11.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: sähäkkää sähköavustusta – Mercedes-Benz C 200 EQ-Boost Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevythybriditekniikka pudottaa Mercedes-Benz C:n kulutusta litralla sataa kilometriä kohden ja piristää 1,5-litraisen bensakoneen kulkua kummasti. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, kuskin paikka, viimeistely, turvavarustelu. Huonoa: napakka alusta, ajomoodin joutuu aina säätämään uudestaan. Mercedes-Benz C-sarja uudistui viime vuonna. Harva erottaa uutta versiota vanhasta, mutta tehdas kertoo muutettujen osien määräksi peräti 6 500 eli kutakuinkin puolet. Ulkoiset muutokset ovat lähinnä puskureissa. Suurimmat uusien osien prosenttiosuudet löytyvät elektroniikasta ja moottoritilasta.Mercedeksen koodikielessä EQ merkitsee sähköistettyä mallia. Lyhenne tulee sanoista Electric Intelligence, sähköinen älykkyys. Uuden malliston vyörytys on alkanut EQ Boost-kevythybrideillä, joissa sähkömoottori avustaa polttomoottoria, kuten nyt ajetussa C 200:ssa.Ensi kesänä joukkoon liittyvät EQ Power-lataushybridit C- ja E-sarjaan. Syksyllä onkin sitten vuorossa Mercedeksen ensimmäinen täyssähköauto, citymaasturi EQC.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVapaalla rullatenC 200:n bensiinimoottori on tästedes vain 1,5-litrainen, mutta tuntuu sähköavustuksen ansiosta kokoistaan suuremmalta. Kun isompien rivikuutoshybridien avustava sähkömoottori on moottorin ja vaihteiston välissä, nelisylinterisiä avustaa kampiakselin päähän hihnalla yhdistetty starttigeneraattori. Sähköjärjestelmä on 48-volttinen, jotta teho riittää pyörittämään tehostimia ja pumppuja. Bensiinimoottori on nimittäin usein sammutettuna jopa moottoritienopeuksissa, kunhan rullataan vapaalla jalka pois kaasulta. Rullaus onnistuu vain eco-asetuksella ja vakionopeudensäädin poiskytkettynä. Jarrutuksista kerätään laturilla energiaa talteen akkuun, josta puolestaan saadaan apua kiihdytyksiin.Katkotonta vetoaSähkömoottorin teho on vain 14 hevosvoimaa, mutta sen apu on kohdennettu täydentämään kiihtyvyyttä alakierroksilla. Samalla yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston vaihtoja on saatu lyhennettyä ja pehmennettyä entisestään. Toisinaan vaihteisto käyttää turhaan liian pitkään pientä vaihdetta, mutta sitä tuskin huomaa mainion äänieristyksen ansiosta. Moottori sammuu ja käynnistyy lähes huomaamattomasti. Näin katkotonta ja väkevää vetoa ei uskoisi puolitoistalitraisesta irtoavan. Pienen pettymyksen tuottaa kuitenkin suoritusarvojen jääminen paperilla joitain sekunnin kymmenyksiä aikaisemmasta samantehoisesta kaksilitraisesta.Näyttävästi luisussaKevythybriditekniikka on valjastettu ennemminkin taloudellisuus ja päästöt mielessä. Kulutuslukeman saa pysymään viitosella alkavana pitkienkin taipaleiden ajan. Harmillisesti koeajon keskikulutus karkasi kuitenkin kahdeksaan litraan pääkaupunkiseudun autoilua vieroksuvan liikennesuunnittelun ja kunnossapidon takia.Ei sillä, että lumipöperö vastustelisi nelivetoista Mersua, mutta peräpainotteinen voimanjako houkuttelee polkaisemaan kaasua joka kulmassa hieman tarvittavaa enemmän. Kun ajonvakautus on kytketty sport-asetukselle, sivuluisut alkavat rauhallisesti, eivät kasva ylettömiksi ja oikenevat hallitusti. Ohikulkijat luulevat, että auto on hallinnassani.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/c-class Mercedes-Benz C 200 EQ-Boost 4Matic A Business AMG Hinta alkaen 48 230 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 020 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 4 sylinteriä, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 135 kW (184 hv), 5800–6100 r/min Vääntö 280 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 280 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4690 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2840 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa