28.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Show sen kuin jatkuu – Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutun ainutlaatuinen Ford Mustang GT on nyt entistäkin parempi. Hyvää: V8, manuaalivaihteisto, värit, teatteri. Huonoa: hinnoittelu, viimeistely, avokorin vapinat. Ford Mustang on 53 vuotta kestäneen historiansa aikana kasvanut suorastaan instituutioksi. Katumaasturibuumin keskelläkin nelistävä hevonen on symboli, joka tuo mukanaan palan amerikkalaista unelmaa. Mustangin saapuminen paikalle on aina muistettava tapaus.Kuudennen sukupolven Ford Mustang ohjasi välillä eksyneeltä tuntuneen automallin takaisin tutuille urille. Samalla katse oli jo varovaisesti tulevaan, sillä perinteisen kasimoottorin parina nähtiin 2,3-litrainen EcoBoost. Eihän kyseessä ollut ensimmäinen kerta, kun nelisylinterinen bensaturbo nähtiin mallin keulalla, mutta sen merkitys oli uusi.Nyt Ford on uudistanut Mustangia parantamalla vaatimattomasti hiukan jokaista osa-aluetta. Harmistunut ulkonäkökin on piristynyt ja samalla keulan aerodynamiikkaa on viilattu. Tarjolla on uusia raikkaita värejä. Uutta eloa on annettu myös voimalinjaan ja varustevalikoimaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKymmenen vaihteen revolveriVoimalinjan osalta kaikkein merkittävin uutuus on automaattivaihteisto. Entinen kuuden vaihteen kammotus on korvattu täysin uudella kymmenvaihteisella automaatilla. Lievästä jahkailusta huolimatta vaihteisto on valovuosia edeltäjäänsä parempi ja tarjoaa vihdoin varteenotettavan vaihtoehdon vaihdekepin hämmentämiselle.Manuaalivaihteistossa on edelleen kuusi pykälää ja päivitysten myötä vaihteisto on entistäkin miellyttävämpi käyttää. Tarvittaessa käytössä on myös toiminto, joka nostaa moottorin kierroksia pienemmälle vaihteelle siirryttäessä.Moottoripuolella 2,3-litrainen EcoBoost on edelleen järkevämpi valinta arkikäyttöä ajatellen. 290 hevosvoimaa riittää mainiosti etenemiseen. Kevyemmän keulan ja mainion alaväännön ansiosta EcoBoost saa Mustangin tuntumaan numeroa pienemmältä autolta. Myös äänipuolta on korjattu, joten turbokone saa vihdoin kurkkuaan auki yli 2 500 r/min lukemissa.Malliston todellinen tähti on viisilitrainen vapaasti hengittävä V8. Vaikka moottorista puuttuu turbojen tuoma terävä vääntöaalto, on tasaisesti kierrosten mukana kehittyvä luonne huomattavasti mielenkiintoisempi ominaisuus. 450 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7 000 r/min, johon mennessä letkeästä bölbötyksestä on edetty jo suoranaiseen ärjyntään. Vain V8:ssa on ääni, joka vastaa Mustangin ulkonäköä.Mikäli lähiössä paheksutaan aamuisin äänekästä amerikkalaista, on aktiivinen pakoputkisto oppinut myös hiljaisen naapurisoputilan, joka voidaan ohjelmoida kellonaikojen mukaan. Katolla vai taivasallaTuttuun tapaan valittavana on jälleen myös kaksi korimallia. Avomalli sopii edelleen letkeään kruisailuun, vaikka kori vavahteleekin terävissä saumoissa melkoisesti.Ajamisesta innostuneelle kovakattoinen fastback on parempi vaihtoehto. 2+2-paikkaisen Mustangin takaistuimet ovat edelleen lähinnä muodollisuus ja muuten kohtuullisen tavaratilan käytettävyyttä rajoittaa takavalojen väliin puristettu lastausaukko. Sync 3 -viihdejärjestelmä ja uusi 12-tuumainen digitaalimittaristo vastaavat uudesta älystä. Suurin osa Mustangin erikoisista toiminnoista on piilotettu melkoisen nappi- ja valikkohässäkän taakse, mutta ainakin kuljettajalla riittää päätettävää siitä, millaisena autonsa haluaa nauttia. Lisävarustelistalla on myös MagneRiden valmistama säädettävä iskunvaimennus.Ei sovi aliarvioida myöskään päivittyneen turvavarustelun vaikutusta. Mukautuvan vakionopeussäätimen lisäksi Mustangista löytyy muun muassa kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutus jalankulkijoiden havainnoinnilla. Sisällä matkustamossa tunnelma on edelleen pääosin muovinen, onhan Mustang kotimaassaan edullinen auto, mutta materiaalit ja viimeistely ovat kehittyneet positiivisesti faceliftin yhteydessä.Amerikkalainen hymyJos Mustangin aikoo vuokrata roadtripille tai autolla taittaa lähinnä matka-ajoa, lienee valintana avomalli EcoBoostilla ja automaatilla. Ajamisesta innostuneille voi suositella kovakattoa V8:lla ja manuaalilla. Edullisimmillaan Mustangin saa kengitettyä omakseen 60 068 eurolla.Mallista riippumatta Ford Mustang on aina suuri ja värikäs ilmestys, joka tuo hymyn kaikkien kasvoille. Se on jotain, jolle on vaikea asettaa hintaa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: ford.laakkonen.fi/ford-mustang-gt Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Hinta alkaen 81 470 € Moottori Bensiinimoottori 5 038 cm³, 8 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 331 kW (450 hv), 7000 r/min Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 249 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 277 g/km Mitat pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1396 mm, akseliväli 2720 mm Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin