sana, joka koskee miltei kaikkia Priuksen toimintoja, oli kyse sitten höyhenenkeveistä hallintalaitteista tai saumattoman pehmeästi pelaavasta poltto- ja sähkömoottorin sekä CVT-vaihteiston yhdistelmästä. Etenkin taajamaan onkin vaikea kuvitella sopivampaa ajopeliä, varsinkin kun hybriditekniikan suurin taloudellisuushyöty saavutetaan juuri nykivässä ajossa. Pikkuautomainen ajoasentokaan ei lyhyillä siirtymillä haittaa. Maantiellä kuljettaja alkaa sen sijaan kaivata lisää reisitukea. Melutasoakaan ei voi kutsua erityisen alhaiseksi, ja tunnoton ohjaus tekee ajamisesta lähinnä siirtymistä, vaikka alusta pelaakin suhteessa paremmin. Pienten vanteiden ansiosta nykyautoille ominainen pompotus puuttuu jousituksesta miltei kokonaan, mikä herättää positiivisen ihmetyksen. Sokeana hetkenä Vaivattomuuden eteen laskeutuu kuitenkin synkkä varjo, kun aurinko painuu mailleen. Suomen sydäntalvi on pitkä ja pimeä, ja silloin tehokkaiden ajovalojen tarve korostuu. Ajovalojen muoto kerää kuran juuri pahimpaan paikkaan. Priuksessa tämä tärkeä turvallisuusvaruste on miltei tyystin unohdettu. On autossa toki ajovalot – siellä ne killittävät erikoisen muotoisen umpion keskiosassa, pystysuoran pinnan takana. Valitettavasti vain juuri tämä kohta kuraantuu suolasuihkussa tehokkaasti. Valoisassa otettu kuva paljastaa, miten ajovalojen osalta epäonnistunut aerodynamiikka pakkaa kuraa juuri ajovalon etuosaan. Ja kun auton varustukseen ei kuulu ajovalonpesimiä, voitte kuvitella mitä tästä seuraa: valoteho on surkeaakin surkeampi, ja kuljettajasta tuntuu kuin edettäisiin parkkivalot päällä! Edes pitkien päällä pitäminen ei tunnu paljon vastaantulijoita haittaavan. Kuraantuminen kiusaa myös takanäkymää. Kahteen osaan jaetun takalasin alempi, pystysuora osa on useimmiten ummessa, eikä takalasin pyyhin putsaa kuin ylempää puolta lasista. Kohtuullisen suuret sivupeilit ovat näkyvyyden ainoa valopilkku. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lämpöä, mutta minne? Viimeistään kylmä keli alleviivaa sen, että pohjoiset markkina-alueet ovat olleet tämän maailmanauton synnytysprosessissa sivuraiteella. Automaatti-ilmastointi puhaltaa lämpöä lähes pelkästään jaloille, jolloin tuulilasi huurtuu. Käsisäätö on usein tarpeen, minkä olisi luullut 2010-luvun autossa olleen jo taakse jäänyttä elämää. Istuinlämmittimien katkaisimia joutuu puolestaan hamuamaan kaukaa korkeakiiltoisen keskikonsolin etureunasta, aivan kuin mitään muuta paikkaa ei niille olisi ohjaamosta löytynyt. Nämä kaikki moitteet ovat sääli, sillä japanilaisuuden ja persoonallisuuden yhdistäminen samaan autoon on ajatuksena kiehtova. Nyt autoilijat, jotka valitsevat kulkupelinsä käytännöllisyyden perusteella, voi ohjata suoraan vaikkapa hybridi-Auriksen puoleen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: Toyota.fi Toyota Prius Active Hinta alkaen 35 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 812 € Moottori Hybridi: bensiinimoottori 1 798 cm³, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 53 kW, 163 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 76 g/km Mitat pituus 4540 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 7200 mm Muu tieto Sähkömoottori Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan