28.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Show sen kuin jatkuu – Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutun ainutlaatuinen Ford Mustang GT on nyt entistäkin parempi. Hyvää: V8, manuaalivaihteisto, värit, teatteri. Huonoa: hinnoittelu, viimeistely, avokorin vapinat. Ford Mustang on 53 vuotta kestäneen historiansa aikana kasvanut suorastaan instituutioksi. Katumaasturibuumin keskelläkin nelistävä hevonen on symboli, joka tuo mukanaan palan amerikkalaista unelmaa. Mustangin saapuminen paikalle on aina muistettava tapaus.Kuudennen sukupolven Ford Mustang ohjasi välillä eksyneeltä tuntuneen automallin takaisin tutuille urille. Samalla katse oli jo varovaisesti tulevaan, sillä perinteisen kasimoottorin parina nähtiin 2,3-litrainen EcoBoost. Eihän kyseessä ollut ensimmäinen kerta, kun nelisylinterinen bensaturbo nähtiin mallin keulalla, mutta sen merkitys oli uusi.Nyt Ford on uudistanut Mustangia parantamalla vaatimattomasti hiukan jokaista osa-aluetta. Harmistunut ulkonäkökin on piristynyt ja samalla keulan aerodynamiikkaa on viilattu. Tarjolla on uusia raikkaita värejä. Uutta eloa on annettu myös voimalinjaan ja varustevalikoimaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKymmenen vaihteen revolveriVoimalinjan osalta kaikkein merkittävin uutuus on automaattivaihteisto. Entinen kuuden vaihteen kammotus on korvattu täysin uudella kymmenvaihteisella automaatilla. Lievästä jahkailusta huolimatta vaihteisto on valovuosia edeltäjäänsä parempi ja tarjoaa vihdoin varteenotettavan vaihtoehdon vaihdekepin hämmentämiselle.Manuaalivaihteistossa on edelleen kuusi pykälää ja päivitysten myötä vaihteisto on entistäkin miellyttävämpi käyttää. Tarvittaessa käytössä on myös toiminto, joka nostaa moottorin kierroksia pienemmälle vaihteelle siirryttäessä.Moottoripuolella 2,3-litrainen EcoBoost on edelleen järkevämpi valinta arkikäyttöä ajatellen. 290 hevosvoimaa riittää mainiosti etenemiseen. Kevyemmän keulan ja mainion alaväännön ansiosta EcoBoost saa Mustangin tuntumaan numeroa pienemmältä autolta. Myös äänipuolta on korjattu, joten turbokone saa vihdoin kurkkuaan auki yli 2 500 r/min lukemissa.Malliston todellinen tähti on viisilitrainen vapaasti hengittävä V8. Vaikka moottorista puuttuu turbojen tuoma terävä vääntöaalto, on tasaisesti kierrosten mukana kehittyvä luonne huomattavasti mielenkiintoisempi ominaisuus. 450 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7 000 r/min, johon mennessä letkeästä bölbötyksestä on edetty jo suoranaiseen ärjyntään. Vain V8:ssa on ääni, joka vastaa Mustangin ulkonäköä.Mikäli lähiössä paheksutaan aamuisin äänekästä amerikkalaista, on aktiivinen pakoputkisto oppinut myös hiljaisen naapurisoputilan, joka voidaan ohjelmoida kellonaikojen mukaan. Katolla vai taivasallaTuttuun tapaan valittavana on jälleen myös kaksi korimallia. Avomalli sopii edelleen letkeään kruisailuun, vaikka kori vavahteleekin terävissä saumoissa melkoisesti.Ajamisesta innostuneelle kovakattoinen fastback on parempi vaihtoehto. 2+2-paikkaisen Mustangin takaistuimet ovat edelleen lähinnä muodollisuus ja muuten kohtuullisen tavaratilan käytettävyyttä rajoittaa takavalojen väliin puristettu lastausaukko. Sync 3 -viihdejärjestelmä ja uusi 12-tuumainen digitaalimittaristo vastaavat uudesta älystä. Suurin osa Mustangin erikoisista toiminnoista on piilotettu melkoisen nappi- ja valikkohässäkän taakse, mutta ainakin kuljettajalla riittää päätettävää siitä, millaisena autonsa haluaa nauttia. Lisävarustelistalla on myös MagneRiden valmistama säädettävä iskunvaimennus.Ei sovi aliarvioida myöskään päivittyneen turvavarustelun vaikutusta. Mukautuvan vakionopeussäätimen lisäksi Mustangista löytyy muun muassa kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutus jalankulkijoiden havainnoinnilla. Sisällä matkustamossa tunnelma on edelleen pääosin muovinen, onhan Mustang kotimaassaan edullinen auto, mutta materiaalit ja viimeistely ovat kehittyneet positiivisesti faceliftin yhteydessä.Amerikkalainen hymyJos Mustangin aikoo vuokrata roadtripille tai autolla taittaa lähinnä matka-ajoa, lienee valintana avomalli EcoBoostilla ja automaatilla. Ajamisesta innostuneille voi suositella kovakattoa V8:lla ja manuaalilla. Edullisimmillaan Mustangin saa kengitettyä omakseen 60 068 eurolla.Mallista riippumatta Ford Mustang on aina suuri ja värikäs ilmestys, joka tuo hymyn kaikkien kasvoille. Se on jotain, jolle on vaikea asettaa hintaa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: ford.laakkonen.fi/ford-mustang-gt Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Hinta alkaen 81 470 € Moottori Bensiinimoottori 5 038 cm³, 8 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 331 kW (450 hv), 7000 r/min Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 249 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 277 g/km Mitat pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1396 mm, akseliväli 2720 mm Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”